Lokaal gevonden worden met je bedrijf, lokale SEO

Google bedrijfstype kiezen

Lokale SEO is waarschijnlijk voor heel veel bedrijven belangrijk.

Stel dat iemand zoekt op de term: ‘web design in Delft’ … Google presenteert dan eerst een paar advertenties, waarna de lijst van lokale bedrijven komt. Deze mensen hebben zich bij Google hebben ingeschreven als bedrijf. Erg handig staat naast de lijst ook nog eens een Google map geprojecteerd.

Na deze lijst komen pas de bedrijven die via de normale SEO hoog in de index van Google staan. Voor bedrijven die zich in web design in Delft hebben gespecialiseerd is dit natuurlijk een soort uithangbord. Hoe goed kun jij jezelf presenteren op bepaalde zoekwoorden. Wel zo belangrijk als je advies aan klanten geeft.

Hoe belangrijk deze normale SEO dus ook is, als je een lokaal bedrijf hebt en je wilt dat mensen dus lokaal bij je langskomen, dan zul je jezelf moeten aanmelden bij Google, Bing en Yahoo.

Je bedrijf op meerdere plaatsen

Stel je hebt een bedrijf in Delft en wilt ook in Rotterdam en Den Haag gevonden worden. Tot voor kort moest je daar een fysiek adres creëren. Dit zal voor veel bedrijven geen enkel probleem zijn, aangezien ze toch een lokale vestiging hebben. Andere bedrijven gebruikten hier een postbus voor.

Tegenwoordig geeft Google je meerdere opties in het aanmelden van een bedrijf. Je kunt nu een bedrijf voor een bepaald zoek gebied opgeven.  Ook zijn er tegenwoordig verschillende verificatie mogelijk

Aanmelden bij Google mijnbedrijf

Wat voor bedrijf je ook hebt, en hoe je die gaat aanmelden. Een Google+ pagina voor je bedrijf is noodzakelijk voor de aanmelding. Mocht je nu nog steeds geen Google+ pagina hebben voor je bedrijf, maar je wilt wel lokaal beter gevonden worden in de zoekopdrachten van Google dan wordt het de hoogste tijd om er eentje aan te maken.

Ben je van mening dat dit allemaal te veel van het goede is, of denk je nog steeds dat Facebook meer dan voldoende is….dan kun je nu naar de andere artikelen over zoekmachine optimalisatie gaan. Google promoot namelijk voornamelijk zijn eigen producten.

Na de Google+ pagina komt de keuze in de categorie. Vervolgens de bedrijfsnaam, gegevens en  telefoon nummer opgeven.

Die categorieën in Google Mijnbedrijf

Google heeft het bedrijfsleven in de volgende drie categorieën verdeeld:

  1. lokaal bedrijf met een fysiek adres zoals een winkel, restaurant, hotels, cafés (de klant komt dus bij jouw op bezoek)
  2. lokaal bedrijf met een service gebied, zoals loodgieter, landschapsarchitect, (pizza) koeriersbedrijf
  3. artiest, merk of organisatie

De meeste bedrijven zullen dus uit optie 1 of 2 kiezen.Google vragen lijstje

Zoals met zo vele vragen lijstjes, is deze ook niet al te ingewikkeld. Aan het einde komt er een verificatie, en ook hier heeft Google verschillende vormen van

Laatste update is dat Google heeft aangekondigd dat je gegevens vers behoren te zijn. Dit houdt in dat je regelmatig moet inloggen op je account ( indicatie is half jaarlijks ).

Sommige bedrijven krijgen een email van Google mochten ze enige tijd niet zijn ingelogd, maar wie in die categorie zit, verteld het verhaal niet.

YouTube kanaal omzetten naar andere Google+ pagina

Goed, aangezien ik enkele jaren in Brunei heb gewoond en daar wat video’s had opgenomen, wilde ik deze van het ene Google+ kanaal naar mijn bedrijf kanaal overzetten.

Zomaar een video weggooien en weer uploaden is namelijk niet zo handig. Denk maar eens aan je abonnees, links in de berichten, teksten om de video’s heen, hoe vaak bekeken enz…

Gelukkig kan een YouTube kanaal makkelijk omgezet worden. Dit gaat als volgt:

  • YouTube accountinstellingen
  • overzicht
  • geavanceerd
  • accountgegevens
  • kanaalgegevens overzetten naar ander Google+ profiel of andere Google+ pagina

Lokale SEO met Bing

Bing doet praktisch hetzelfde als Google. Je kunt nu naar de website Bing Places for business gaan.

Ook bij Bing kennen ze drie categorieën:

  1. lokaal bedrijf met een fysiek adres zoals een winkel, restaurant, hotels, cafés (de klant komt dus bij jouw op bezoek)
  2. lokaal bedrijf met een service gebied, zoals loodgieter, landschapsarchitect, (pizza) koeriersbedrijf
  3. keten met verschillende vestigingen

Lokale SEO met Yahoo en andere zoekmachines

Dit lokale SEO kun je verder heel uitgebreid gaan aanpakken. Ik kwam zelf een pakket tegen bij Yahoo waar je maandelijks kunt doneren om je bedrijf gegevens in verschilellende lijsten te krijgen.

Ik kan niet vertellen of dit nu echt nodig is, maar uiteindelijk kun je het als een marketing tool zien. Overal op de deur kloppen en hopen dat er een klant achter staat. Persoonlijk hou ik het op de gratis lijsten. Ook Yahoo heeft er eentje. Maar de pagina geeft in ieder geval aan, waar je zoal je bedrijf kunt registreren.

Met je marketing kun je ook de oud bekenden zoals de telefoon boek en gouden gids dan niet over slaan, al weet ik niet of er nog veel mensen gebruik van maken.

SEO: de verschillende onderdelen

web ontwerp

een host

  • zorgt voor een snelle veilige verbinding
  • staat vlak bij je klanten
  • html cache van website
  • https verbinding
  • nieuwe server, liefst SSD
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Gilles van der Meij

Gilles van der Meij

Mijn naam is Gilles. Ik ben eigenaar van het WordPress ontwerp kantoor in hartje Delft. Ik maak nieuwe bedrijf websites. Maak je liever zelf je website? Ik geef een online WordPress cursus

De laatste blogs

WordPress website laten maken kosten

WordPress website laten maken kosten

WordPress is wereldwijd het meest gebruikte tool om een website te maken. Door het gebruiksgemak is zo populair geworden. Maar hoeveel kost het nu om een WordPress website te laten maken? Dit hangt af van verschillende factoren, zoals het doel, de functionaliteit, het design, de inhoud en het onderhoud van de website. In dit artikel

Lees verder »
cookies

Cookies, hoe en wat

Vandaag las ik dat nog steeds bijna alle politieke partijen ongewenste cookies op hun websites gebruiken. Vreemd omdat ze zelf de AVG wetgeving hebben geschreven. De wetgeving maakt verschil in gebruik van de cookies met de verschillende doelen. De wetgeving zegt grofweg dat cookies die nodig zijn om je website te laten werken mogen. Wat

Lees verder »
Wordpress als CMS wereldleider

CMS of HML website?

De onderstaande tabel is een samenvatting van de tabel op de pagina w3tech Deze tabel lijkt duidelijk zien dat WordPress de wereld leider in elk type websites is met 43%. None zijn websites zonder CMS. Dus als je dat vertaalt dan is WordPress met 63% marktleider in de CMS (content management systemen). En het lijkt

Lees verder »
Scroll naar boven