SEO Delft: Jouw praktische SEO gids voor je website
waarmee je direct jouw ranking in Google verhoogt

Met SEO Delft krijg je een praktische SEO gids om de positie van je website te verbeteren. Succes

Stijg op met deze Praktische SEO gids


- Vindt de zoekwoorden die je klant gebruikt
- Vul de snippet voor Google correct in
- Schep een logische structuur in je website
- Creëer een web van je eigen website
- Zet de woorden op je pagina op de juiste plek

Inclusief tekst en afbeeldingen zodat ook jij de Google snippet kunt beïnvloeden

preview snippet SEO Delft jouw praktische SEO gids
Snippet voor Google (preview)

Wat is SEO

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat je de inhoud van jouw website zo maakt, dat zelfs een “domme” zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo begrijpt waar je webpagina overgaat.

Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland, daarom richten de meeste mensen zich op deze zoekmachine.

Google verdient geld met zijn zoekmachine en wil daarom de no.1 zoekmachine blijven. Ook in Nederland.

Google gaat ervan uit dat als zij de zoekende mensen op het web een zo’n goed mogelijk antwoord te geven op hun vraag, Google de no1 zoekmachine blijft.

SEO betekent dus dat jij met elke website pagina een antwoord kunt geven die Google kan gebruiken om mensen terug te laten keren naar Google. Hoe beter jouw pagina en website een antwoord geeft op een vraag. Hoe hoger je rankt.

Google gebruikt hiervoor meer dan 200 ranking signalen. Globaal zijn dit de links en de inhoud van je website.

SEO wordt verdeel in 2 groepen: 

  1. organische SEO
  2. lokale SEO

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
Wat is SEO

SEO bestaat uit links (intern en extern) en uit een uitgebreide website met veel inhoud. Deze inhoud moet onderling goed zijn (gelinkt) zodat deze je service pagina's omhoog stuwt in de Google ranking. Hoe je dit doet, dat lees je hieronder.

Jouw domeinnaam en extensie

Je bedrijfsnaam moet  hetzelfde zijn als je domeinnaam. Dat is de gouden regel. Zo begrijpt je terugkerende klant beter hoe hij je terugvindt op het web. 

Nu komt de extensie van je website naam ( dus .nl of de .com of de .shop). Google rankt niet elke extensie even goed in Nederland

Bij het kiezen van een extensie gelden de volgende SEO  regels:

  • Alleen zaken doen in Nederland gaat het beste met een .nl extensie.
  • Heb je klanten in Duitsland en België, dan is de beste optie om verschillende websites met verschillende extensies te gebruiken. Dus .de en .be en .nl extensie. Je neemt dan ook verschillende hosting pakketten. Zodat de website zo dicht meogelijk bij je klant is.
  • Ga je wereldwijd, dan zijn de verschillende websites op verschillende servers geen optie meer en dan ga je voor een .com extensie. Je hebt dan 1 website met een plugin zoals WPML voor het organiseren van de talen. Om de website toch snel te laten laden bij je klanten, heb je ten  eerste een duurdere hostingpakket met eigen IP adres en werkgeheugen nodig. Ten tweede heb je een CDN service nodig. 

Je website wordt op een hostingspakket gezet. Belangrijkste SEO stelregel is om te keizen voor snelheid. En een server in het land van je klant.

Google ziet het IP adres van je server namelijk.  Verder houd je de fysieke afstand tussen je klant en je website zo klein mogelijk. Hierdoor laadt de website het snelst. 

Bij kiezen van hosting gelden eigenlijk verschillende punten waar je op moet letten. Je budget is hier bepalend. Hoe duurder, hoe sneller je website meestal laadt.

De snelheid van laden is belangrijk voor je klanten. Klanten zijn niet meer zo geduldig. Is je website te traag dan is er een kans dat je klanten verliest. Daarnaast is snelheid een SEO punt geworden. Ze zeggen dat Google van snelle websites houdt.

Nu je de domeinnaam hebt en je hosting, bedenk dan dat je ook een SSL certificaat moet gebruiken op je website. 

Een SSL certificaat is een belangrijk rankingsignaal voor Google. Google wilt kwaliteit bieden en daarom ook relatief veilige websites. De gratis versie van Let’s Enscrypt is voor Google wel genoeg.

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
domeinnaam en hosting

Zitten je klanten in Nederland, kies dan voor de extensie .nl. Kies ook voor een hostingbedrijf die de servers in Nederland hebben.

