Referenties en Uitspraken op Websites

De foto van beslist.nl begint met een uitspraak van Michel Mulder op de website. Met de foto ernaast geeft dit een zeer betrouwbaar beeld. Deze uitspraak is een voorbeeld. De meeste uitspraken op websites tussen aanhaling tekens zijn bedacht door de schrijver en dienen om betrouwbaarheid van een site te verhogen.

Grappig is dat een  bedachte marketing slogan in iemands mond wordt gelegd waardoor de site betrouwbaarder overkomt, terwijl eigenlijk het tegendeel eerder waar is. Slogans op een website zijn te vergelijken met de slogans in een reclame commercial. Een goede slogan werkt verkoop verhogend.

Niet alleen de slogans werken verkoopverhogend, ook goede referenties van andere mensen doen dit.

 

slogans, referenties en uitspraken op websites zijn bedacht door marketeers met als doel de verkoop te verhogen

 

Referenties op een Website

Referenties komen in verschillende vormen voor op een website. Ze zijn erg overtuigend en ze verhogen de verkoop. En ze zijn op verschillende makkelijke manieren te verkrijgen.

Hier enkele voorbeelden van referenties:

  • uitspraak van een bekend persoon of zogenaamde klant tussen aanhaling tekens
  • like op Sociale Media b.v. facebook en Google+
  • geschreven referentie op Sociale Media, b.v. LinkedIn
  • comments onder b.v. een YouTube video
  • sterren van een eigen product, b.v. App in Ipad store
  • sterren van b.v. hotel op een boekingswebsite

 

 

Zijn alle referenties betrouwbaar?

Alle referenties met aanhalingstekens hebben eigenlijk geen enkele vorm van betrouwbaarheid garantie. Dit dringt langzaam bij de meeste mensen door en op Facebook zie je hier sketches op zoals b.v. een foto van Lincoln die iets over quotes op websites zegt.

Sommige referenties zoals likes op de social media kun je met een korrel zout nemen. Er wordt nogal eens wat weggeven bij b.v 1000 likes op een Facebook. Toch zijn er genoeg bedrijven die wel de likes krijgen zonder ervoor te betalen.

Referenties in de vorm van sterren kent verschillende vormen, en daar hoort dus ook een vorm van betrouwbaarheid bij.

Geschreven referenties op bijvoorbeeld podia zoals Udemy zijn soms gebaseerd op een gratis product aanbieding in ruil voor een referentie. Dit wil niet zeggen dat alle referenties hier gekocht zijn, maar er is nogal een grote grijze scheidslijn.

 

Referenties op Sociale Media

Neem bijvoorbeeld de referenties op LinkedIn. Bij sommige mensen staat hoe geweldig ze zijn. Maar hoe groot schat je de kans in dat er ooit een slechte referentie tussen zou staan. Een referentie op LinkedIn geven is als een spiegel voorhouden. Niemand zal ooit iets slechts over een ex-collega vertellen. Het is namelijk niet best voor je eigen imago. De meeste van deze referenties zijn ook nog eens voorgekauwd door de persoon of assistent in kwestie.

De duim omhoog of naar beneden op YouTube nadert nog redelijk het best als redelijk betrouwbare referentie.

Hoe vaak zie je een Facebook actie dat er iets gratis wordt weggegeven als je een pagina een like geeft? Dit is dan een voorbeeld van hoe referenties worden gekocht door een vorm van loterij. Hoewel veel bedrijven misschien wel onbetaald door een goede post aan een like komen, zijn de Facebook likes niet echt betrouwbaar.

Likes op een post werken trouwens wel door op je pagina. Dus zonder dat iemand een pagina gezien heeft, kan deze persoon deze pagina delen door een like op de post in de Sociale Media te geven. Het geheel van dit liken zit dusdanig vreemd in elkaar dat Google volhoudt om deze likes niet mee te nemen in de ranking. Ondanks alle tegenstrijdige kanten worden de likes toch min of meer gezien als de nieuwe links.

 

Hoe zit dat met die sterren?

Er zijn globaal 2 mogelijkheden

  1. mensen die eigenaar van een product zijn
  2. webwinkels die andermans producten verkopen

 

eigenaar van een product

Ben jij weleens gevraagd voor een eerlijke referentie, of ben je gevraagd om een 5 sterren referentie? Iedereen wil heel veel referenties. De verhouding verkoop / referentie is tegenwoordig al een beslissingsfactor.

Eigenaren van een product zijn dus erg gebaat bij veel sterren. Liefst een gemiddelde van 4,5 -5 . Daarom wordt er vaak gevraagd of je een 5-sterren review wil geven. Door dit al expliciet er bij te zeggen, trek je de betrouwbaarheid toch wel het grijze gebied in.

 

Web winkels en sterren systeem

Webwinkels hebben eigenlijk het meeste baat bij het sterren systeem.

De meeste winkels verkopen geen eigen producten, maar producten van derden. Met het sterrensysteem worden dus uiteindelijk voornamelijk de producten verkocht waar de klant blij van wordt.

Een winkel is dus alleen maar gebaat bij eerlijke recensies over de producten, want je wilt zo min mogelijk slechte producten in je winkel hebben..

Webwinkels gebruiken geen sterren systeem om hun eigen handelen te laten beoordelen door de klant. Hier komt een uitspraak van een bekende Nederlander of zogenaamde klant om de hoek kijken. Die van de bekende Nederlander heeft echter de meeste invloed, een internationale filmster heeft nog meer invloed. Dus ook daar zijn gradaties in.

Een service bieden is bijna hetzelfde als een webwinkel. Zo zal b.v. een hotel bij de eigen boeking geen ster referentie hanteren, maar via de bekende sites zoals b.v tripadvisor, agoda etc. komen dan wel de ster referenties. Als deze goed zijn, dan kun je deze op je site tonen.

 

Conclusie over referenties

Referenties en uitspraken op websites worden zwaar aanbevolen aangezien ze de verkoop stimuleren. Bedenk wel welk systeem je hanteert. Sterrensystemen of uitspraken. Wil je een echte referentie hebben op je website, schrijf hem dan zelf en stuur hem ter controle naar je klant. Klanten besteden er namelijk liever zelf geen tijd aan.

Pin It on Pinterest

Share This