Google is ooit eens begonnen met indexering met als enig criterium linken tellen naar een website. Website indexering en links hebben tegenwoordig nog steeds een innige verhouding.
Het 1 bestaat eigenlijk niet zonder de ander. Uit SEO oogpunt blijven links belangrijk al gaan er geruchten dat het steeds minder wordt. Zo is bijvoorbeeld de page rank al niet meer vertegenwoordigt in Chrome.
Linken zijn de bruggen tussen de verschillende websites en geven aan, waar een bepaald onderwerp of pagina overgaat. De robotspinnen van Google en Bing volgen de links om nieuwe pagina’s te ontdekken.
Linken zijn dus nog steeds belangrijk en ook voor je SEO. Je hebt verschillende soorten linken.
- interne links, deze lopen tussen je eigen webpagina’s
- extern uitgaande link, met deze geef je de bezoeker meer variatie in informatie
- externe inkomende link, deze komt vanaf een andere website
pagina SEO: Intern linken naar je eigen Pagina’s
Linken zijn belangrijk, ook in 2015, en interne linken geven aan waar het verhaal over gaat. Verder zorgen interne links ervoor dat je de waarde van deze pagina over je andere pagina’s verdeeld. Zo hou je de waarde binnen je website.
De naam van de link is natuurlijk belangrijk. Altijd het betreffende onderwerp als klikbaar maken en niet stopwoordjes als hier of lees meer…
Een andere interne link zijn je geplaatste foto’s. WordPress hangt hier standaard een link aan die alleen maar naar de foto toegaat. Klik er iemand op de foto, dan gaat hij naar een lege pagina met slechts 1 foto. Deze link kun je weghalen of naar een pagina sturen die je wilt promoten.
Als je 1 externe link tegenover je interne links zet, dan zal Google dat fijn vinden. Ik weet niet of het je punten oplevert, maar in ieder geval houdt je website contact met de buitenwereld en heeft de robot spin tenminste een weg om langs te kruipen. (logischer wijs zou zo’n link dus wel iets moeten helpen, het helpt tenslotte de Google spin om een weg te vinden, verder weet Google ook beter waar je website over gaat)
Inkomende externe links naar je Web pagina
Links naar je website was zo cruciaal dat mensen deze links gingen kopen. Alleen die gekochte links hadden voor je website geen meerwaarde, behalve dan dat Google ze meetelde voor de indexering. Dit spamgedrag wordt sinds een jaar of twee min of meer afgestraft door Google.
Met vreemde gekochte links heb je tegenwoordig kans dat je in de spam hoek van Google valt. Eenmaal in die hoek is het slecht herstellen en sommige websites schijnen er nooit boven op te komen. Dus mocht je in het verleden een stapeltje links hebben aangeschaft, dan is het waarschijnlijk wijs om daar zo snel mogelijk vanaf te komen.
Een goede inkomende link is natuurlijk van grote marketing waarde. Want behalve robot spinnen zijn, volgen ook de lezers, deze linken. En van elke 50 tot 100 lezers, zal er waarschijnlijk 1 dusdanig geïnteresseerd zijn, dat die misschien een klant van je wordt.
Schrijf een gastblog
Normale links naar je website verkrijgen is echter niet zo makkelijk. Veel voorkomende strategie zijn forums en schrijven als gast of iemands blog. Die moet dan wel in jouw markt liggen. Dus heb je 5 contacten over Nederland en bijt je elkaar niet te hard, schrijf dan bij elkaars blog. Je bouwt dan aan een mooie cirkel van links.
Een artikel op LinkedIn is natuurlijk ook een prima link. LinkedIn is waarschijnlijk hierdoor ontzettend gegroeid in zijn blog. Gratis inhoud voor LinkedIn en een link voor jouw.
YouTube video’s en tekst
YouTube is een grote zoekmachine op zich en heb je tijd, maak dan een video kanaal aan. Via een video kun je mensen naar je website dirigeren via een link onder de video te plaatsen. YouTube is van Google dus de links hier tellen is geen probleem. YouTube filmpjes komen ook nog eens in de Google zoekresultaten.
Deze springen snel hoog in de zoekresultaten, maar verdwijnen ook weer na gelang van tijd. Sommige bedrijven plaatsen daarom regelmatig een kort videootje.
Google+
Google + was een goed platform. Hellaas bestaat dit niet meer. Heb jij nog het logootje en link op je website staan? Dan zou ik het er maar afhalen.
Andere links zoals Facebook blijft goed voor je marketing waarde, maar qua link waarde wordt dit beschouwd als 1 link
Het verkrijgen van links van buiten is dus een onderdeel van je marketing en goed voor je SEO van je pagina
Share en Follow buttons
Op elke website wordt je overstelpt met follow en share buttons. Ondanks dat ze veel op elkaar lijken, zijn ze verschillend en hebben dus ook allebei een andere effect op je links. Een share knop geeft direct een link. De link van je pagina wordt tenslotte ergens anders neergezet.
