SEO Delft: Jouw praktische SEO gids voor je website
waarmee je direct jouw ranking in Google verhoogt

Met SEO Delft krijg je een praktische SEO gids om de positie van je website te verbeteren. Deze gids geeft inzichten in SEO en heeft in het licht blauw alle praktische tips verzameld. 

Wat je leest in deze Praktische SEO gids


- Vindt de zoekwoorden die je klant gebruikt
- Hoe je de SEO snippet voor de Google zoekmachine invult
- Een logische structuur in je website opzetten
- Creëer een web van je eigen website
- Zet de woorden op je pagina op de juiste plek
- Voeg structured data toe als een pro
- Enkele tools die ik gebruik

preview snippet SEO Delft jouw praktische SEO gids
Voorbeeld snippet voor Google

Wat is SEO - uitleg

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat je de inhoud van jouw website zo maakt, dat zelfs een “domme” zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo begrijpt waar je webpagina overgaat.

Hoe beter jij je website opzet, des te beter Google het begrijpt. Des te beter je inhoud van je website pagina kan worden beoordeeld. Des te beter de ranking in Google zal zijn. De structuur bepaalt dus mede de duidelijkheid va je website als geheel.

Google is de #1 zoekmachine in Nederland en deze is ooit begonnen met het tellen van links. Links die vanaf andere websites naar jouw website toelopen. De gedachte was dat als andere website de moeite nemen om naar jouw website te linken, jouw boodschap lees waardig moest zijn. Deze links worden backlinks genoemd.

De robotspin van Google volgt alle links die hij tegenkomt op het web. Afhankelijk hoe vaak hij jouw website pagina tegenkomt, hoe hoger zal hij jouw pagina ranking.

Links heb je echter ook gewoon op je eigen website. Je linkt namelijke alle pagina’s van je website  met elkaar vast. Bijvoorbeeld met je menu. Of met bijvoorbeeld knoppen op je website pagina. Alle links op je eigen website zijn de interne links. De omvang van je website zal de stevigheid van je interne web vergroten.

Google wilt de #1 zoekmachine blijven, daarom proberen ze de bezoekers zo goed mogelijk te helpen door ze de resultaten te geven waar ze wat aan hebben. 

Google gebruikt hiervoor meer dan 200 ranking signalen. Globaal zijn dit alle links en de inhoud van je website.  

SEO wordt verdeeld in 2 hoofdgroepen: 

  1. organische SEO 
  2. lokale SEO

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
Wat is SEO

SEO bestaat uit links (intern en extern) en uit een uitgebreide website met veel inhoud. Deze inhoud moet onderling goed zijn (gelinkt) zodat deze je service pagina's omhoog stuwt in de Google ranking. Hoe je dit doet, dat lees je hieronder.

Jouw domeinnaam en de gekozen extensie

Je bedrijfsnaam moet  hetzelfde zijn als je domeinnaam. Dat is de algemene regel. Zo begrijpt je klant beter hoe hij je terugvindt op het web.

Als hij namelijk jouw bedrijfsnaam intypt dan verwacht hij zoiets in je domein naam terug te vinden. Hoe beter een klant je begrijpt hoe beter dit voor het vertrouwen is. Zaken doen met een bedrijf is over het algemeen gestoeld op vertrouwen.

Als je een domeinnaam moet kiezen dan moet je ook de extensie kiezen. De extensie is het laatste deel van je website naam ( dus .nl of de .com of de .shop).

Google rankt niet elke extensie even goed in Nederland. Ze geven niet aan elke extensie dus dezelfde punten. Zo’n extensie is dus onderdeel van  de 200 ranking punten van Google. Blijkbaar vertrouwd Google niet alle domeinnaam extensies even veel. 

Bij het kiezen van een extensie gelden de volgende SEO  regels:

  • Alleen zaken doen in Nederland gaat het beste met een .nl extensie.
  • Heb je klanten in Duitsland en België, dan is de beste optie om verschillende websites met verschillende extensies te gebruiken. Dus .de en .be en .nl extensie. Je neemt dan ook verschillende hosting pakketten. Zodat de website zo dicht mogelijk bij je klant staat. 
  • Ga je wereldwijd, dan zijn de verschillende websites op verschillende servers geen optie meer en dan ga je voor een .com extensie. Je hebt dan 1 website met een plugin zoals WPML voor het organiseren van de talen. Om de website toch snel te laten laden bij je klanten, heb je ten  eerste een duurdere hosting pakket met eigen IP adres en werkgeheugen nodig. Ten tweede heb je een CDN service nodig. 