WordPress SEO thema kiezen

Meestal kiezen mensen die zelf een website bouwen een gratis thema. Dat is op zich goed maar niet altijd een keus die lang stand houdt. 

Een thema is namelijk geschreven in een taal die onderhoud nodig heeft.  Bij gratis is dit meestal niet het geval. Zodra de taal niet meer wordt bijgehouden dan kun je hem niet updaten en zal het in conflict komen met je WordPress en met jouw plugins. Uiteindelijk betekent dit dat je een website krijgt die steeds makkelijker gehackt wordt. 

Kies dus bij voorkeur een thema uit die je koopt.  Verder moet een website op de mobiel te lezen zijn door je klant. Dit staat bekend als responsief. Google kijkt tegenwoordig alleen naar zijn mobiele index. Dus dit is een zeer sterke rankings factor. Je thema moet dus aangeven dat deze responsive is. En gericht is op snel laden.

4 wordpress thema's geschikt voor elementor
4 meest gebruikte thema's voor pagebuilder plugin Elementor waarbij Hello door Elementor is ontwikkeld

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
WordPress thema kiezen

Een thema moet snel laden en ervoor zorgen dat je website ook op de mobiel er mooi uitziet. Neem een thema die ook in de verre toekomst wordt onderhouden. Zelf gebruik ik het thema Hello met de Pro versie van Elementor. Je zou ook de gratis versie Elementor kunnen gebruiken met een thema als Astra, GeneratePress of OceanWP

knop om plugin Elementor te downladen
je gaat naar de website van elementor

WordPress SEO plugin kiezen

Met een SEO plugin bedoel ik een plugin waarbij je de titles en descriptions en structured data kunt instellen. 

Title en descriptions zijn de beschrijvingen zoals je deze in Google zoek resultaten pagina terug ziet.

Structured data is geschreven in j-son. Dit ziet dit niet direct, maar Google wel. Aan de hand van deze data geeft Google zogenaamde Rich Snippets weer in de zoekresulaten. Zoals bijvoorbeeld sterren van je reviews. Of een prijs. Zo val je dus beter op. Je zult ook hoger ranken omdat Google je webpagina beter begrijpt.

Er zijn meerdere plugins, maar als je er niets van snapt dan kun je het beste de Yoast  plugin nemen. Gebruik je een Elementor plugin overweeg dan de Rank Math plugin.

Beide zijn gratis. Yoast heeft  wat betaalde versies. Veel van Yoast betaalde mogelijkheden zitten al in de gratis Rank Math versie. 

 

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
Gebruik Yoast of Rank Math

De Yoast SEO plugin is van een Nederlands bedrijf met een goede reputatie. Deze kom ik het vaakste tegen bij klanten. Gebruik je de pluging Elementor voor de bouw van je pagina's? Overweeg dan de SEO plugin van Rank Math.

Zoekwoorden: Wat typen mensen in Google in

Voordat je een website maakt moet je weten voor wie je hem maakt. Dus wie is je doelgroep en wat typen zij in om jouw bedrijf te vinden? Datgene wat ze intypen heten zoekwoorden of zoektermen. Met beide termen bedoelen we hetzelfde.

Dus hoe vind je nou een zoekwoord. Dat is simpel. Je gaat in eerste instantie uit van je service en je product. 

Je gaat naar Google en gaat hiermee spelen. Dus als je een service als seo in Delft verkoopt, dan tik je seo delft in. 

Terwijl je aan het typen bent zal Google suggesties doen. Dit zijn zoekwoorden die vaak worden gebruikt door mensen die ook naar een seo specialist zoeken.

Je schrijft nu alle URL’s op van de eerste bladzijde die je ziet. Een URL is bijv. https://meijwebdesign.nl/seo-delft 0f https://meijwebdesign/seo-bureau-delft

Je typt eens de suggesties van Google zelf in en schrijft die URL’s ook op. 

Omdat we allemaal dezelfde SEO regels volgen zie je de zoektermen van je concurrent dus in de URL zols bijv seo-delft of seo-bureau-delft

Nu krijg je een lijstje van zoekwoorden waar jij ook op gevonden wilt worden. Er is nu nog 1 stap te gaan:  kijken hoe vaak een zoekwoord nu eigenlijk wordt ingetypt.

Hiervoor ga je naar de zoekwoordenplanner van Google. Je hebt hiervoor wel een Google Ads account voor nodig. Waarschijnlijk moet je zelfs een advertentie campagne aanmaken om bij de zoekwoordenplanner te mogen.

