14 tips om zelf met een nieuwe website te beginnen 

Ben jij een startende ZZP’er zonder marketing budget? Maar wel zo verstandig om alvast aan een website te beginnen? 

Elke ondernemer zou een website moeten hebben. Je bouwt daarmee aan je online naam. En je hebt hem nodig voor je online marketing machine.

In een tijd waar het ene sociale platform het andere in rap tempo opvolgt is een goede spreiding van levensbelang. Wel voor je bedrijf dan..

De meeste ZZP websites zijn WordPress websites. Dat komt omdat de meeste webdesigners deze aanbieden. Zelf werk ik daar ook mee. En je kunt ze ook zelf in elkaar zetten. Snel om mee te beginnen. 

Het voordeel van de online wereld is namelijk dat je makkelijk de inhoud verandert. Je hoeft dus niet maanden op je website zitten te broeden. Op deze pagina laat ik je zien waar je zoal aan kunt denken tijdens de bouw van je website. 

Deze bladzijde gaat dus over tips voor je ontwerp, hoe je een website opzet, wat voor software je gebruikt en hoe je gevonden wordt.

Om jou als startende ondernemer van dienst te zijn geef ik verderop deze pagina  een gratis WordPress cursus weg. De software die praktisch elke ZZP’er gebruikt voor zijn website.

Een e-learning cursus die je altijd kan raadplegen. Maar ik geef deze alleen aan de eerste 100 inschrijvingen weg.

Tip 1: Kies de juiste Domein extensie

Als je een bedrijf begint, dan verzin je een naam voor je bedrijf. Hiermee positioneer je jezelf in het veld van al die andere bedrijven. 

Zo is het ook met je website naam. Vaak volgt de website naam je bedrijfsnaam.

Tot zover dus niets bijzonders. Je checkt je domeinnaam in een domein checker en ziet vervolgens dat je er een hele rits aan extensie mogelijkheden zijn.

Pak niet zomaar een extensie, maar denk hierover na. 

Bij het kiezen van een extensie gelden de volgende zoekmachine optimalisatie (SEO)  regels:

  • Alleen zaken doen in Nederland gaat het beste met een .nl extensie.
  • Ga je over de grens, maar ga je niet verder dan Duitsland en België, dan is de beste optie om verschillende websites met verschillende extensies te gebruiken. Dus .de en .be en .nl extensie. De meeste mensen denken dat dit dan 3x zoveel moet kosten, Dat is echter niet waar omdat de meeste tijd in het ontwerp zit. Het kopiëren van een website is zo gedaan. De vertaling moet dan nog wel gebeuren, Wil je dit niet, dan is de volgende optie een .com extensie.
  • Ga je wereldwijd, dan zijn de verschillende websites geen optie meer en dan ga je voor een .com extensie eventueel met een plugin voor vertalingen. Dit kan ook met de zogenaamde multisite van WordPress, maar de website wordt dan snel zwaar en traag. Daarnaast heeft de multisite meer beperkingen met plugins en thema’s.
  • Onderdeel van het kiezen van een extensie, is nadenken over de meertalige website. Eigenlijk geldt hetzelfde als bij de andere punten. Wil je bijv. Engels sprekende mensen aantrekken die in Nederland wonen. Neem dan de .nl extensie.

    Voor meertalige websites zijn meerdere mogelijkheden. Vaak wordt er in WordPress met een plugin zoals WPML gewerkt. Ook kun je voor een multisite kiezen. Of je maakt gewoon verschillende websites. Zo heb ik voor meijwebdeisgn.nl/en een aparte WordPress installatie gebruikt.

Tip 2: Welke Hosting kies je

Hosting is niets anders dan het huren van computerruimte. Een computer die eigenlijk altijd 24/7 aanstaat. Je installeert je website dus op een server van een hosting zodat deze altijd bereikbaar is. 

Bij kiezen van hosting gelden eigenlijk verschillende punten waar je op moet letten. Je budget is hier bepalend. Hoe meer budget, hoe beter de hosting. Des te sneller je website laadt.

De snelheid van laden is belangrijk voor je klanten. Klanten zijn niet meer zo geduldig. Is je website te traag dan is er een kans dat je klanten verliest. Daarnaast is snelheid een SEO punt geworden. Ze zeggen dat Google van snelle websites houdt.

