AIDA marketing model op Uw Website

De term AIDA marketing model op uw website wordt tegenwoordig vertaald naar allerlei web termen zoals SEO, conversie, trechter , UX, Usability, A/B testen. De website zoals we hem kennen is misschien 20 jaar en volop in evolutie.

AIDA staat voor:

  • Aandacht trekken
  • Interesse wekken
  • Desire = verlangen
  • Actie

 

De A van Aandacht

Aandacht is het begin van de trechter, hoe meer aandacht des te meer lezers zullen in deze trechter stappen. Aandacht wordt verkregen door SEO + Sociale Media + links op een ander blog. En met een website kun je nooit genoeg aandacht krijgen.

Sommige mensen beweren da de aandacht pas begint op de website met de titel en foto. Ik denk dat de aandacht al begint met je titel en meta beschrijving zoals je deze op de pagina van Google zult aantreffen. Want zeg nu zelf, je kunt wel bovenaan staan in de zoekresultaten met een niet aansprekende tekst, maar dan is de kans om overgeslagen te worden toch wel groot. De verkooptrechter begint echt op de zoekpagina.

 

De I van Interesse

Zodra lezers op je website zijn, moet je interesse wekken.  Dit doe je meteen in de kop titel en meestal met een foto of plaatje. Helaas is de interesse nogal afhankelijk van je doelgroep. Je kunt dus niet met algemene zaken aankomen. Doelgroep onderzoek valt onder UX ( user experience )

De interesse van een bezoeker is ook anders als hij op je blog rond surft of dat hij je landingspagina aan het bekijken is. Hoewel beide type lezers misschien verschillende interesse hebben, kunnen deze ook samen vallen. Hoe dan ook, de pagina moet gebruiksvriendelijk zijn dus komt de eerste Usability al om de hoek kijken.

 

De D van Verleiden

Als een lezer langer dan een paar seconden op je pagina is, dan is er interesse en deze moet dan omgezet worden naar een verlangen.

Op dit punt zijn de meeste lezers die niet in je doelgroep vallen afgevallen en kun je dus meer verleidingstechnieken loslaten. Op dit punt gaan we helemaal los met onze usability van de bepaalde pagina en leiden de lezer van kopje naar kopje en uiteindelijk naar het einddoel.

Hoewel de conversie van een pagina al boven aan de trechter begint, valt er wat voor te zeggen dat je deze pas gaat meten als mensen een bepaald punt van je webpagina voorbij zijn.

Het verlangen van een lezer opwekken is natuurlijk niet makkelijk en daarvoor is het A/B testen zo belangrijk. Doordat doelgroepen en doelen van een webpagina zo verschillen, kun je als webdesigner niet van te voren aangeven wat wel en niet gaat werken.

Er zijn echter wel een paar zaken die kunnen werken en het opwekken van vertrouwen bij de klant wekt is daar een goed voorbeeld van.

 

De A van Actie

Met de conversie optimalisatie willen we zoveel mogelijk bezoekers verleiden om de actie knop in te drukken. Je zult op het web dan ook veel artikelen kunnen vinden over deze CTA knop. Toch moet je begrijpen dat deze knop nog aan alle usability wetten kan voldoen, als de D niet goed is uitgevoerd dan zul je weinig hebben aan deze knop.

Met de knop zijn we aan het einde van de trechter gekomen. Wil je toch eerst gaan richten op de knop volg dan de richtlijnen die alle websites aanhouden:

  • opvallend, betekent vaak groot en een kleurtje
  • op de knop: tekst met wat je gaat doen
  • geruststellende, aanmoedigende of verlies tekst vlakbij de knop

 

De Webdesigner of Web developer

De website is een marketing tool, net zoals de sociaal media, mond op mond reclame en TV reclame marketing tools zijn. AIDA beschrijft hoe elke reclame zou moeten werken. Webdesigners maken dus eigenlijk reclame folders. Deze folders worden alleen niet huis aan huis bezorgt, maar via het web en zoekmachines zoals Google.

Het is dus belangrijk dat je folder of website wordt gevonden. Als er niemand op je website klikt, dan heeft A/B testen of conversie verhogende maatregelen op je website geen zin. Als er geen lezers zijn, valt er namelijk niets te meten.

Met een web vol met winkels en andere websites is het niet meer makkelijk om je website ook zo hoog te krijgen dat er ook daadwerkelijk mensen je website vinden. De eerste focus van een webdesigner ligt dus tegenwoordig bij het vinden van je website. De tweede focus is dat je website niet zo lelijk is dat mensen het amateuristisch ervaren. En de derde focus is op de vulling van de verkoop pagina.

 

De Genesis Website helpt bij de punten van AIDA

Ik ben ervan overtuigd dat de ontwerpen die ik gebruik, hoog in Google terecht komen en tevens een mogelijke conversie in zich hebben door de combinatie van WordPress met Genesis platform. Hier zijn enige punten waarom het Genesis platform de AIDA marketing model tegemoet komt:

  • perfecte codering welke goed is voor SEO (meer Aandacht)
  • de code snel laadt in elke browser (meer Aandacht)
  • de code is al responsive (meer Aandacht, ook op de mobiel)
  • zoekmachine vriendelijk is, zelfs zonder plug-in kan deze werken (meer Aandacht)
  • de ontwerpen komen professioneel, betrouwbaar en bekend over bij de lezer (Interesse en geen afschuw)
  • er zijn standaard in te vullen landingspagina’s aanwezig (Desire, vrij te coderen door mensen zoals ik)
  • CTA knoppen zitten al in het ontwerp gebakken (Actie, al is het beter om de kleur iets te veranderen op sommige pagina’s)

Pin It on Pinterest

Share This