Je website wordt op een server gezet. (Een server is de computerruimte die je huurt bij een hostingpartij) De 2 belangrijkste SEO stelregels zijn om te kiezen voor snelheid en de lokatie t.o.v. je klant.  En een kwalitatieve server in het land van je klant is dus de beste optie. Snelheid van laden is een nieuw ranking SEO punt van Google in mei 2021. 

Google ziet het IP adres van je server. Het trekt conclusies uit de afstand van je zaak en de afstand van je server ten opzichte van je klant. Simpele SEO regel is: hoe groter de afstand hoe meer je moet doen om je website te laten ranken.

Een korte fysieke afstand tussen je klant en je website server, doet de website sneller doet in de telefoon of computer van je klant. Als je bijvoorbeeld jouw website in Amerika op een computer zet dan kan deze wel een seconde langzamer zijn dan een website hier in Nederland. Tenminste voor je klanten in Nederland. Voor klanten in Amerika is dit net andersom.

De lokatie wordt door bedrijven als Google, Facebook en Microsoft zelf ook als belangrijk beschouwd voor de snelheid van het laden. Het is waarschijnlijk 1 van de vele redenen waarom we nu meerdere datacentrums in Nederland hebben.

Bij kiezen van hosting gelden eigenlijk verschillende punten waar je op moet letten. Je budget is hier bepalend. Hoe duurder het hosting pakket, hoe sneller je website meestal laadt.

De snelheid van laden is belangrijk voor je klanten. Klanten zijn niet meer zo geduldig. Is je website te traag dan is de kans kans groot dat je klanten verliest. Omdat  snelheid een SEO speerpunt is geworden. Is de keuze van je hosting pakket nog belangrijker. Snelheid van laden wordt trouwens ook door de website opbouw zelf medebepaald.

Nu je de domeinnaam hebt en je hosting, bedenk dan dat je ook een SSL certificaat moet gebruiken op je website. 

Een SSL certificaat is sinds 2018  een  ranking signaal voor Google. Google wilt kwaliteit bieden. Veiligheid valt daar dus ook onder. Zodra je een formulier op je website hebt, dan zegt ook de AVG (GDPR) wetgeving dat deze veilig en versleuteld moet kunnen worden verstuurd. Dus zonder ssl is bijna onmogelijk in Europa.

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
domeinnaam en hosting

Zitten je klanten in Nederland, kies dan voor de extensie .nl. Kies ook voor een hostingbedrijf die de servers in Nederland hebben.

WordPress SEO thema kiezen

Zodra je WordPress gebruikt dan moet je een thema kiezen. Een thema is het uiterlijk van je website.

WordPress kent heel veel gratis thema’s. Zo levert WordPress zelf bijna elk jaar een gratis thema. Je herkent ze aan hun naam. Hun naam is namelijk het jaartal van productie. Deze thema’s worden ongeveer 7 jaar up to date gehouden. Daarna moet je waarschijnlijk een nieuwe kiezen.

Sinds 2015 moet een website op de mobiel te lezen zijn door je klant. Dit staat bekend als responsief. Google kijkt voor de ranking van de website pagina naar Google’s mobiele index. Dus dit is een zeer sterke SEO rankings factor.

Minimum eisen voor je WordPress thema zijn dus:

  1. responsive
  2. snel laden

Ik gebruik tegenwoordig altijd het thema Astra. Het thema zelf is gratis. Er is ook een betaalde versie die het bedrijf garandeert dat het kan blijven bestaan. En dus je thema up to date zal blijven houden.

snel wordpress thema Astra
Astra: het snelste WordPress thema (affilate link)

Astra werkt goed samen met de WordPress editor Gutenberg. Deze combinatie  de snelste laadtijd die ik tot nu toe gezien hebt. Deze Gutenberg editor is erg aan het evolueren het laatste jaar en je kunt er al volwassen pagina’s mee ontwerpen. 

Om het bouwen van snelle websites met Gutenberg makkelijker te maken hebben de eigenaars ook gratis templates. Je kunt op de website van Astra de gratis versie van het thema downloaden. Je kunt daar ook de uitbreidingen zien die je krijgt als je de betaalde versie neemt. Vooral als je een webshop wilt is de betaalde versie een must als je bijvoorbeeld de snelle preview van een product wilt hebben.

Zelf gebruik ik dus dit thema. Als een website meer uitbreidingen nodig heeft. Dus dan heb ik het over dynamische content. Of popups dan breid ik het thema Astra uit met de plugin van Elementor. 