  • Kies een hosting partij die de server vlak bij je klanten heeft staan. Dus wonen je klanten in Nederland, dan dient de server daar ook te staan. Wonen ze in Frankrijk dan is het beter om je server daar te huren. De reden is 2 ledig: ten eerste vindt Google het logisch dat de server vlak bij je klanten staat. Ten tweede kost afstand kostbare tijd. De reactie tijd van Vimexx is bijv. 0.7 seconden. Zet je de server in Australië dan kan dezelfde kwaliteit server op eens een reactie tijd van 3 tot 6 seconden geven. Niemand wordt hier vrolijk van. Snelheid is nou eenmaal een SEO dingetje van Google, dus ook jouw ranking in de Google zoekmachine wordt er niet makkelijker op.
  • Snelheid: kies voor een SSD schijf als de hosting.
  • Veiligheid: kies voor een SSL certificaat. Sommige hosting partijen leveren deze gratis mee. Je kunt het certificaat echter ook huren per jaar, prijzen variëren sterk afhankelijk van wat je verzekert. Je kunt een certificaat zelf op de markt kopen en installeren of  je huurt hem van je hosting partij.
  • Afhankelijk van je domeinnamen, kies je dan het geheugen en pakket.
  • Heb je een ruim budget, neem dan hosting vanaf 30 euro per maand, zodat je de ruimte niet meer deelt met andere websites. Jouw website snelheid kan namelijk erg afhangen van andere websites die ook dezelfde ip adres gebruiken (het grote nadeel van een klein budget en shared hosting)
  • Wil je meer uitleg over hosting, kijk dan eens de hosting uitleg op de FAQ bladzijde.

Ik gebruik zelf Vimexx en dan wel het pakket ‘compleet’ WordPress hosting. Is je budget hoger dan is SiteGround misschien iets voor je. Dit is een hosting partij die vaak wordt aanbevolen. Beide partijen hebben hun server in Nederland staan, waarbij SiteGround ook nog in 2 andere landen servers heeft.

webhosting paketten van Vimexx

Tip 3: Kies de website software die bij je past

WordPress websites. Als je even rondsnuffelt op het web dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat de meeste ZZP’ers een WordPress website hebben. En dat is ook zo. 

WordPress is makkelijk te leren en tegenwoordig zijn er goede thema’s waarmee je in de browser je website kunt gaan ontwerpen. Veel webdesigners zijn dan ook overgestapt van de statische website naar de WordPress website.

En als je zelf een website wilt bouwen dan is een statische website niet echt handig. Je moet daar veel voor leren. En als je content marketing wilt gaan doen, dan is een CMS (content management systeem) het handigst. WordPress, Joomla, Drupal en Magento zijn dus CMS’en. 

Hieronder staan de meest gebruikte mogelijkheden om een website op te zetten:

 

  • De statische website in HTML en CSS. Je hebt hier kennis van HTML, CSS en javaScript voor nodig. Voor de CSS en javaScript zijn echter weer handige tools ontwikkelt. Een van de meest bekende is Bootstrap. Veel ontwikkelaars gebruiken deze tool om statische websites te maken. Je ziet echter ook dat Bootstrap wordt gebruikt om WordPress websites te ontwikkelen. 
  • Het CMS WordPress. Veel gebruikte software. Hier kun je zelf pagina’s aan toevoegen of veranderingen in teksten maken. WordPress is geschikt voor elke type website. Geschikt voor elke ZZP’er.  Vroeger is het ontwikkelt om een blog te schrijven. Tegenwoordig zie je zelfs veel online webshops met WordPress. WordPress is momenteel het meest gebruikte tool voor de webdesigner.
  • Het CMS Joomla. Joomla kan hetzelfde als WordPress, maar over het algemeen wordt het minder gebruikt in Nederland. Dit heeft voornamelijk met het uiterlijk van de Joomla websites te maken. Dit was een beetje een ondergeschoven kindje. Tegenwoordig is er wel een inhaal slag gemaakt. Joomla heeft wel een betere structuur en is daarvoor waarschijnlijk beter in SEO en in verschillende talen.
  • Het CMS Drupal: zeer specialistisch en alleen aan te raden als je een stevig budget hebt en zelf echt niets wil doen aan je website.
  • Magento: voor de zwaardere webshop, meer dan 1000 artikelen. Wordt ook als zeer specialistisch beschouwd.
  • Presta: Voor webshops. Dit is weer redelijk toegankelijk.

verschillende soorten software voor websites

Tip 4: WordPress.org versus WordPress.com

Laatst vertelde een vriend van mij dat hij zijn website op WordPress.com ging zetten.