Zelf denk ik dat dit het waard is. Je kunt alvast een campagne aanmaken met 1 advertentie en met 1 specifiek zoekwoord zoals je bedrijfsnaam. Je bieding is dan 1 cent.  Als Google je advertentie toont dan sta je voor 1 cent per klik meteen bovenaan. Zodra Google je website heeft geïndexeerd kun je de advertentie veranderen / of op pauze zetten.

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
zoekwoorden vinden

Het heeft geen zin om zoekwoorden te gebruiken in je titels waar geen enkele klant op zoekt. Wil je geen Google zoekplanner gebruiken? Kijk dan naar de URL's die je concurrentie gebruikt.

Structuur van je website

Ik denk dat de meest onderschatte SEO ranking signaal de interne linking van je website is. Ofwel de structuur.

Hiernaast zie je een plaatje waarbij er 9 blokken zijn getekend. Doordat deze in het menu staan opgenomen krijgen ze van elke bladzijde links. Je ziet nu een wirwar van rode lijnen.

Het is dus een een soort web geworden waarover de spin van Google kan kruipen. Dus van de ene pagina naar de andere. Simpel gezegd komt hij via de rode draden op elke bladzijde even vaak.

Ga je nu andere draden aanleggen met bijvoorbeeld knoppen, dan zal de spin dus bepaalde bladzijden vaker tegenkomen. Google zal deze pagina’s met meer links belangrijker achten en daardoor ranken deze pagina’s beter. 

Naast interne links kijkt Google ook naar de externe links. Externe links en hoe je eraan komt is een ander verhaal. Het is het slagroom op je toetje. En daarom niet meteen belangrijk als je nog geen toetje hebt.

Even een historisch uitstapje: Google is ooit eens begonnen met linken tellen.  Een website waarna veel gelinkt werd, was daarom belangrijk in de ogen van Google. Deze linkjes werden in grote getale verkocht en worden meestal als spam beschouwd. Wordt je website op spam betrapt dan zal Google je uit zijn index gooien. 

Je kunt wel aan linkbuilding doen, maar het valt vaak onder het kopje contentmarketing. Hierbij verdien je de links. Of je schrijft een gastblok in ruil voor een link

Hieronder geef ik wat praktische voorbeelden van interne links. 

link structuur via menu's
  • hoofd menu boven aan pagina
  • submenu boven aan pagina
  • menu 's in footer
  • menu's in zijbalk voor blog
  • menu's in zijbalk voor winkel
ander link structuur
  • categorie in je bericht /winkel
  • tags in je bericht / winkel
  • woorden in je tekst linken
  • extra berichten onderaan een blog
  • knoppen naar je service pagina's
SEO Delft interne website links uitgelegd
interne website link structuur met 9 pagina's

Je ziet hier 9 pagina’s (blokjes) welke in een menu staan. Al je bladzijden zijn dan via de rode lijnen met elkaar verbinden.

Als je groene blokjes (pagina’s) belangrijk zijn dan moet je daar andere links heen sturen. De groene pagina’s worden dan vanzelf belangrijker en ranken daardoor hoger

Praktische SEO gids:
jouw service pagina versterken

Zet jouw belangrijk service pagina niet alleen in het normale menu boven van je website, maar ook in je footer (onderste gedeelte van je website, welke je op elke pagina ziet). Daarnaast kun je deze pagina ook op je blog terug laten komen.

Websites en links

Google is ooit eens begonnen met indexering met als enig criterium linken tellen naar een website. Website indexering en links hebben tegenwoordig nog steeds een

Lees over linken »
Wat is een link en wat is een ankertekst

Een url adres is de regel die je intypt om op een bepaalde bladzijde te komen. Dus bijvoorbeeld: https://meijwebdesign.nl/seo-specialist-delft is zo’n adres.

Nu leest zo’n url adres niet gemakkelijk in een tekst dus we plakken zo’n adres vast aan een makkelijk te lezen tekst. 

Deze tekst noemen we de ankertekst.  Deze ankertekst is nu gekoppeld aan een andere pagina. Gelinkt dus.

De ankertekst vertel je waar je heen linkt. Dus niet: “klik hier”; maar “ga naar mijn seo dienst”

 

SEO Delft uitleg ankertekst versus link url

Je linkt met een woord naar een andere bladzijde ( of zelfs naar een item op dezelfde bladzijde). Het woord dat je linkt heet de ankertekst. Dus als ik schrijf: vind hier mijn SEO service.

