Niet elke bladzijde op je website is hetzelfde. Zo heb je een hoofdpagina. Een contactpagina. Een over ons pagina. Een dienstenpagina.
De teksten zijn per pagina anders opgebouwd.
De hoofdpagina is korte samenvatting van wat de lezer kan verwachten op je website. Heb je een paar diensten dan is het handig om deze op de voorpagina te zetten. Zo weet de lezer meteen wat je te bieden hebt.
Verzamel je email adressen dan kun je de weg gever op de hoofdpagina zetten.
Bij mij komt ongeveer 50% via de hoofdpagina binnen. Aan de hand van de Google analytics zie ik wat een klant belangrijk vind om te bekijken. Ik zet dan de knop duidelijk zichtbaar op mijn hoofdpagina. Ook de te verwachtte vervolgpagina behandel je zo. Zo creëer je een duidelijk pad.
hoofdpagina
Teksten op de hoofdpagina zijn kort tot zeer kort. De klant is hier binnengekomen om door te klikken. Ze scannen de pagina zo snel mogelijk.
Natuurlijk is dit anders anders als je weg gever centraal staat.
diensten pagina
De pagina over jouw dienst, is eigenlijk een verkooppagina. Je moet deze dus behandelen als een verkooppagina.
Over de verkooppagina zijn verschillende theorieën, maar meestal is dit een lange pagina zonder afleiding.
Vaak wordt het menu weggelaten. Evenals de zijbalk.
Meestal worden er reviews toegevoegd om mensen te overtuigen van jouw expertise. Een portfolio kan natuurlijk ook. Of beide.
contact pagina
De contact pagina. Deze kun je kort houden. Mensen willen hier een mail naar je sturen. Kijken waar je kantoor is. Of je telefoonnummer opzoeken. Dit moet dus duidelijk zijn.
over ons pagina
Mensen willen weten met wie ze zaken doen. Je kunt hier iets over je vertellen. Wat je kunt betekenen voor de klant en misschien nog wat reviews. Zo is alles op 1 pagina te zien wat over jou en je afgeleverde werk gaat.
menu’s
In je hoofdmenu staan de belangrijkste pagina’s. Daarnaast kun je nog een submenu aanleggen en eventueel verschillende menu’s in de footer (onderzijde van je website).
Je kunt ook pagina’s niet opnemen in je menu. Zogenaamde “echte” verkooppagina’s. Je komt hier alleen als je in Facebook of in Google Ads op een advertentie klikt. Dit soort pagina’s zijn via een vast stramien geschreven. Het doel van deze pagina is om de betaalde klik om te zetten in een lead of zelfs klant.
Alle pagina’s in het hoofdmenu hebben als hoofddoel om je klant te laten weten, wie je bent en wat voor probleem je oplost.
algemeen over teksten: het probleem dat je oplost
Je schrijft vanuit de klant. Als je bijv. een tour fiets verkoopt dan zou je in je tekst kunnen aangeven hoe leuk het is om op de zondag in het zonnetje door het bos te rijden. Je geeft een soort verbeelding in je tekst.
In het menu staan dus de pagina’s. Doe je aan een vorm van content marketing, dan hou je ook een blog bij. Hier staan je berichten ofwel artikelen.
Om vanuit je klant te schrijven, moet je dus weten wat voor soort vragen hij heeft. Een groot gedeelte van die vragen kun je achterhalen met een zoekwoorden onderzoek.
SEO verwerken in je tekst
Een zoekwoorden onderzoek heeft dus een dubbele functie. Het geeft aan waar de klant naar op zoek is. Het geeft je dus eigenlijk heel veel ideeën voor je blog.
De tweede functie is eigenlijk waarom iedereen het over zoekwoorden onderzoek heeft. Namelijk het hoog scoren in Google met bepaalde woorden. Als je een diensten pagina hebt, dan is het bijvoorbeeld handig om deze voor die woorden te optimaliseren die klanten gebruiken in Google.
zoekwoorden onderzoek
Voor zoekwoorden onderzoek kun je verschillende tools en tactieken gebruiken.
Ik gebruik zelf de Google Ads zoekwoordenplanner. daarnaast de Google suggesties die je ziet zodra je begint met typen. Je vindt deze ook onderaan de Google pagina. Verder bekijk ik de url’s van de concurrent. Kijk ik wat voor bladzijden de concurrent in zijn website heeft. Ook kun je Google Trends gebruiken.
lengte van de tekst
Teksten zijn belangrijk voor de zoekmachine. Een zoekmachine als Google is misschien reuze slim, maar heeft woorden nodig om de inhoud te begrijpen. Meer tekst is over het algemeen beter voor de SEO, maar kan op een algemene pagina soms een overkill voor je lezer zijn. In je artikelen kun je wel los gaan met een lange tekst.
Klanten zullen de meeste tekst niet lezen, aangezien ze de pagina scannen naar bruikbare informatie. Je moet hierom voor goede subtitels zorgen. Subtitels die je verhaal een beetje vertellen als een samenvatting.