WordPress.com en WordPress.org zijn 2 websites waar eigenlijk dezelfde WordPress software kan worden gebruikt. Dit is natuurlijk verwarrend.

WordPress.com is de commerciële versie van de gratis versie WordPress.org. Je kunt zelfs op de .com gratis met een website beginnen. Wil je echter een eigen domeinnaam dan komt .com met de betaalde versies. 

Ben je een ZZP’er dan beland je dus altijd in de betaalde versie bij de .com

Ga je voor de .org WordPress versie dan mag je de software gratis gebruiken. Het is open source software.

De eigenaar van WordPress.com heeft de software WordPress ontwikkelt. En helpt nog steeds mee aan het door ontwikkelen van de software. Hij heeft het voor het grote publiek gratis gemaakt in WordPress.org.

Dus…? Precies, er is geen goed en slecht in dit verhaal. 

Voordeel van WordPress.com is dat alles voor je geregeld wordt. Ik bedoel dan de server  en de beveiliging. Nadeel is dat je erg beperkt wordt. Er zijn maar een aantal plugins en thema’s ter beschikking. 

Dit laatste is waarom de meeste ZZP’ers uiteindelijk toch voor de .org versie kiezen. Als je zelf je website opzet dan is de .org versie ook een stuk goedkoper. En je bent een stuk flexibeler.  

WordPress verschillen

Tip 5: Houd je aan je budget

Ik heb wat met horloges. Daar kun je aardig wat geld in kwijt. Zo werkt dat ook met websites. Je leest die waarschijnlijk omdat je zelf een website wilt bouwen. 

Zelf bouwen kost tijd ook gewoon cash. Als ik ervan uit ga dat je WordPress gaat gebruiken. Dan betaal je in ieder geval voor de hosting partij en het domeinnaam. Daarnaast moet je soms voor een SSL certifcaat betalen (deze zorgt voor het slotje voor je domeinnaam)

Je kunt voor een gratis thema kiezen. Maar waarschijnlijk wil je een professioneel thema. Ik raad dat in ieder geval wel aan. Een WordPress thema bepaalt hoe je website eruit gaat zien. Prijzen variëren van eenmalig €40,- euro tot jaarlijks €80,- euro.

Soms wil je een functionaliteit op je website die niet gratis is. Bijvoorbeeld een planningssysteem. Dit werkt met plugins. Ook hier kunnen de prijzen erg variëren. Ze liggen in dezelfde range als bij de thema’s. 

Als je de website uit gaat besteden dan is er ook qua prijsstelling van alles mogelijk. Het hangt ervan af welk type website je wilt. Een statische website kost nou eenmaal meer tijd voor de webdesigner dan een WordPress website. En in principe berekent de webdesigner zij ingeschatte tijd.

Wil je besparen bij de webdesigner dan zul je bij een laag budget zelf de teksten en foto’s moeten aanleveren.

Hieronder staan wat globale richtlijnen. Maar goed elk bureau heeft natuurlijk zijn eigen prijs:

  • 0 euro: ga naar WordPress.com en kies de gratis versie. Je hebt dan helaas geen passende domeinnaam
  • 150 euro: WordPress of Joomla – doe alles zelf: dus hosting en domeinnaam bestellen + maken van je website + een professioneel thema aanschaffen
  • 500 euro: WordPress of Joomla  – webdesigner kan hier een 6 pagina’s voor je maken met een professioneel thema
  • 800 euro: WordPress of Joomla – de webdesigner kan ook bijvoorbeeld je foto’s mooier maken en teksten schrijven
  • 1000 euro: WordPress – Er kan een kleine webshop opgezet worden of de SEO kan wat uitgebreider bekeken worden.
  • 4000 euro: Statische website of WordPress website op maat inclusief teksten
  • 15000 euro: Magento webshop

 

handgemaakte WordPress website

Tip 6: Hoe je de tekst op je website samenstelt

Niet elke bladzijde op je website is hetzelfde. Zo heb je een hoofdpagina. Deze rankt normaal gesproken het makkelijkst in Google.

De hoofdpagina is over het algemeen een verkorte weergave van de service die je bedrijf verleent. Dit is natuurlijk algemeen. Er zijn ook bedrijven die hun hoofdpagina als blog inrichten. Yoast.com was hier een voorbeeld van. Tegenwoordig laat ook deze website al zijn diensten op hoofdpagina zien. Dit is toch waarschijnlijk het duidelijkste voor de lezer.

In je hoofdmenu staan de belangrijkste pagina’s. Daarnaast kun je nog een submenu aanleggen en eventueel verschillende menu’s in de footer (onderzijde van je website).