Ik gebruik voor al mijn klanten de betaalde versie van Elementor. Elementor is een plugin die de Gutenberg editor van WordPress vervangt. Wel eigenlijk is het andersom. Eerst was er de editor van Elementor en WordPress heeft besloten om nu standaard een editor in WordPress in te bouwen.

Voordeel van Elementor is dat het nog steeds een stuk makkelijker in gebruik is dan de Gutenberg editor. Het heeft ook veel meer mogelijkheden. Daarnaast geeft de betaalde plugin boven de gratis plugin nog voordelen voor je webshop, voor je dynamische content, voor het ontwerpen van header en footers, voor het gebruik van popups.

Je kunt de gratis versie van Elementor  op hun website downloaden. Je kunt daar ook de betaalde versie zien en wat je dan extra krijgt.

knop om plugin Elementor te downladen
Je gaat naar de website van elementor (affiliate)

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
WordPress thema kiezen

Een thema moet snel laden en ervoor zorgen dat je website ook op de mobiel er mooi uitziet. Neem een thema die ook in de verre toekomst wordt onderhouden. Zelf gebruik ik het thema Hello met de Pro versie van Elementor. Je zou ook de gratis versie Elementor kunnen gebruiken met een thema als Astra, GeneratePress of OceanWP

WordPress SEO plugin kiezen

Met een SEO plugin bedoel ik in eerste instantie een plugin waarbij je de titles en descriptions en structured data kunt instellen.

Title en descriptions zijn de beschrijvingen zoals je deze in Google zoek resultaten pagina terug ziet.

Structured data is geschreven in de scripttaal json. Dit ziet dit niet direct, maar Google wel. Aan de hand van deze structured data kan Google zogenaamde Rich Snippets weergeven in haar zoek resultaten. Zoals bijvoorbeeld sterren van je reviews. Of een prijs. Zo val je dus beter op. Je zult ook hoger ranken omdat Google je webpagina beter begrijpt.

Er zijn meerdere plugins, maar als je er niets van snapt dan kun je het beste de Yoast  plugin nemen. Gebruik je een Elementor plugin overweeg dan de Rank Math plugin.

Beide zijn gratis. Yoast heeft  wat betaalde versies. Veel van Yoast betaalde mogelijkheden zitten al in de gratis Rank Math versie. Daarnaast heeft Rank Math sinds 2020 ook een betaalde versie. Deze is vooral nodig als je een webshop hebt. Veel video’s op je website of dat je meerdere structured data wilt weergeven.

Structured data is trouwens meer en meer belangrijk omdat Google een robot is en hoe makkelijker het je de robot maakt, hoe beter Google je website pagina begrijpt. En dat betekent dan weer een hogere ranking.

Dit onderdeel is ook meteen de reden waarom ik in 2019 ben overgestapt van Yoast naar Rank Math. Nog een reden is dat Rank Math goed is in de lokale SEO en je kunt je oude pagina url’s een 301 re-direct geven. Hier door verklein je 404’s in de Google index. Ben je bezig met een redesign van je oude website? Lees dan eens dit artikel over het bewaren van je SEO waarde bij een redesign.

Daarnaast zal het WordPress thema Astra ook al wat structured data toevoegen aan je website.

Als je een webwinkel met woocommerce hebt of bijvoorbeeld veel video’s op je website. Of wil je makkelijk meer structured data toevoegen zodat je met snippets in Google terecht komt.

Met een betaalde professionele plugin krijg je meer mogelijkheden in je SEO instellingen.

Yoast heeft alle extra’s in verschillende betaalde plugins verzameld. Als je het wilt vergelijken met de Rank Math dan heb je al deze plugins nodig. Of de bundel van Yoast: 199,-

Zelf gebruik ik Rank Math, en ik ben daar ook partner van. Hieronder staan 2 knoppen zodat je de prijzen op hun eigen website kunt vergelijken. 

Naast deze SEO plugins die jouw onpage SEO voor je beoordeelt en verbeterdt zijn er ook SEO plugins die jouw website versnellen d.m.v. het optimaliseren van de omvang van je foto’s zoals WPMU Smush. Het versnellen door verschillende vormen van cache zoals WPMU Hummingbird.

Dit versnellen valt onder de technische SEO. Google gaat per mei 2021 dit uitrollen. Dus de snelheid van je website wordt dan als 1 van de 200+ signalen om je website te ranken. 