Stel dat je 100 shares hebt op Facebook en 100 shares op Google + Volgens Google tellen alle share van Facebook als 1 link en Google+ als 100 links. Nu zegt Google dat dit in de toekomst wordt aangepast…………(ha, ha,… waarschijnlijk pas als Facebook geen concurrent meer is)
Hoe de links ook worden geteld, een gedeelde pagina is natuurlijk goud qua marketing waarde. Meer lezers, meer kans op verkoop
YouTube is trouwens ook van Google.
De follow buttons geven geen direct resultaat, maar af en toe zal de lezer nog eens terug komen om weer een berichtje te lezen. Dit valt meer onder klantenbinding zoals je email lijst.
De bounce percentage van je pagina
Je kunt deze vinden in je Google Analytics. Een hoge bounce snelheid betekent dat je lezer je site binnenkomt op een bepaalde pagina en je website ook weer verlaat zonder nog een andere pagina gezien te hebben. Volgens Google betekent dit dat je pagina niet echt bindend was. Het kan natuurlijk ook zijn dat je teveel mogelijkheden schept voor de lezer om je pagina te verlaten via allerlei links naar andere websites.
De bounce percentage is dus te beïnvloeden door meer interne links aan te brengen. De externe links te verkleinen naar 1. Dit is eigenlijk dezelfde strategie als de verworven punten op je eigen site houden.
Pagina waarde wordt doorgegeven via een link
Ok, dit onderwerp staat supergoed beschreven op Wikipedia en is zo wiskundig dat ik dat hier niet kan herhalen. Het feit dat het lastig te begrijpen is, komt door een dempingsfactor van ongeveer 85% welke in de berekening is gebracht.
Zonder dempingsfactor is het simpeler. Elke pagina begint namelijk met een standaard waarde van zeg 0.25 punten. Als er op die pagina 1 uitgaande link staat, dan gaat de volle 0.25 punt naar de gelinkte pagina. De gelinkte pagina wordt dan 0.25 (zijn eigen standaard waarde) + 0.25 ( van de link) is 0.50 punten. Je verhoogt dus de waarde van de pagina waaraan je linkt.
Stel dat je een website heb van 10 pagina’s en 1 verkoop pagina. Je laat alle 10 pagina’s naar elkaar wijzen, en allemaal naar je verkooppagina en op elke pagina doe je 1 externe link. De waarde van elke pagina wordt dus 0.25+0.25/12 = 0.27 Elke extern link is 0.02. Je verkooppagina is 0.25 + 10*0.02 = 0.45 punten. Dit geldt dus alleen als er geen dempingsfactor wordt toegepast.
Dit is ongeveer het principe. Met je link strategie is het dus belangrijk dat je de meest belangrijke pagina geen uitgaande links geeft, of in ieder geval alleen naar een andere belangrijke pagina.
Linken tellen
In Google webmaster kun je onder ‘search traffic’ de links naar je site vinden. Ook kun je de interne links op je website hier vinden. Tenminste de telling. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat je contact pagina veel te veel links krijgt. Dit komt omdat hij meestal in je hoofd navigatie is opgenomen.
Deze Google webmaster is dus voor meerdere zaken erg nuttig en kan gebruikt worden in je linken strategie.
Website Links
Het blijft lastig om een link te bemachtigen. In 2015 wordt de goede inhoudelijke tekst als de manier gezien om een externe link te verdienen. Ik denk dat een cirkel kweken met een paar mensen in dezelfde branche beter werkt.
Book Marks
In praktijk zal niemand naar zijn concurrent linken of zelfs naar oorspronkelijke bronnen linken is al een soort van utopie. Deze gedachte komt voort uit open source waarbij iedereen elkaar helpt. Helaas wordt de open source wel door iedereen gebruikt, maar de mens is toch vaak gericht op het beschermen /vechten voor zijn deel.
Google is op zoek naar betere methoden. Ik weet niet of ze Google analytics of de book marks in Google Chrome al gebruiken ter identificatie van belangrijke bronnen. Maar aangezien bijvoorbeeld bounch snelheid en laad snelheid al gebruikt wordt, lijkt het me niet meer dan natuurlijk dat Google deze andere hulpmiddelen binnenkort gaat inzetten om echt de interesse van mensen te meten.
SEO: de verschillende onderdelen
web ontwerp
- responsief en mobiel vriendelijk
- snelle laadtijd
- professioneel uiterlijk, geeft autoriteit en links
- minimale bestanden voor css, JavaScript
- laadt boven de vouw snel
- gebruikt weinig plug-ins
een host
- zorgt voor een snelle veilige verbinding
- staat vlak bij je klanten
- html cache van website
- https verbinding
- nieuwe server, liefst SSD
andere SEO
- webmaster en sitemaps
- index preferentie
- de uitgelichte SEO in 2015
- plugins ter SEO verbetering
- lokale SEO