Je kunt ook pagina’s niet opnemen in je menu. Zogenaamde verkooppagina’s. Je komt hier alleen als je in Facebook of in Google Ads op een advertentie klikt. Dit soort pagina’s zijn via een vast stramien geschreven. Het doel van deze pagina is om de betaalde klik om te zetten in een lead of zelfs klant.

Alle pagina’s in het hoofdmenu hebben als hoofddoel om je klant te laten weten, wie je bent en wat voor probleem je oplost.

Je schrijft vanuit de klant. Als je bijv. een tour fiets verkoopt dan zou je in je tekst kunnen aangeven hoe leuk het is om op de zondag in het zonnetje door het bos te rijden. Je geeft een soort verbeelding in je tekst. 

In het menu staan dus de pagina’s. Doe je aan een vorm van content marketing, dan hou je ook een blog bij. Hier staan je berichten ofwel artikelen.

Om vanuit je klant te schrijven, moet je dus weten wat voor soort vragen hij heeft. Een groot gedeelte van die vragen kun je achterhalen met een zoekwoorden onderzoek. 

Een zoekwoorden onderzoek heeft dus een dubbele functie. Het geeft aan waar de klant naar op zoek is. Het geeft je dus eigenlijk heel veel ideeën voor je blog. 

De tweede functie is eigenlijk waarom iedereen het over zoekwoorden onderzoek heeft. Namelijk het hoog scoren in Google met bepaalde woorden. Als je een diensten pagina hebt, dan is het bijvoorbeeld handig om deze voor die woorden te optimaliseren die klanten gebruiken in Google.

Voor zoekwoorden onderzoek kun je verschillende tools en tactieken gebruiken. 

Ik gebruik zelf de Google Ads zoekwoordenplanner.  daarnaast de Google suggesties die je ziet zodra je begint met typen. Je vindt deze ook onderaan de Google pagina. Verder bekijk ik de url’s van de concurrent. Kijk ik wat voor bladzijden de concurrent in zijn website heeft. Ook kun je Google Trends gebruiken.   

Teksten zijn belangrijk voor de zoekmachine. Een zoekmachine als Google is misschien reuze slim, maar heeft woorden nodig om de inhoud te begrijpen. Meer tekst is over het algemeen beter voor de SEO, maar kan op een algemene pagina soms een overkill voor je lezer zijn. In je artikelen kun je wel los gaan met een lange tekst. 

Klanten zullen de meeste tekst niet lezen, aangezien ze de pagina scannen naar bruikbare informatie. Je moet hierom voor goede subtitels zorgen. Subtitels die je verhaal een beetje vertellen als een samenvatting.

Dus qua inhoud van de tekst zijn de volgende punten belangrijk:

  • Wat doet je bedrijf, laat dit op je hoofdpagina zien
  • Zorg voor een duidelijke navigatie op de hoofdpagina en natuurlijk in de menu’s
  • Schrijf alvast de bladzijde waar de klant meer informatie over je service krijgt.
  • Schrijf een pagina over je bedrijf
  • Bedenk en schrijf alvast een contact pagina
  • Ook heb je waarschijnlijk een pagina over je voorwaarden nodig
  • Bedenk een pagina over je gebruikte cookies.

Tekst gaat altijd hand in hand met foto’s. Samen vormen ze de content ofwel inhoud van een pagina.

Aangezien de mens visueel is ingesteld, zijn deze foto’s cruciaal om een boodschap over te brengen op de bezoeker.

De zoekmachine kan een plaatje echter niet lezen, hiervoor dient de tekst en eventueel de alt tag van de foto’s ( de alt tag vertelt wat de foto voorstelt, kies dus de foto’s dicht bij je onderwerp zodat de alt tag ook zoekwoorden kunnen bevatten).

Oh ja, laat een tekst altijd even rusten voordat je het publiceert. Na een nachtje kun je de tekst nalezen en verbeteren. Zo kijk je er fris tegenaan.

     

    tekst op een website

    Tip 7: Hoe je het uiterlijk van je website bepaalt

    Omdat je een website wilt hebben die je klanten aanspreekt, is een kleine rondgang op het web niet onbelangrijk.

    Kijk eens naar de websites die je tegenkomt. Wat spreekt je aan op een bepaalde bladzijde?

    Elke website bestaat uit blokken en dat is handig, zo kun je precies bepalen welke blokken jij op je website wilt.

