SEO betekent zoek machine optimalisatie. Dit is niet alleen voor de web ontwikkelaars bedoeld, maar voor elke web eigenaar. In een paar artikelen leg ik de verschillende onderdelen simpel uit. Onderaan elk bericht over SEO zal ik een navigatie plaatsen zodat je makkelijk tussen de verschillende artikelen kunt wisselen.
In dit artikel over de SEO in 2015 heeft weer een paar vernieuwde items voor de zoekmachine optimalisatie. Naast de bekende SEO van 2014 zoals links en zoekwoorden en pagina SEO, wordt 2015 het jaar van de mobiel, beveiliging van data en goede inhoud.
SEO in 2015: mobiel vriendelijke ofwel responsieve website
Google gaat per 21 april 2015 de mobiel vriendelijke website promoten. Is je website nog niet responsief voor die tijd dan is de kans groot dat je in de zoekresultaten zult zakken. In je Google Webmaster kun je onder mobile usability precies vinden of je per webpagina nog iets moet veranderen.
Heb je geen Google webmaster account dan heeft Google nog een tool: mobile friendly tool. Hier kun je elke pagina apart bekijken.
SEO in 2015: veel artikelen met voldoende lengte schrijven
Waarom zouden er nog bedrijven zijn zonder blog? Marketeers en mensen met enig verstand van zoekmachines begrijpen hier niets van. Robots kunnen nog steeds niet hetzelfde als de mens. Ze kunnen bijvoorbeeld niet beoordelen of een artikel van 200 woorden kwalitatief beter is dan een artikel van 1000 woorden. Dus gaan ze ervan uit dat een langer artikel waarschijnlijk meer inhoud heeft.
Meer inhoud betekent meer woorden en meer woorden in verschillende context betekent een hogere kans op gevonden worden op de lange staart zoekwoord (long-tail-keyword).
Meer artikelen betekent gewoon meer mogelijke combinaties in je titels. 1 artikel schrijven heeft weinig zin. Wil je algemeen als blog aan autoriteit bij zoekmachines winnen dan heb je wel een artikel of 50 nodig. Heb je een website of loop je met de gedachte over een website, begin dan alvast met het schrijven van artikelen ofwel berichten.
De artikelen die je schrijft moeten vooral een goede inhoud hebben. Slechte inhoud wordt namelijk niet gelezen en niet gedeeld. Goede inhoud zorgt er ook voor dat je bezoeker misschien nog een artikel van je leest. Dit zorgt voor een lage bounce factor (is goed voor je SEO). Artikelen die gedeeld worden zorgen ten eerste voor meer bezoekers (goed voor je marketing) en ten tweede voor een sociale link (goed voor je SEO)
Hoe je SEO en UX toepast in een pagina opmaak, dat schrijf in een apart artikel.
SEO in 2015: HTTPS i.p.v. HTTP
Naast mobiel vriendelijke websites wil Google ook dat we de persoonlijke gegevens van de bezoeker respecteren. Dus sites die HTTPS gebruiken worden hoger geplaatst in de zoek resultaten van Google. Nu zie je nog weinig sites overstappen dus veel last heb je er nog niet van. Wettelijk gezien moet je de gegevens van je bezoeker die over het internet worden verstuurd beschermen.
Dus als je een email lijst voor je marketing doeleinden aanlegt dan worden er al gegevens over het internet gestuurd. Of je laat iemand registreren om ze bij bepaalde informatie te laten komen. Al deze data moet eigenlijk versleuteld rond gestuurd worden.
De HTTPS heeft een S van Secure hetgeen versleuteling betekent van de verzonden data. Dit betekent dat je een SLL certificaat nodig hebt en dus een eigen statisch IP adres. Dit alles kost meer geld en kost wat tijd om uit te zoeken.
Webshops hebben deze HTTPS al een tijdje, tenminste dat hoop je dan maar als je de gegevens van je credit kaart opgeeft. Nu wordt je ook wel eens naar een andere betaalsite overgeheveld, dus er blijven wel mogelijkheden.
SEO in 2015: de laad snelheid van je pagina
Een klant wil wel wachten op het downloaden van een pagina, maar dan moet hij wel heel zeker weten dat er veel voordeel van deze pagina afkomt. Zomaar een link in de zoek resultaten klikken en dan 2 seconden niets zien, is funest. Een foto die heel langzaam binnenkomt is ook niet echt klantvriendelijk.
De laadsnelheid is al een paar jaar voor vele websites een struikelblok en een SEO puntje van Google. Nu de Google begint met te adverteren dat het zich meer en meer op de mobiele markt richt, kun je erop wachten dat de snelheid nog strikter wordt bekeken.
Nu komt de focus op het feit dat je de pagina moet kunnen lezen op je mobiel, over een half jaar kun je weer een update over de snelheid en over de hoeveelheid kB verwachten. Google heeft het nu al in zijn video’s dat kB voor de mobiele telefoon echt geld voor de consument betekent en dat daar zuiniger mee omgesprongen moet worden, ergo nog eventjes en het is zo ver.
Google heeft een speedtest en geeft je hier precies aan waar je in de nabije toekomst aan kunt werken. Dit houdt bijvoorbeeld het minimaliseren van JavaScript en CSS in . Alle CSS in 1 link te downloaden. Alle JavaScript in 1 link downloaden. Browser caching en kleine foto bestanden. Verder is boven de vouw het meetpunt. Boven de vouw betekent, alles wat je na het laden ziet in je scherm. Dus zonder na beneden te scrollen ( dus net als de krant in een schap)
Je server aan de andere kant van de wereld hebben is ook niet erg bevorderlijk. Hoewel data snel reist, kost het tijd. Zeker als je browser 20 verschillende verzoeken moet doen om een pagina te laden, begint dit in de papieren te lopen.
Slot van SEO in 2015
De focus van Google ligt bij betere inhoud aanbieden naar hun klanten. Dit is al jaren zo en elk jaar is er een nieuwe focus om het einddoel te bereiken. Dit betekent in 2015 dus en focus bij mobiel verkeer en veiligheid ligt. Dit betekent dus dat je de rest van de SEO niet kunt negeren. Mocht het zo zijn dat je een responsief ontwerp nodig hebt, Meij web Design levert deze.
SEO: de verschillende onderdelen
web ontwerp
- responsief en mobiel vriendelijk
- snelle laadtijd
- professioneel uiterlijk, geeft autoriteit en links
- minimale bestanden voor css, JavaScript
- laadt boven de vouw snel
- gebruikt weinig plug-ins
een host
- zorgt voor een snelle veilige verbinding
- staat vlak bij je klanten
- html cache van website
- https verbinding
- nieuwe server, liefst SSD
andere SEO
- webmaster en sitemaps
- index preferentie
- de uitgelichte SEO in 2015
- plugins ter SEO verbetering
- lokale SEO