Cookies, hoe en wat

cookies

Vandaag las ik dat nog steeds bijna alle politieke partijen ongewenste cookies op hun websites gebruiken. Vreemd omdat ze zelf de AVG wetgeving hebben geschreven. De wetgeving maakt verschil in gebruik van de cookies met de verschillende doelen.

De wetgeving zegt grofweg dat cookies die nodig zijn om je website te laten werken mogen.

Wat wel zonder toestemming mag: invullen van een formulier, het kopen op een webshop, het analyseren van bezoekers gedrag zolang die anoniem gebeurd).

Volgens de wetgeving is er voor cookies, die nodig zijn om mensen te volgen hebben, wel een toestemming nodig van de website bezoeker. En wel voordat het cookie wordt geladen.

Wat dus niet zonder toestemming mag: ik kijk bij een website voor een nieuwe auto en ik zie vervolgens op mijn facebook feed allerlei advertenties over auto’s. Dit soort cookies zijn net zo ongezond voor je de echte koekjes. Vandaar de wetgeving.

Wat zijn cookies

Cookies zijn stukjes geheugen. Bijvoorbeeld als je een contact formulier invult dan onthoudt de computer je naam als je die invult. Dit zijn de stukjes geheugen die je nodig hebt. Het is een geheugen dat je tijdelijk nodig hebt.

Een tijdelijk geheugen gebruikt bijvoorbeeld je rekenmachine. Als je 3 x 4 wilt uitrekenen met je rekenmachine dan worden de getallen 3 en 4 en de werking “x” even tijdelijk opgeslagen in een geheugenplek. Daarna kan de rekenmachine deze stukjes geheugen gebruiken om de berekening te doen.

Een ander voorbeeld over kort geheugen: je geeft iemand een hand en je zegt “goedenmorgen, ik ben Gilles” Daarna ga je verder met je gesprek. Zonder kort geheugen herhaal je deze handeling continue. Bij website worden deze korte geheugen, cookies genoemd.

3 soorten plekken waar cookies worden opgeslagen

Er zijn grofweg 2 soorten cookies (=geheugenplaats). Cookies in de browser en cookies op de server. En er zijn 2 soorten servers. De eigen website en de server van een derde, vaak dus Google of een social media.

  1. Cookies in je browser. Voorbeeld gebruik: je vult je naam in een formulier en je browser onthoudt deze naam. Deze cookies kun je zelf weggooien. Naast je naam kan je browser / computer ook je paswoorden, je bezochte website onthouden. Er bouwt zich dus een heel geheugen in je computer op. Deze cookies kun je zelf weggooien. Als je een incognito browser omgeving gebruikt dan doet de braowser dit zelf nadat je de browser afsluit.
  2. Cookies die de website op zijn eigen server opslaat. Deze cookies kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om bij een webshop in te loggen. Je komt dan in je eigen omgeving en ziet je eigen koopgeschiedenis.
  3. Cookies die door derden worden geplaatst op een website met terugkoppeling naar de server van bijvoorbeeld Google, Facebook, Youtube. Stel je laadt een font via een Google website, dan stuurt Google een cookie mee. Google kan dus meekijken wat er op je website gebeurt. Zelfde geldt als je zomaar een link van YouTube kopieert om deze video te laten zien op je website. Of als je plaatsjes van Instagram of Facebook inlaadt op je website. Om precies te zien wat ze doen met de toestemming die je geeft, moet je al hun voorwaarden doorlezen.

Waarom zie je een advertentie op Facebook over een website die je net hebt bezocht?

Facebook heeft echter ook een trackings code (Meta-pixel of Facebook-pixel) voor eigenaren. De eigenaar plaatst deze code op de website. Als de eigenaar adverteert, dan kan hij via deze tracking code van Facebook, precies in zijn advertentie omgeving de mensen targetten die de website hebben bezocht.

Stel dat de eigenaar niet deze trackingcode op zijn website heeft geplaatst, maar wel een Facebook pagina of Instagram feed op zijn website heeft staan. Zo’n feed wordt vaak via een javaScript code op de pagina gezet. Deze javaScript code wordt door Facebook gratis aangeleverd. Facebook heeft dan de mogelijkheid om te zien wie er op die betreffende bladzijden zijn geweest. Deze informatie levert of verkoopt Facebook dan aan andere verkopers.

Waarom worden cookies door social media gebruikt?

Bovenstaande voorbeeld gaat over Facebook maar het geldt in principe voor alle gratis social diensten. Social diensten en browsers leven omdat bedrijven voor advertenties betalen.

Als je als bedrijf een advertentie overweegt dan kun je het marketing budget maar 1 keer uitgeven. Heb je een groot budget dan zet je in elke krant en tijdschrift een paginagrootte advertentie. Is je budget nog steeds groot, maar niet oneindig dan zoek je eerst uit welke tijdschriften en kranten door je doelgroep worden gelezen. Dan plaats je alleen daar de advertentie.

Hetzelfde geldt voor advertentie online. Hier komen de cookies van derden, dus van bijv. Google, Facebook om de hoek kijken. De cookies hebben de informatie over wie waar heeft gekeken. Deze cookies zijn geld waard. Want met behulp van deze cookies hoef je niet iedereen hetzelfde te laten zien. Je hoeft dus niet zoveel advertentie ruimte in te kopen als je deze cookie techniek gebruikt.

Omdat cookies een waarde bezitten voor bedrijven, zijn cookies verhandelbaar.