    Heb je een website gevonden die je mooi vind? Een webdesigner kan je vertellen met welk ontwerp (thema) is gemaakt. Wil je dit zelf ook kunnen, volg dan deze stappen in de browser Chrome:

        • Ga met je pijltje halverwege de pagina staan
        • Klik met de rechter muis
        • Klik op ‘bekijk pagina bron’ of ‘view page source’
        • Toets de 'Ctrl+F' tegelijkertijd in (op een Windows computer)
        • Dit opent een zoekveld rechtsboven in je scherm
        • type hier ‘stylesheet’ in, je krijgt nu ongeveer 1 tot 10 regels gekleurd
        • Kijk of je wp-content/themes terug kunt vinden op deze regels
        • zo ja, dan is dit een WordPress website
        • Direct achter de wp-content/themes/ staat het gebruikte thema

    Voorbeeld:

    rel=’stylesheet’ id=’altitude-pro-theme-css’ href=’https://static.meijwebdesign.nl/wp-content/themes/altitude-pro/style.css?ver=1.0.2′ type=’text/css’ media=’all’

    Hier is dus het WordPress thema Altitude-pro van Studiopress gebruikt. Dit was mijn vorige thema. Op dit moment gebruik ik Divi. De hoofdreden van deze switch is dat ik dan beter overzicht op mijn tekst heb. Ik kan nu de tekst in de browser typen. Maak ik een spellingsfout? Dan laat de browser dit weten.

    het uiterlijk van een website bepalen

    Tip 8: Kies een algemeen thema

    In de vorige tip kun je zien, hoe je het gebruikte thema kunt terug vinden. Nu hebben WordPress ook algemene thema’s in de aanbieding.

    Deze werken allemaal met een pagina bouwer. Dit betekent dat je eenmalig een thema koopt en met dit thema dan elk soort pagina kunt maken wat je zelf wilt.

    Hier zijn enkele goedkopere varianten:

    • Kallyas, je krijgt levenslange updates.
    • Enfold, update voor 1 jaar.
    • Divi, met levenslange updates. Divi is een soort “what you see is what you get” thema. Je kunt in de browser klikken en veranderen. Veel van mijn klanten vinden dat handig. En niet alleen mijn klanten. Ik ben ook overgestapt naar Divi.
    Elegant theme, algemeen thema waarmee je alles kunt bouwen

    Tip 9: Hoe bepaal je de kleuren op je website

    Niets is zo lastig als bijpassende kleuren te vinden. Tenminste dat was vroeger zo. Tegenwoordig zijn er allemaal handige hulpmiddelen. Heb je al een kleur dan kun je er een foto van maken. Met een foto bewerkingsprogramma kun je dan de kleurcode bepalen.

    Heb je een mooie kleur op een website gevonden dan kun je bijvoorbeeld de extensie colorzilla in Chrome gebruiken om de kleur te vinden. Dit kan je natuurlijk ook gebruiken voor de foto’s die je zelf hebt geplaatst op je website.

    Nu je eenmaal 1 hoofdkleur hebt gevonden, dan wil je misschien bijpassende kleuren vinden. Zonder de theoretische kennis over kleuren kun je een kleurengenerator op het web gebruiken. Ik gebruik vaak https://coolors.co/

    Dit kleurenpalet is willekeurig maar je ziet al dat je 5 kleuren gebruikt welke je over je website gebruikt, hier een voorbeeld:

    • voor de achtergronden van je teksten kies je 2 kleuren (bijvoorbeeld #FOC808 en #FFF1DO)
    • voor de tekst zelf gebruik je 1 kleur (bijvoorbeeld #086788)
    • de links en buttons (CTA) 1 kleur, liefst opvallend (bijvoorbeeld #16BACS)
    • menu en footer de laatse kleur (bijvoorbeeld #18F2B2)
    • in de foto’s laat je de gekozen kleuren terugkomen

     

    Algemene tips over kleuren en contrast:

     

    • Standaard moet je opletten met de kleuren rood en groen. Veel mensen kunnen deze kleuren niet onderscheiden (kleurenblindheid). 
    • De achtergrond met de tekst moet voldoende contrast hebben om leesbaar te kunnen blijven
    • Fellere achtergrond en/of beter contrast zijn zaken waarmee je de lezer zijn aandacht kan trekken
    • Voor de kleur van tekst wordt vaak donkergrijs gebruikt i.p.v. volledig zwart
    • Schaduwen in de natuur zijn eigenlijk nooit zwart, maar een donkere vorm van de oorspronkelijke kleur
    • Als je met de muis over een link of button gaat dan moet dit een feedback aan de lezer geven  (andere of donkere kleur of schaduw)
    Kleuren generator op het web