Praktische SEO gids:
ankertekst

Zet in de ankertekst waar je bezoekers heengaan: b.v. de titel van de pagina of iets in die strekking.

De benaming van je categorieën en tags

Categorieën kom je bijvoorbeeld tegen in  je berichten, je producten (winkel) of in je portfolio.

Een categorie is een verzameling van berichten die hetzelfde hoofdonderwerp hebben. Zo maak ik bijvoorbeeld WordPress websites die SEO geoptimaliseerd zijn. Ik heb dan ook 3 berichten categorieën: WordPress, SEO en marketing. 

In eerste instantie staat er 1 categorie in je WordPress installatie. Deze heet iets van “uncategorized”. Verander deze naam naar een naam die logisch is. Daarbij wordt ook een slug gevraagd. Zet hier hetzelfde (als je niets doet dan doet WordPress dit voor je).

Je kunt ook alvast wat categorieën toevoegen die in lijn zijn met de zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden. 

Voor tags geldt hetzelfde. Tags zijn specifieke onderdelen die je in de verschillende categorieën kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld blauwe / rode en groene pennen verkoopt. Dan is het woord pennen of het woord pen de naam van je categorie. De woorden blauw / rood en groen de tag namen.

 

SEO Delft: SEO gids om WordPress categorieen en tags te benoemen
WordPress SEO: benoem je categorieën en tags

Praktische SEO gids:
categorieën en tags

Benamingen van de categorieën zouden goed moet passen bij je zoektermen waarop je wilt worden gevonden. Tags verbinden (linken) de onderlinge categorie berichten met eigen linken. Dit versterkt je web van links.

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

De belangrijkste SEO punten op je pagina

Je hebt op dit moment het volgende gedaan:

  • WordPress installatie opgetuigd
  • Zoektermen bepaald die je per pagina hebt verdeeld
  • Nagedacht over de structuur van je website

Nu gaan we de belangrijkste SEO punten van een webpagina bespreken. In principe probeert Google de pagina te beoordelen zoals je klant. Ga ervan uit dat deze de pagina niet leest maar scant. Zet daarom je zoekwoorden zo hoog mogelijk in je tekst en zo links mogelijk in je zin. En herhaal deze in je titels.

Ga bij de inhoud van je pagina uit van het zoekwoord of zoekterm die je bedacht hebt.

Deze zoekterm plaats je minimaal als volgt:

  1. In de url van je pagina. Als je een nieuwe pagina aanmaakt in WordPress
  2. In de zichtbare titel van je pagina. Dit is meestal de h1 tag. Deze tagnaam hoef je alleen te begrijpen als je een paginabuilder zoals bijvoorbeeld Elementor of Divi gebruikt. Je kunt deze namelijk kiezen als je een kopregel aanmaakt. Deze h1 tag gebruik je eenmalig op je website tenzij je iets begrijpt van sections en HTML5
  3. In de title zoals deze door je SEO plugin wordt aangeboden. Vaak doet deze SEO plugin dit al automatisch en kun je deze later manipuleren. Hier kom ik waarschijnlijk later op terug
  4. In het begin van de eerste alinea. Als je weleens een krant leest dan zie je de eerste alinea altijd dik gedrukt. Dit is het belangrijkste stukje van een artikel. Dit geldt min of meer ook voor jouw webpagina. 
  5. In een andere titel van je pagina. Dit is vaak een h2 tag. (In totaal zijn er 6 tags in HTML5, De meest gebruikte in je artikel is de h2. De h3 of h4 kun je dan in je footer of zijbalk gebruiken).
  6. In de conclusie van je pagina, of gewoon aan het einde van je pagina als er geen conclusie is.
  7. Strooi hier en daar in je tekst de zoekterm. Hoe vaak dit moet gebeuren is niet met zekerheid te zeggen. Maar je zou eens kunnen kijken bij je concurrent die al voor deze zoekterm op de eerste pagina staat.
  8. Gebruik synoniemen voor je zoekterm. Je kunt bijvoorbeeld op de website van mijnwoordenboek inspiratie opdoen. Zo gebruik ik voor het woord “zoekwoord” ook weleens “zoekterm”. Maar ik zou ook iets kunnen gebruiken als de “formulering van een zoekopdracht”of “de bewoordingen die je klant gebruikt” 
  9. Gebruik een plaatje om de tekst kracht bij te zetten. Het optimaliseren van een afbeelding is een apart hoofdstuk. Benoem het plaatje in je computer. En voeg in ieder geval een alt tekst toe. 
  10. Gebruik voldoende woorden in je tekst zodat de computer van Google de context van je bladzijde kan begrijpen. Vaak wordt 300 woorden als bare minimum gezien. Je ziet echter dat marketing bureau’s vaak langere artikelen gebruiken. Hier komt het principe van inhoud terug. Langere artikelen ranken beter. Een website met meer artikelen rankt ook beter. Een combinatie van beide met een goede interne link structuur werkt het best. Hierbij zet je de langere artikelen in een menu in je footer. 
  11. Link naar een andere bladzijde van je website. Dit is onderdeel van je interne link structuur. Gebruik hierbij de zoekterm van die andere pagina als jouw ankertekst.
  12. Voeg gestructureerde data toe. Je bent nu op het terrein van geavanceerde SEO technieken. Gelukkig doen de beide SEO pluginnen al wat automatisch voor je. En je kunt met deze structured data tool van Google zien welke data al is toegepast.  Daarnaast hebben beide pluginnen een knop waar je deze data kunt aanpassen.