Ssocial media en veel browsers leven de advertentie inkomsten. Het is dus belangrijk dat ze de bezoekers aan zich binden. Dit doen ze door metingen te verrichten. Deze metingen per bezoeker worden dan weer op hun server opgeslagen.

Als je bij een social dienst wilt rondkijken dan moet je inloggen. Dus alle cookies van jouw gedrag op de social media worden gewoon onder je eigen naam opgeslagen. Eigenlijk is het je eigen emailadres of telefoonnummer. Deze zijn tenslotte individueel. Door dit verplicht inloggen bouw je dus je eigen geschiedenis aan cookies op. Net zoals je eigen browser jouw geschiedenis kent als je de cookies niet weggooit.

Tiktok is het voorbeeld van “verslavings cookies” Ze meten bijvoorbeeld hoe lang je ergens naar kijkt. Naar welke categorieën je kijkt. En binnen een half uur is bepaald wat jouw het meest interesseert. Je krijgt dan alleen dat nog te zien.

Als een social media weet wat je interesseert, dan kunnen ze advertenties laten zien die bij je interesse ligt. Een advertentie kan trouwens ook een beïnvloeder zijn die lekker aan het vapen is. Stel dat een bekend persoon 10 cent per gekeken video krijgt van de vape industrie, hij koopt plek voor deze video voor 5 cent op de social media. Dan verdient hij nog steeds 5 cent per kijker. En bij 50 views krijgt zij/hij er waarschijnlijk een volger bij.

Wat doe je als eigenaar om je website cookie vrij te maken?

  1. Geen Google fonts inladen via een Google link
  2. Geen social media pagina’s inladen van Instagram of Facebook
  3. Youtube kun je wel laden via privacy mode. Youtube zal dan past cookies plaatsen als de video wordt afgespeeld maar niet als deze plaatje wordt voorvertoond. Hier is dus nog steeds een plugin nodig.
  4. Een goede cookie plug-in gebruiken. Dit kan gratis. Je kunt dan voor de tracking cookies toestemming vragen. Na toestemming herlaadt de pagina zich. Ook zal deze de bezoeker beschermen tegen ongewilde cookies van Google en social media. Dus ook de YouTube video in provacy mode zal niet worden afgespeeld als de cookies niet worden geaccepteerd. Ik gebruik momenteel Cookie Yes. Helaas verandert de keuze nogal eens door veranderde voorwaarden van de plugins. Je kunt hier bijvoorbeeld ok je Google Ads in toevoegen of je Meta-pixel.
  5. Ik raad nog steeds Google “ik ben geen robot” af voor de mogelijke cookies. Het is echter wel een goede oplossing om geen spam op je formulieren te krijgen. Er zijn echter conflicten bekend tussen de cookie plugin en het formulier ic.m. met deze anti spam oplossing. Dit duidt erop dat Google cookies plaatste via de anti-spam met als gevolg dat het formulier niet verstuurd kon worden omdat dit werd geblokkeerd door de cookie plugin.
  6. Geen Google maps als iframe plaatsen, al begrijp ik dat dit wel mooi staat.

Heb ik een cookie melder nodig?

In principe heb je geen cookie melder nodig als je alleen noodzakelijke cookies plaatst. dus diegene die je nodig hebt om een formulier in te laten vullen of een mandje te laten afrekenen. Of om het gedrag van anonieme bezoekers te analyseren.

Je hebt wel een een cookie melder nodig (die tevens de cookies blokkeert totdat er toestemming wordt gegeven) als je mensen wilt volgen. Volgen is in dit geval hetzelfde als re-marketing. Dit is een uitgebreide industrie die het gewone cookie een slechte naam geeft.

Vragen over de cookies op jouw website?

Ben je de weg kwijt over de cookies. Wees niet bang en kom eens langs voor een gesprek. Ik geef advies op afspraak. Wil je een nieuwe website dan wordt dit cookie verhaal al goed verwerkt.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Picture of Gilles van der Meij

Gilles van der Meij

Mijn naam is Gilles. Ik ben eigenaar van het WordPress ontwerp kantoor in hartje Delft. Ik maak nieuwe bedrijf websites. Maak je liever zelf je website? Ik geef een online WordPress cursus

De laatste blogs

WordPress website laten maken kosten

WordPress website laten maken kosten

WordPress is wereldwijd het meest gebruikte tool om een website te maken. Door het gebruiksgemak is zo populair geworden. Maar hoeveel kost het nu om een WordPress website te laten maken? Dit hangt af van verschillende factoren, zoals het doel, de functionaliteit, het design, de inhoud en het onderhoud van de website. In dit artikel

Lees verder »
cookies

Cookies, hoe en wat

Vandaag las ik dat nog steeds bijna alle politieke partijen ongewenste cookies op hun websites gebruiken. Vreemd omdat ze zelf de AVG wetgeving hebben geschreven. De wetgeving maakt verschil in gebruik van de cookies met de verschillende doelen. De wetgeving zegt grofweg dat cookies die nodig zijn om je website te laten werken mogen. Wat

Lees verder »
Wordpress als CMS wereldleider

CMS of HML website?

De onderstaande tabel is een samenvatting van de tabel op de pagina w3tech Deze tabel lijkt duidelijk zien dat WordPress de wereld leider in elk type websites is met 43%. None zijn websites zonder CMS. Dus als je dat vertaalt dan is WordPress met 63% marktleider in de CMS (content management systemen). En het lijkt

Lees verder »
Scroll naar boven