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
Gebruik Yoast of Rank Math

De Yoast SEO plugin is van een Nederlands bedrijf met een goede reputatie. Deze kom ik het vaakste tegen bij klanten. Zelf ben ik echte om overgestapt op de SEO plugin van Rank Math. Reden:
- redirect in de plugin gebouwd
- meer instel mogelijkheden met structured data
- pro versie is rank math is goedkoper dan yoast

De juiste zoekwoorden gebruiken op je website.

Voordat je een website maakt moet je weten voor wie je hem maakt. Dus wie is je doelgroep en wat typen zij in om jouw bedrijf te vinden? Datgene wat ze intypen heten zoekwoorden of zoektermen. Met beide termen bedoelen we hetzelfde.

Dus hoe vind je nou een zoekwoord. Wat typen mensen in Google in? Een antwoord daarop vinden is niet zo moeilijk als je misschien denkt. Bij het vinden van de juiste zoektermen ga je in eerste instantie uit van je service op  je product. 

In Google ga je met die woorden spelen. Dus als je een service als seo in Delft verkoopt, dan tik je seo delft in. Of SEO specialist. Google vraagt tegenwoordig al of ze je positie mag gebruiken. Zij zal dus daarom al meer in de omgeving van de zoeker de resultaten geven. 

Terwijl je aan het typen bent zal Google suggesties doen. Dit zijn zoekwoorden die vaak worden gebruikt door mensen die naar jouw gewenste term zoeken.

Kom je op een bladzijde uit waar jij ook tussen wilt staan, dan schrijf je nu alle URL’s op van die eerste bladzijde. Een URL is het adres van de pagina, dus bijv. https://meijwebdesign.nl/seo-specialist-delft/ 

Je typt eens de suggesties van Google zelf in en schrijft die URL’s ook op. 

Omdat we allemaal dezelfde SEO regels volgen zie je de zoektermen van je concurrent dus in de URL zols bijv seo-specialist-delft

Nu heb je een lijstje van zoekwoorden verzameld waar jij ook op gevonden wilt worden. Er is nu nog 1 stap te gaan:  kijken hoe vaak een zoekwoord nu eigenlijk wordt ingetypt.

Hiervoor gebruik je een SEO tool zoals de zoekwoorden planner van Google. Je hebt hiervoor wel een Google Ads account voor nodig. Dat is gratis. Misschien moet je tijdelijke advertentie opzetten om de planner te gebruiken. Maar dat verandert nog weleens bij ze.

Deze tool is vrij gemakkelijk in gebruik en geeft je direct aan hoe vaak erop een woord per maand wordt gezocht. En hoeveel het ongeveer kost om erop te adverteren. 

Een website pagina wordt nooit maar slechts 1 zoekterm door Google geïndexeerd. Maar voor een groep zoekwoorden. Met een tool zoals Rank Math pro kun je dan zien hoe hoog een zoekwoord  staat.

Dit kun je trouwens ook in Google Search vinden. De tool van Rank Math laat het echter in het dashboard van je WordPress zien.

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
zoekwoorden vinden

Het heeft geen zin om zoekwoorden te gebruiken in je titels waar geen enkele klant op zoekt. Wil je geen Google zoekplanner gebruiken? Kijk dan naar de URL's die je concurrentie gebruikt.

Structuur van je website

De meest onderschatte SEO ranking signaal is de interne linking van je website. De structuur ofwel organisatie van je website. En hoe je de pagina’s onderling verbindt.

Het hoofdmenu bovenaan je bladzijde bepaalt de hoofdstructuur. Hiernaast zie je een plaatje waarbij er 9 blokken zijn getekend. Elk blok stelt een webpagina in je hoofdmenu voor. Dit is een fictief menu. Doordat deze pagina’s in het fictieve  menu zijn opgenomen krijgen ze van elke andere bladzijde, waar dit menu wordt getoond een interne  link. Je ziet op het plaatje een wirwar van rode lijnen. Het ontstaan van een intern web.

Een soort web  waarover de robot spin van Google kan kruipen. Dus van de ene pagina naar de andere. Simpel gezegd komt hij via de rode draden op elke bladzijde even vaak.

Ga je nu andere draden aanleggen met bijvoorbeeld knoppen, dan zal de spin dus bepaalde bladzijden vaker tegenkomen. Google zal deze pagina’s met meer links belangrijker achten en daardoor ranken deze pagina’s beter. 