Praktische SEO gids:
SEO op je pagina

Gebruik een SEO plugin van Yoast of Rank Math. Deze zal je hierbij helpen.

Hieronder zie je hoe een SEO plugin je kan helpen met de SEO punten die ik heb beschreven.

seo punten van SEO plugin Rank Math
Dit is wat de SEO plugin Rank Math je laat zien

SEO title en "meta" description

Title en description zijn de beschrijvingen zoals je deze in Google zoek resultaten pagina terug ziet. Het voorbeeld wordt door je SEO plugin aan je getoond. Hierbij kan Google naar eigen gelieve de description aanpassen. Dat betekent voornamelijk dat je ook voor andere zoekwoorden op je pagina rankt. Dus goed werk.

Deze title en “meta” description zitten aan de achterkant van je pagina en je kunt ze alleen manipuleren met een plugin. Ze zijn eigenlijk de reden waarom de SEO plugins in eerste instantie zijn gemaakt. Momenteel kunnen deze WordPress SEO plugins veel meer.

Hieronder zie je een afbeelding van deze website. Tenminste de achterkant ervan zoals je deze in je browser kunt zien.

Ik gebruik vaak de browser: Chrome. Je kunt dan met een rechter muis klik de “paginabron weergeven”. Je ziet dan deze code van de desbetreffende pagina.

  • Regels 1 t/m 13 staan hier weergegeven
  • Regel 2 geeft de taal van de website aan
  • Regel 9: hier begint de SEO plugin zijn werk te doen
  • Regel 10 is de title
  • Regel 11 is de meta description

 

website browserbron van SEO delft pagina
paginabron van deze pagina met de title en de meta description

De title en meta description pas je dus aan in je SEO plugin

Google preview zoals je dit in Elementor ziet

De title en meta description kun je aanpassen door op de knop “Edit Snippet” te drukken. Je komt dan in onderstaande editor. Je ziet meteen terwijl je typt hoe je snippet voor de zoekmachine wordt. 

Dit onderdeel wordt door veel mensen vergeten. Terwijl je juist hier je eerste slag kun slaan met de optimalisatie voor de zoekmachine zoals Google en Bing

preview snippet editor seo plugin rank math
Google preview kan helemaal aangepast worden

Inhoudsopgave SEO Delft: Jouw praktische SEO gids

Praktische SEO gids:
Title en description

Gebruik je zoekterm in de title. Als je deze ook in je description worden deze dik gedrukt getoond in de resultaten van Google.De description is echter voornamelijk bedoeld om een samenvatting van je pagina te geven en om de bezoeker in Google te triggeren om naar jouw pagina te klikken.

Aanbieding tijdens de lock down:
Hoger in Google met 50% korting

Met o.a. zoekwoorden onderzoek
Met concurrentie onderzoek
Met interne linkstructuur verbetering
Met zoektermen op de juiste plek
Met aanpassing in je WordPress website

SEO Delft werkt nog steeds druk aan jouw praktische SEO gids

Kom gerust af en toe terug om nog meer praktische tips te vinden. Wil je alvast advies voor jouw website? Neem dan contact op. Tijdens de Corona weken doe ik dit voor de helft van mijn uurtarief.

SEO Delft, jouw parktische gids: In blog vorm ( je begrijpt sommige onderdelen beter )