    Tip 10: Bewerk de foto’s voordat je ze plaatst

    Foto’s kun je:

    • kopen op het web, zogenaamde stockfoto’s
    • gratis vinden op het web. Hier zijn speciale websites voor. Maar WordPress heeft ook plugins die deze foto’s voor je kan opsporen.
    • zelf maken, hierdoor wordt je website persoonlijker

    Gebruik een foto bewerkingsprogramma. Hiermee kun je een stuk uit een foto snijden. Waarna je de foto verkleind tot de maat die je nodig hebt op je website.

    Dit verkleinen zorgt ervoor dat je website sneller laadt en minder data nodig heeft als je op de mobiel wordt gevonden. Beide helpen met het verbeteren van je SEO.

    Sommige mensen vertrouwen op WordPress om de foto te verkleinen. Dit is niet verstandig. Een van de redenen dat een website traag is, zijn namelijk de foto’s.

    Foto’s en achtergrond video’s hebben nu eenmaal veel MB’s als je ze maakt. Een foto moet dus verkleind worden.

    Je kunt hier een gratis verkleinprogramma voor vinden op het web zoals bijvoorbeeld EnterImage. Hiermee kun je dan verschillende foto’s tegelijk verkleinen.

    Met een thema als Divi kun je ook ervoor kiezen om bepaalde foto’s niet te laten zien op de de mobiel. Je kunt zelfs hele secties alleen voor de laptop maken en een uitgeklede versie voor de mobiel.

    Video’s als achtergrond is waarschijnlijk nooit een goed idee voor de mobiel. 

    Achtergrond video’s zijn de nieuwe sliders. Beide worden over het algemeen gezien als conversie killers. Bedenk dus of je ze echt wel nodig hebt. 

    Voor een website maken is een foto bewerkingsprogramma toch wel een vereiste. Hier zijn 3 programma’s:

    • Gimp Dit is een open source en gratis te downloaden en te gebruiken
    • Adobe Photoshop CC. Dit is een programma voor fotografen. Je huurt dit tegenwoordig per jaar. Kost rond de 60 euro per maand. Adobe heeft ook een simpeler uitvoering genaamd als Elements 15. Deze kun je dan wel weer als CD kopen voor ongeveer 80 euro.
    • Corel Paintshop Pro. Dit is en simpele versie voor thuisgebruik. Kost rond de 80 euro.

    Elke foto dit je uitzoekt moeten met elkaar matchen en het handigste is dus om iets van je hoofdkleur in je foto te laten terugkomen.

    Tip 11: Teken een wireframe op een A4

    Een wat? Een Wireframe is eigenlijk niet anders dan het tekenen van je pagina lay-out. Heb je 8 pagina’s in je website, dan teken je dus 8 wireframes.

    In eerste instantie is een wireframe zwart / wit. Zoals je misschien nog herinnert: een webpagina is opgebouwd met blokken. De blokken worden daarna afzonderlijk gevuld met inhoud.

    Op het A4tje teken je met een potlood:

    • De plekken van de menu’s
    • De blokken waaruit de pagina bestaat
    • In de inhoud van de blokken geef je aan:
      • de plek van de foto of icon
      • de plek en lengte van de tekst
      • wel of geen CTA (call to action) knop
      • waar komen je social buttons
      • waar komen je contactgegevens of formulier
    • De footer
      • hoeveel kolommen de footer heeft
      • de lengte van de tekst of foto (bijv. een keurwaar of betalingsmiddel)

    Nu ik met het WordPress thema Divi werk, vergeet ik schetsen vaak en maak ik altijd snel een pagina layout met het thema zelf.

    wireframe tekenen voor je nieuwe website

    Tip 12: Teken je menu structuur

    Het menu bepaalt hoe je over de website navigeert. Ook de interne links verbeteren de interne navigatie. Hoe makkelijker de bezoeker iets kan vinden via je menu, hoe groter de kans is dat er zaken worden gedaan.

    De zoekfunctie is ook een belangrijk tool om iets te kunnen vinden op een website.

    Thema’s bij WordPress spreken vaak van hoofdmenu en een secondair menu.

    Daarnaast kun je ook nog custom menu’s maken. Custom menu’s kun je gebruiken in widget gebieden. Vaak in je footer gedeelte van je website of in de zijbalk van je website. 