Het intern linken bepaalt ook hoe je mensen op de website laat gaan. Ik heb bijvoorbeeld de hoofdpagina’s boven in het hoofdmenu. Daar zit een bepaalde volgorde in. 

De pagina die je nu ziet, staat echter helemaal onder in de footer. Je komt hier dus pas als je er via een blog artikel opkomt. Of als je helemaal naar beneden hebt gescrold.

Niet alle links op je pagina schijnen dezelfde waarde voor Google te hebben. Een interne link heeft meer waarde voor jou en voor Google als deze hoog op je bladzijde staat. Google beziet trouwens alles zo. Ook met de teksten die je schrijft. Hoe hoger en hoe meer naar links, hoe meer waarde.

Naast interne links kijkt Google ook naar de externe links. Externe links en hoe je eraan komt is een ander verhaal. Het is het slagroom op je toetje. En daarom niet meteen belangrijk als je nog geen toetje hebt.

Even een historisch uitstapje: Google is ooit eens begonnen met linken tellen.  Een website waarna veel gelinkt werd, was daarom belangrijk in de ogen van Google. Deze linkjes werden in grote getale verkocht en worden meestal als spam beschouwd. Wordt je website op spam betrapt dan zal Google je uit zijn index gooien. 

Je kunt wel aan linkbuilding doen, maar het valt vaak onder het kopje contentmarketing. Hierbij verdien je de links. Of je schrijft een gastblok in ruil voor een link

Hieronder geef ik wat praktische voorbeelden van interne links. 

link structuur via menu's
andere link structuren in je tekst
SEO Delft interne website links uitgelegd
interne website link structuur met 9 pagina's

Je ziet hier 9 pagina’s (blokjes) welke in een menu staan. Al je bladzijden zijn dan via de rode lijnen met elkaar verbinden.

Als je groene blokjes (pagina’s) belangrijk zijn dan moet je daar andere links heen sturen. De groene pagina’s worden dan vanzelf belangrijker en ranken daardoor hoger

Praktische SEO gids:
jouw service pagina versterken

Zet jouw belangrijk service pagina niet alleen in het normale menu boven van je website, maar ook in je footer (onderste gedeelte van je website, welke je op elke pagina ziet). Daarnaast kun je deze pagina ook op je blog terug laten komen.

links in je websites
SEO
Gilles van der Meij

Websites en links

Google is ooit eens begonnen met indexering met als enig criterium linken tellen naar een website. Website indexering en links hebben tegenwoordig nog steeds een

Lees over linken »
Wat is een link en wat is een ankertekst

Een url adres is de regel die je intypt om op een bepaalde bladzijde te komen. Dus bijvoorbeeld: https://meijwebdesign.nl/seo-specialist-delft is zo’n adres.

Nu leest zo’n url adres niet gemakkelijk in een tekst dus we plakken zo’n adres vast aan een makkelijk te lezen tekst. Bijvoorbeeld: bekijk hier mijn SEO diensten

De tekst “bekijk hier mijn SEO diensten” noemen we de ankertekst.  Deze ankertekst is nu gekoppeld aan een andere pagina. De anker tekst is dus gelinkt.

De ankertekst vertel je waar je heen linkt. De bezoeker leest in dee tekst, eigenlijk de samenvatting van de pagina waar hij heen gaat.

Je schrijft dus niet: “klik hier”; maar “bekijk hier mijn SEO diensten”

Niet alleen de bezoeker van je webpagina vindt dat prettig maar ook Google ziet nu direct waar de volgende pagina overgaat. Natuurlijk ziet Google ook de url. En daar staat ook nog eens waar de pagina overgaat. Tenminste als je deze simpele SEO optimalisatie toepast.

SEO Delft uitleg ankertekst versus link url

Praktische SEO gids:
ankertekst

Zet in de ankertekst waar je bezoekers heengaan: b.v. de titel van de pagina of iets in die strekking.

De benaming van je categorieën en tags

Categorieën kom je bijvoorbeeld tegen in  je berichten, je producten (winkel) of in je portfolio.

Een categorie is een verzameling van berichten die hetzelfde hoofdonderwerp hebben. Zo maak ik bijvoorbeeld WordPress websites die SEO geoptimaliseerd zijn. Ik heb dan ook 3 berichten categorieën: WordPress, SEO en marketing. 

In eerste instantie staat er 1 categorie in je WordPress installatie. Deze heet iets van “uncategorized”. Verander deze naam naar een naam die logisch is. Daarbij wordt ook een slug gevraagd. Zet hier hetzelfde (als je niets doet dan doet WordPress dit voor je).

