WordPress website meertalig maken: 5 opties

Een WordPress website meertalig maken met een multilingual plugin is de optie die vaak wordt gekozen. Zelf gebruik ik echter 2 domeinnamen. Hieronder leg ik uit waarom en welke 5 opties je hebt met WordPress.
vlaggen en wordpress website meertalig maken

Wil je een WordPress website meertalig maken, dan heb je de volgende 5 mogelijkheden:

  1. Zelfde domeinnaam met andere extensie (.nl , .de, .com)
  2. Subdomein aanmaken (en.voorbeeldwebsite.nl)
  3. Domeinnaam splitsen (www of geen www versie)
  4. WordPress multisite installeren (standaard optie in WordPress)
  5. WordPress multilingual plugin gebruiken (WPML)

Uiteindelijk heeft elk voordeel zijn nadeel dus hieronder zijn de verschillende mogelijkheden apart beschreven.

#1 Zelfde Domeinnaam met andere Extensie aanschaffen (.nl , .de, .com)

Als je in verschillende landen met je bedrijf aanwezig bent, is dit toch de meest voor de hand liggende oplossing. Google prefereert tenslotte de lokale extensie, al is de verwachting dat dit voordeel binnenkort verwatert.

Zelf gebruik ik deze optie ook. Zo kun je deze pagina ook hier op meijwebdesign.com lezen. Dit is de Engelse site voor de meijwebdesign.nl website. 

Grootste voordeel is dus duidelijkheid voor de klant per land. Ze zien de extensie waarmee ze vertrouwd zijn. Wonen al je klanten in 1 land, dan zou ik deze oplossing niet nemen, maar voor optie 5 gaan. Dat is de meest klantvriendelijke oplossing. 

Nadeel meerder domein extensies:

  • Per taal heb je een WordPress installatie nodig
  • Je hebt een hosting pakket voor meerdere domeinen nodig (of meerdere hosting pakketten)
  • Meerdere domeinen betekent meerdere SSL certificaten

Voordeel meerdere extensies

  • Zeer geschikt als je in meerdere landen een vestiging of klanten hebt
  • Per WordPress installatie kun je verschillende producten promoten
  • Je kunt verschillende pagina’s, thema’s of plugins gebruiken
  • WordPress en plugins kun je automatisch laten updaten
  • Door meerdere servers te gebruiken in de verschillende landen heb je een SEO voordeel.

#2 Een Subdomein aanmaken (https://en.voorbeeld.nl)

Het voordeel is natuurlijk dat deze oplossing gratis is. Je hoofddomein kun je meestal makkelijk hierna toe kopiëren waarna je aan het vertalen slaat. Deze toepassing gebruik je dus als je klanten in hetzelfde land wonen. 

Dit is een afgeleide vorm van de WordPress multisite, die in punt 4 wordt besproken. 

Nadeel van subdomein:

  • Per taal is er een WordPress installatie
  • Meerdere SSL certificaten nodig

Voordeel

  • Per WordPress installatie kun je verschillende producten promoten
  • Je kunt verschillende pagina’s makkelijker testen
  • het is goedkoop

# 3 Een WordPress op een URL van je website installeren 

Google Search console laat je zien dat Google eigenlijk 4 domeinnamen aan 1 domeinnaam toekent. Namelijk:

  1. https met de www vorm: https://www.meijwebdesign.nl
  2. https zonder de www vorm: https://meijwebdesign.nl
  3. http met de www vorm
  4. http zonder www vorm

Optie 3 en 4 zijn nu in 2021 wel erg ongebruikelijk. Ten eerste is het zeer slecht voor je SEO. Ten tweede verzend je formulier met je klant gegevens niet versleuteld over het wereld wijde web. Hierdoor ga je volgens de GDPR niet goed om met de gegevens van je klanten. 

Je zou dus de eerste 2 vormen kunnen gebruiken, maar dit wordt op zijn zachts gezegd een interessant concept. En tot nu toe ben ik het nog nergens tegengekomen.