    Heb je slechts een paar bladzijden op je website dan is de structuur van het menu zo bepaald. Heb je echter ook nog een webshop dan ga je misschien wel met 2 menu’s werken.

    Zo heb je natuurlijk ook nog je voorwaarden pagina, service pagina etc die je ergens kwijt moet. Vaak in je footer.

    Belangrijke pagina’s van je menu kun je ook terug laten komen in je footer.  Hierdoor krijgen deze pagina’s meerwaarde. 

    Er zijn misschien ook pagina’s waar je helemaal geen menu wilt laten zien. De zogenaamde verkooppagina’s. Hier belanden mensen op als ze bijvoorbeeld een advertentie hebben geklikt, zoals Google Ads. 

    structuur van je website

    13: Bepaal de zoekterm per pagina

    Je kunt je website gebruiken als:

    • visite kaartje gebruiken
    • landingspagina voor Facebook
    • landingspagina voor Google Ads
    • content marketing machine. Je probeert met je blog voor veel termen op pagina 1 van Google te komen (mensen zoeken namelijk niet op pagina 2 van Google). Je zet hier de SEO (zoekmachine optimalisatie) in.

    Voor zowel Google Ads en voor je SEO moet je weten wat je zoekwoorden zijn.

    Zo betaal je in Google Ads afhankelijk van je zoekwoord, je positie en de kwaliteitsscore van je landingspagina.

    Google Ads geeft dan ook een gratis tool. De zoekwoordenplanner. Om dit tool te mogen gebruiken moet je een campagne hebben lopen in Google Ads. 

    Ik raad je aan om een campagne te maken. Al is het maar voor 1 [zoekterm]. De zoekterm zet je tussen haken zodat je advertentie alleen eventueel wordt getoond voor dit woord.  Als bedrag kun je bijvoorbeeld 1 cent invullen. 

    Dit kost natuurlijk wat tijd en uitzoekwerk.

    De zoekwoordenplanner is de basis van al die betaalde versies die je overal op het web vindt. Er zijn ook gratis tools te vinden zoals ubersuggest. 

    Heb je een mooie lijst zoektermen gevonden. Ga die dan verdelen over je pagina’s. Zo kun je per pagina synoniemen gebruiken van zoekwoorden. Alle zoekwoorden die je overhebt, bewaar je voor je blog.

    Op je diensten pagina’s heb je vaak wat korte teksten. Maar bij een blog kun je lekker tekeer gaan. Super lange teksten, daar wordt Google blij van.

    Bij een lange tekst kun je ook meerdere zoektermen verwerken al is dit niet altijd even gemakkelijk.

    zoek suggesties van Google

    Tip 14: SEO: Zet je zoektermen op de juiste plaats

    Je bent bezig met een bladzijde van je website. Je hebt de juiste zoekwoord gevonden en gaat deze op de bladzijde gebruiken.

    Om de lezer en Google te laten zien waar je pagina over gaat, zet je de zoekterm op de juiste plaats in je pagina. 

    De juiste plaats is over het algemeen zo hoog mogelijk en zo links mogelijk in de tekst en de pagina titels. Ze noemen dit de pagina SEO. (on-page SEO). De rest van de SEO bestaat uit links, zowel extern als intern. 

    Hier enkele hoofdpunten voor on-page SEO:

    • Schrijf voldoende om wat ‘body te krijgen (liefst minimaal 300 woorden). Dit geldt meestal niet voor de hoofdpagina omdat dit meer een verwijs pagina naar je diensten is. 300 Woorden voor een verkooppagina is redelijk haalbaar als je het met voldoende plaatjes afwisselt. Veelal wordt dan ook een blog aangegrepen om echt lange artikelen over een bepaald onderwerp (=zoekterm) te schrijven. Ikea moedigt zelf klanten aan om hun blog te vullen en laat daarna enkele meubels uit de winkel hier zien. Daar snijdt het mes dus echt aan beide kanten.
    • Je zoekterm moet op verschillende plaatsen staan:
      • In de titel (h1 = heading 1) van je pagina ( liefst zo ver mogelijk aan de linker zijde van de zin)
      • Aan het begin van de eerste alinea, zodat de klant weet waarover de pagina gaat (en Google dus ook)
      • enkele keren in de tekst eronder. Je mag ook andere bewoordingen gebruiken zodra je het een keer of 5 benoemd hebt.
      • Eventueel in een subtitel (h2 = heading 2).
      • In een alt tekst van een foto die je gebruikt
      • De title, de url en desciption bevatten het liefst ook de zoekterm
      •  Als een link op een andere pagina naar deze pagina verwijst, dan kun je daar ook de zoekterm in verwerken (dit wordt de ankertekst genoemd)
    • Probeer de leesbaarheid van je pagina goed te houden door korte zinnen, plaatjes en lijstjes.
    • Hou 1 doel per pagina voor ogen