Je kunt ook alvast wat categorieën toevoegen die in lijn zijn met de zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden. 

Voor tags geldt hetzelfde. Tags zijn specifieke onderdelen die je in de verschillende categorieën kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld blauwe / rode en groene pennen verkoopt. Dan is het woord pennen of het woord pen de naam van je categorie. De woorden blauw / rood en groen de tag namen.

 

SEO Delft: SEO gids om WordPress categorieen en tags te benoemen
WordPress SEO: benoem je categorieën en tags

Praktische SEO gids:
categorieën en tags

Benamingen van de categorieën zouden goed moet passen bij je zoektermen waarop je wilt worden gevonden. Tags verbinden (linken) de onderlinge categorie berichten met eigen linken. Dit versterkt je web van links.

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

SEO cursus soofos
Ad: Soofos - meer dan 40.000 online cursisten

De belangrijkste SEO punten op je pagina

Je hebt op dit moment het volgende gedaan:

  • WordPress installatie opgetuigd
  • Snel thema geïnstalleerd
  • SEO plugins geïnstalleerd
  • Zoektermen bepaald die je per pagina hebt verdeeld
  • Nagedacht over de structuur van je website

Nu gaan we de belangrijkste SEO punten van een webpagina bespreken. In principe probeert Google de pagina te beoordelen zoals je klant. Ga ervan uit dat deze de pagina niet leest maar scant. Zet daarom je zoekwoorden zo hoog mogelijk in je tekst en zo links mogelijk in deze zin. En herhaal deze in je titels.

Ga bij de inhoud van je pagina uit van het zoekwoord of zoekterm die je bedacht hebt. Je kunt deze zoekterm bij jouw SEO plugin invullen. De plugin zal jou dan gaan helpen met het beoordelen van jouw pagina aan de hand van deze zoekterm. Bij de SEO plugin van ank Math kun je zelfs verschillende zoektermen per bladzijde in vullen.

Deze zoekterm plaats je minimaal als volgt:

  1. In de url van je pagina. Als je een nieuwe pagina aanmaakt in WordPress
  2. In de zichtbare titel van je pagina. Dit is meestal de H1 tag. Deze tag naam hoef je alleen te begrijpen als je een paginabouwer zoals bijvoorbeeld Elementor of Gutenberg gebruikt. Je kunt deze namelijk kiezen als je een kopregel aanmaakt. Deze H1 tag gebruik je eenmalig op je website tenzij je iets begrijpt van sections en HTML5. Want volgens Google mag je per onderwerp op een pagina de H1 gebruiken. Dit meestal alleen op de homepagina, welke een samenvatting is van de rest van je website en dus verschillende onderwerpen heeft.
  3. In de title zoals deze door je SEO plugin wordt aangeboden. Vaak doet deze SEO plugin dit al automatisch en kun je deze later manipuleren. Hier kom ik waarschijnlijk later op terug
  4. In het begin van de eerste alinea. Als je weleens een krant leest dan zie je de eerste alinea altijd dik gedrukt. Dit is het belangrijkste stukje van een artikel. Dit geldt min of meer ook voor jouw webpagina. 
  5. In een andere titel van je pagina. Dit is vaak een h2 tag. (In totaal zijn er 6 tags in HTML5, De meest gebruikte in je artikel is de h2. De h3 of h4 kun je dan in je footer of zijbalk gebruiken).
  6. In de conclusie van je pagina, of gewoon aan het einde van je pagina als er geen conclusie is.
  7. Strooi hier en daar in je tekst met de zoekterm. Hoe vaak dit moet gebeuren is niet met zekerheid te zeggen. Maar je zou eens kunnen kijken bij je concurrent die al voor deze zoekterm op de eerste pagina staat.
  8. Gebruik synoniemen voor je zoekterm. Je kunt bijvoorbeeld op de website van mijnwoordenboek inspiratie opdoen. Zo gebruik ik voor het woord “zoekwoord” ook weleens “zoekterm”. Maar ik zou ook iets kunnen gebruiken als de “formulering van een zoekopdracht”of “de bewoordingen die je klant gebruikt” 
  9. Gebruik een plaatje om de tekst kracht bij te zetten. Het optimaliseren van een afbeelding is een apart hoofdstuk. Benoem het plaatje in je computer. En voeg in ieder geval een alt tekst toe. 
  10. Gebruik voldoende woorden in je tekst zodat de computer van Google de context van je bladzijde kan begrijpen. Vaak wordt 300 woorden als bare minimum gezien. Je ziet echter dat marketing bureau’s vaak langere artikelen gebruiken. Hier komt het principe van inhoud terug. Langere artikelen ranken beter. Een website met meer artikelen rankt ook beter. Een combinatie van beide met een goede interne link structuur werkt het best. Hierbij zet je de langere artikelen in een menu in je footer. 
  11. Link naar een andere bladzijde van je website. Dit is onderdeel van je interne link structuur. Gebruik hierbij de zoekterm van die andere pagina als jouw ankertekst.
  12. Voeg gestructureerde data toe. Je bent nu op het terrein van geavanceerde SEO technieken. Gelukkig doen de beide SEO pluginnen al wat automatisch voor je. En je kunt met deze structured data tool van Google zien welke data al is toegepast.  Daarnaast hebben beide pluginnen een knop waar je deze data kunt aanpassen.