Nadeel:

  • Per taal een WordPress installatie hebt

Voordeel

  • Hetzelfde SSL certificaat wordt gebruikt
  • Per WordPress installatie kun je verschillende producten promoten
  • Je kunt verschillende pagina’s makkelijk testen

#4 De WordPress Multisite optie gebruiken

Ik heb deze optie in het verleden getest. Niet echt gebruiksvriendelijk naar mijn mening. De multisite wordt echter veel gebruikt. Zo gebruikt ook WordPress.com deze voor alle klanten. Je krijgt dan een website die iets van meijwebdesign.wordpress.com heet. Als je overschakelt naar een betaald account dan kun je een eigen domeinnaam eraan koppelen. 

Nadeel:

  • Niet elk thema en plugin is geschikt voor een multisite

Voordeel

  • Je hebt maar 1 WordPress installatie
  • Lijkt alsof je meerder websites hebt, dus erg flexibel
Multilingual WordPress

#5 Een multilingual WordPress plugin gebruiken

De multilingual plugin die wereldwijd bekend is is die van WPML. Deze kent alleen een betaalde versie. Ik gebruik hem echter voor al mijn klanten. Klanten kunnen redelijk makkelijk hun pagina’s vertalen. Ook kunnen ze vertaal manager inschakelen en betalen per vertaald woord.

Een gratis plugin is bijvoorbeeld wpglobus. Als je daarna wilt uitbreiden dan betaal je voor addons.  Wat dan weer duurder is dan de WPML plugin.

Nadeel:

  • Zodra je meerdere zaken wilt vertalen zit je aan een jaarlijkse bijdrage vast

Voordeel

  • Je hebt maar 1 WordPress installatie

Waar let je voor de SEO op?

  • De taal van de website moet in de taal zijn zoals Google dat leest. Je kunt dit in de broncode van je website zien. Hieronder zie je de eerste 2 regels van de bron code van deze website. Op regel 2 staat dus dat deze website in het Nederlands is geschreven. Dit stel je bij WordPress onder instellingen in. Als je dus een Engelse website wilt maken, dan moet onder instellingen – algemeen in je WordPress dashboard ook de instelling op Engels zetten. Als je dus met verschillende WordPress installaties gaat werken, dan kan dit best ingewikkeld worden bij meerdere talen.  

1. <!DOCTYPE html>
2. <html lang="nl" prefix="og: https://ogp.me/ns#">
  • Zoekwoorden per taal in titel / beschrijving en url verwerken
  • In een perfecte wereld bekijk je de zoekwoorden per taal. Zoekwoorden zijn tenslotte gebaseerd op de gebruikers taal van de bezoeker. En elke taal heeft nu eenmaal zijn eigenaardigheden, waarbij een 1 op 1 vertaling meestal niet tot de juiste zoekwoorden leidt.
  • Geen dubbele content kweken. Volgens de uitleg van Google krijg je dubbele content als je de pagina’s in een vertaalmachine als Google vertaalt en deze vertaling dan gebruikt op je website. Dit kun je verhelpen door een vertaler te gebruiken of door het zelf  te vertalen en dan meerdere alinea’s anders opzetten. Een plugin die alleen de Google translater op je website zet is dus niet de manier om je website in meerdere talen aan te bieden.
  • Zorg dat elke url ook inhoud heeft. Sommige plugins kunnen een lege bladzijde retourneren als de vertaling nog niet is gebeurt. Andere plugins houden deze bladzijde achter of geven dan de Engelse versie vrij.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Gilles van der Meij

Gilles van der Meij

Mijn naam is Gilles. Ik ben eigenaar van het WordPress ontwerp kantoor in hartje Delft. Ik ontwerp nieuwe websites voor bedrijven en ik heb een online WordPress cursus gemaakt voor jou.

De laatste blogs

mijn positie in Google behouden met nieuw website ontwerp

Positie in Google behouden met een nieuw ontworpen website (re-design)

Bij een nieuwe website je positie in Google behouden is belangrijk om de toevoer van nieuwe klanten te blijven garanderen. Om niet uit Google’s ranking te vallen., moet je de oude website pagina’s stuk voor stuk doorlinken met een 301. Zo voorkom je de 404’s, het verliezen van je backlinks en het verlies van je interne link waarde. En daarmee voorkom je een grote daling in Google.

Lees verder »