    Lijkt je dit lastig? WordPress heeft daar plugins voor. Yoast is een veel gebruikte. En als ik het goed heb wordt Yoast zelfs geïntegreerd vanaf WordPress versie 5.0

    Laatste Tip: Website klaar? Begin met je marketing

    Naamsbekendheid opbouwen is niet zo 1,2,3 gebeurd. Als je jouw bedrijf wilt laten draaien moet je wel tijd besteden aan je marketing. Dat betekent voornamelijk dat je jezelf moet laten zien. 

    Je kunt dit offline doen, door bijvoorbeeld te folderen, een reclame bord te plaatsen, midden in de stad een winkel openen of door cold calling. Het laatste wordt meer en meer aan banden gelegd.

    Online heb je nu je website. En dus wil je bezoekers hier naartoe trekken. Je eerste actie zou kunnen zijn om deze op je sociale platform te delen. Ik denk dat ieder bedrijf wel een bedrijfspagina op Facebook heeft. Zitten jouw klanten meer op LinkedIn, Instagram of YouTube. Promoot daar dan ook je bedrijf. 

    Kies een paar platforms uit. Want elk platform moet je bijhouden. En dat kost tijd.

    Nu je vrienden en kennissen weten dat je een bedrijf hebt, is het tijd om andere mensen naar je website te trekken. 

    Dit kan op verschillende manieren:

    • content plaatsen op je sociale media platforms
    • content plaatsen op je blog van je website (hier komt SEO om de hoek kijken)
    • adverteren op sociale media
    • adverteren op Google Ads

    Zodra je gaat adverteren heb je wel goede verkoop pagina’s nodig op je website. Maak niet dezelfde fout als ik. Leidt ze niet naar je hoofdpagina en leidt ze ook niet naar een bestaande pagina in je hoofdmenu. 

    Begrijp me niet verkeerd. Je krijgt daar wel verkoop uit, maar beter is om deze pagina’s speciaal te ontwerpen voor je advertentie. 

    Tips voor een nieuwe website: extra support

    Met deze tips en stappenplan zou je een website moeten kunnen ontwerpen en misschien zelfs wel bouwen.

    • Ik heb voor degene die graag zelf zijn WordPress website bouwt een gratis cursus. De cursus geeft je de technische kennis van WordPress. Hoe deze is opgebouwd en hoe je het gebruikt. Deze is online en staat bij Soofos. Hieronder kun je inschrijven voor mijn wekelijkse WordPress tips. Op de bedankpagina staat de kortingscode voor de cursus.
    • Voor degene die weleens in het centrum van Delft komen. Ik heb een inloop spreekuur voor WordPress vragen. In 10 minuten tijd leg jij je WordPress vraag voor en beantwoord ik deze. Dit 10 minuten gesprek is gratis. Meestal is dat genoeg om jou weer verder te helpen.
    • Ben je nog niet zo zeker van je zaak en wil je graag je WordPress website onder begeleiding opzetten, dan heb ik nog 2 opties voor je:
      • Je boekt een cursus WordPress op mijn kantoor in Delft. Ik leg je dan van alles uit over WordPress. Help je met het opzetten van jouw website. Je krijgt ook nog een professioneel thema van mij cadeau.
      • Je neemt je laptop mee naar mij kantoor en bouwt daar aan je website. Je krijgt daarbij mij assistentie. Dat betekent dat zodra je vastloopt dit aan mij kan voorleggen. Je bouwt dus zelf onder mijn begeleiding.
    • Heb je niet de tijd om zelf je website te bouwen. Laat het dan door mij doen. Ik heb goede prijzen voor de startende ZZP’er.  

      Je zit nergens aan vast. Op elke mail vind je een uitschrijf link

      Summary
      14 tips voor een nieuw website ontwerp
      Article Name
      14 tips voor een nieuw website ontwerp
      Description
      Met 14 tips gaat jouw zelf ontworpen website er een stuk beter uitzien. Hier vind je ook verschillende tools om een foto te bewerken of een kleuren pallet te kiezen.
      Author
      Publisher Name
      Meij Design & Survey
      Publisher Logo

      Pin It on Pinterest