Praktische SEO gids:
SEO op je pagina

Gebruik een SEO plugin van Yoast of Rank Math. Deze zal je hierbij helpen.

Hieronder zie je hoe een SEO plugin je kan helpen met de SEO punten die ik heb beschreven.

seo punten van SEO plugin Rank Math
Dit is wat de SEO plugin Rank Math je laat zien

SEO title en "meta" description

Title en description zijn de beschrijvingen zoals je deze in Google zoek resultaten pagina terug ziet. Het voorbeeld wordt door je SEO plugin aan je getoond. 

Hierbij kan Google naar eigen gelieve de “meta” description aanpassen. Dat betekent voornamelijk dat je ook voor andere zoekwoorden op je pagina rankt. Er zijn nu in 2021 al geruchten dat het beter is om de meta description niet in te vullen. Google geeft dan zelf automatisch een langere description op. En ook nog eens gericht op de zoekactie van de persoon die net de zoekterm heeft ingetypt. 

Deze title en “meta” description zitten aan de achterkant van je pagina en je kunt ze alleen manipuleren met een plugin. Ze zijn eigenlijk de reden waarom de SEO plugins in eerste instantie zijn gemaakt. Momenteel kunnen deze WordPress SEO plugins veel meer. Wat hierboven al een beetje is beschreven.

Hieronder zie je een afbeelding van deze website. Tenminste de achterkant ervan zoals je deze in je browser kunt zien.

Ik gebruik vaak de browser: Chrome. Je kunt dan met een rechter muis klik de “paginabron weergeven”. Je ziet dan deze code van de desbetreffende pagina.

  • Regels 1 t/m 13 staan hier weergegeven
  • Regel 2 geeft de taal van de website aan
  • Regel 9: hier begint de SEO plugin zijn werk te doen
  • Regel 10 is de title
  • Regel 11 is de meta description
website browserbron van SEO delft pagina
paginabron van deze pagina met de title en de meta description

De title en meta description pas je dus aan in je SEO plugin door op de blauw knop “Edit Snippet” te drukken.

Google preview zoals je dit in Elementor ziet

De title en meta description kun je aanpassen door op de knop “Edit Snippet” te drukken. Je komt dan in onderstaande editor. Je ziet meteen terwijl je typt hoe je snippet voor de zoekmachine wordt. 

Dit onderdeel wordt door veel mensen vergeten. Terwijl je juist hier je eerste slag kun slaan met de optimalisatie voor de zoekmachine zoals Google en Bing

preview snippet editor seo plugin rank math
Google preview kan naar wens worden aangepast

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
Title en description

Gebruik je zoekterm in de title. Als je deze ook in je description worden deze dik gedrukt getoond in de resultaten van Google.De description is echter voornamelijk bedoeld om een samenvatting van je pagina te geven en om de bezoeker in Google te triggeren om naar jouw pagina te klikken.

Hoger in Google
45 per uur

ex btw

Met o.a. zoekwoorden onderzoek
Met concurrentie onderzoek
Met interne linkstructuur verbetering
Met zoektermen op de juiste plek
Met aanpassing in je WordPress website

Structured Data: Google begrijpt je tekst beter

Structured data is data die is geschreven in code. Dit kan in verschillende codering talen. Je kunt alles over structured data lezen op schema.org  .

Google geeft de voorkeur aan de code taal Json-LD. 

Je ziet de gebruikte code niet direct in je tekst. Het zit dus als het ware aan de achterkant van je website.  De robot van Google ziet de code echter wel en ze gebruikt deze code dan ook. 

Google gebruikt de structured data op 2 manieren: 

  1. de data geeft Google directe aanwijzingen waarover de pagina gaat, zo kan Google de pagina dus beter begrijpen en ranken. Als voorbeeld geven ze aan dat je met een recept precies kunt aangeven wat de ingrediënten zijn en hoe lang je kooktijd is
  2. de data kan worden gebruikt om bijvoorbeeld je reviews, je prijs of je ingrediënten direct in de zoekresultaten te laten zien. Je valt dus meer op in deze zoekresultaten. Probleem is dat Google zelf uitmaakt wat ze laten zien. Maar goed, als je geen structured data gebruikt dan weet je zeker dat het niet wordt getoond.

De SEO richtlijn is dat je alleen in de code mag schrijven wat je ook in de tekst kunt lezen. Het gaat namelijk over het verduidelijken van je pagina. 

Het verhaal wordt nogal ingewikkeld gebracht door schema.org. Gelukkig lossen de SEO plugins een groot gedeelte van je hoofdpijn op.

De basis van de structured data wordt namelijk automatisch door de SEO plugins Yoast en Rank Math toegevoegd. Ook voegen sommige WordPress thema’s al automatisch deze code toe. Zo weet ik dat het thema Astra hierin heel ver is gevorderd.

Je kunt met deze testing tool zien welke structured data al in jouw pagina is verwerkt:

Google structured data testing Tool

Als je de tool gebruikt dan zie je verschillende schema snippets. Meestal de snippets die automatisch zijn toegevoegd.

Daar zit nu de SEO truc. Er zijn veel verschillende  schema’s die je kunt toevoegen. En dit breidt steeds verder uit. Je plugin is niet slimmer dan de robot van Google. Je moet dus handmatig aangeven welk schema je voor welke pagina wilt gebruiken.  Rank Math is hier naar mijn mening wat verder mee dan Yoast. Vandaar mijn SEO plugin voorkeur.

Je kunt ook nog per pagina extra of andere structured data toevoegen. Google heeft daar een code lab voor ontwikkeld. Je leert hoe je zelf code kunt toevoegen. Elke keer dat je wat hebt toegevoegd, kun je de code weer testen met de testing tool.

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
structured data

Yoast en Rank Math voegen deze data automatisch toe aan je bladzijde. Je kunt met Rank Math het toegepaste schema handmatig wijzigen en aanvullen.
Met Rank Math Pro versie kun je zelfs meerdere structured data toevoegen. En structured data van andere websites makkelijk overnemen.
Deze PRO plugin lever ik natuurlijk ook

Gratis online WordPress SEO tools

Er zijn heel veel gratis SEO tools online. 

Er wordt met een tool meestal  naar 1 pagina gekeken. De structuur van je website wordt dus niet echt getest.

Ook wordt je niet verteld hoe je het beste intern kunt linken. Daarvoor moet je eigenlijk je website live testen. En hier en daar wat kleine aanpassingen verrichten om te zien of het helpt.

Zoekwoorden:

 Search Console van Google

Zoekwoordenplanner van Google 

Google analytics van Google

Webmaster tools van Bing

Pagina checks

Pagina analyser van de SEO plugin Rank Math

Mobielvriendelijkheid test van je pagina door Google

Structured data test van je pagina door Google

Speedtest van je pagina door GTmetrix

Lokale SEO

Google Mijn Bedrijf door Google

Hulpmiddelen

WordPress SEO plugin Yoast door Yoast

WordPress SEO plugin Rank Math door Rank Math

Structured data generator door Technical SEO

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
SEO tools

Er zijn heel veel gratis SEO tools op de web. Veel van deze tools moet je helaas met een korreltje zout nemen. Vaak bieden ze een zogenaamde analyse om je angst aan te jagen. In de hoop dat je er klant wordt.

SEO Delft, de praktische gids In blog vorm, dus nog uitgebreider

mijn positie in Google behouden met nieuw website ontwerp
SEO
Gilles van der Meij

Positie in Google behouden met een nieuw ontworpen website (re-design)

Bij een nieuwe website je positie in Google behouden is belangrijk om de toevoer van nieuwe klanten te blijven garanderen. Om niet uit Google’s ranking te vallen., moet je de oude website pagina’s stuk voor stuk doorlinken met een 301. Zo voorkom je de 404’s, het verliezen van je backlinks en het verlies van je interne link waarde. En daarmee voorkom je een grote daling in Google.

Bekijk dit artikel »

Neem hier contact op

KVK : 65123581
BTW: NL002145693B81