Het belang van bedrijfspagina’s in de sociale media

bedrijfspagina social media

Sociale media is een aanjager van naamsbekendheid en de vindbaarheid van jouw bedrijfswebsite. Nu is elke vorm van marketing vergankelijk (zeker Snapchat) en dat is inclusief het gebruik van 1 bepaalde media. Of dit nu de krant, de website of jouw bedrijfs profiel in LinkedIn is. Voor de marketing van je bedrijf heb je eigenlijk verschillende kanalen maar als je al je klanten uit 1 kanaal komen dan is dat perfect.

Zelf gebruik ik de onderstaande vormen van sociaal media.

Sociale mediakanalen worden betaald door de advertenties. Zelf gebruik ik geen advertenties in de sociale media. Maar ze kunnen erg effectief zijn. Ik schrijf deze post voornamelijk voor je bedrijfspagina’s en wat je ermee bereikt.

Leeftijd van je klant

Als je een bedrijf hebt dan weet je waarschijnlijk wat voor soort klanten je aantrekt. Je kunt dit van tevoren inschatten, en je kunt dit achteraf bepalen. Aan de hand van jouw definitie van je klant kun je uitzoeken waar deze zich begeeft op de sociale media.

Sociaal media heeft een band met leeftijd. Net zoals in het echte leven praten dezelfde leeftijdsgroepen met elkaar. Nu heb je misschien wel eens gehoord dat de jongeren massaal Facebook verlieten om vervolgens de TikTok & Snapchat te bevolken. Waarschijnlijk willen ze gewoon hun ouders niet tegen komen op de sociale media. Ben benieuwd wanneer er een sociale media wordt gelanceerd met een maximum leeftijd.

We hebben qua leeftijd een voorkeur. We volgen graag onze vrienden.

Mensen zijn gemakkelijk en zullen dus in hun eigen vertrouwde omgeving naar oplossingen proberen te vinden. De leeftijd van je doelgroep is van belang om de juiste sociaal media te vinden voor jouw bedrijfspagina en eventueel voor jouw advertenties.

YouTube: hoe en wat kanaal / voor influencers en affiliate

Het meest bekende social. Kinderen t/m ouderen zitten hier. De een om te zien hoe je Minecraft speelt, de ander om te zien hoe je een Bonsai boom onderhoudt.

Een leuke video maken is echter niet zo eenvoudig en kost veel tijd. Dit soort kanalen worden door influencers gebruikt. Of eigenlijk is het andersom. Iemand begint een YouTube kanaal en is daar uitermate succesvol, krijgt veel volgers en wordt daarna influencer genoemd.

YouTube staat bekend om het hoe en wat. Hoe ontstop ik een gootsteen. Hoe maak ik een website. Hoe leg ik een tuin aan. Of hoe maak ik een mooie makeup. Mensen leggen vanuit een passie iets uit. En verdienen geld aan de advertenties of affiliate links. Het gebeurt weleens dat bedrijven hier iets uitleggen, maar dan is de link direct naar hun website, naar hun cursus of naar hun product (Cool Blue heeft een uitgebreid kanaal).

YouTube is een kanaal op zich. Om geld te verdienen heb je verder eigenlijk niets nodig. Mocht je YouTube video’s op je website zetten, houd er dan rekening mee dat er gratis cookies meekomen. Je kunt tijdens het embedden dit voorkomen.

Facebook

Nog steeds 1 van de beste kanalen een bedrijfspagina te plaatsen. Er zitten hier echter geen jong publiek. Veel bedrijven krijgen hier nog steeds hun klanten vandaan. Zelf heb ik hier meerdere bedrijfskanalen. En ondanks dat ik geen post hier neerzet, blijven ze maar groeien. Wat mij dan weer verbaasd omdat je altijd hoort dat je moet blijven posten om mensen te blijven triggeren.

Het is hier minder natuurlijk om met je bedrijfsuitingen bij je vrienden langs te komen daarom is een bedrijfspagina altijd een beter idee hier dan om onder je eigen naam je bedrijf te promoten. Bij sommige mensen is het trouwens ok om af en toe uitingen op je persoonlijke pagina te posten.

Wat mij opvalt aan een bedrijfspagina op Facebook is dat mensen je snel volgen. Je hoeft hier maar 1 of 2 posts neer te zetten die mensen helpen en ze drukken al op volgen. Zelf volg ik hier ook al heel wat bedrijven en dit begint wel een beetje de posts van mijn vrienden te overschaduwen. Als dit een algemene trend is, dan kan ik me voorstellen dat mensen stoppen met Facebook voor vrienden. Vraag is of ze dit dan blijven aanhouden alleen maar voor de bedrijven of “vraag maar raak aan elkaar” groepen.

Verschil in gebruik Facebook – YouTube

Mijn beste kanaal op Facebook heeft meer dan 5000 mensen die dit volgen. Ik heb dit in 2015 opgezet en daarna nog maar een paar nieuwe post erop gezet. De enige post die hier staan zijn berichten die direct naar een post op mijn website leiden. Voor dit kanaal heb ik op YouTube maar 500 volgers.

Beide kanalen blijven groeien. Per post of video kun je zien hoeveel mensen het heeft bereikt. Dit is op YouTube vele malen groter dan op Facebook.

Mijn conclusie is daarom dat een goede video / post beter rendeert op YouTube dan op Facebook. Daarentegen volgen mensen je sneller op Facebook. Je kunt dus Facebook gebruiken om je nieuwe video’s op YouTube aan te kondigen.

LinkedIn – werknemers & werkgevers

Het meest logische kanaal voor vacatures en het promoten van je bedrijf. Het is een beetje saai kanaal, maar een bedrijfsprofiel hier kan helpen. Voor de ZZP’er is de vraag of je onder je eigen naam moet posten of een aparte bedrijfspagina.

Zelf denk ik dat een aparte bedrijfspagina altijd de beste optie is, tenzij je bedrijfsnaam en je echte naam gelijk zijn. Hier kun je ook gewoon je bedrijfsactiviteiten promoten onder je eigen naam zonder dat iemand daar aanstoot aan neemt.

Het is dus een perfect kanaal om jezelf te verbinden met bedrijven en vrienden. Vrienden zijn ook vaker geneigd om hier bijvoorbeeld je portfolio te promoten. Dat is waar ik het dan weer voor gebruik. Ik plaats wat op mijn bedrijfsprofiel en af en toe lek ik het naar mijn persoonlijke kanaal.

Instagram: mooie foto’s van je portfolio

Het kanaal voor het plaatsen van foto’s. Heb je veel foto’s dan plaats je deze hier. Artiesten kunnen hier dus een goed kanaal van maken. Maar ook biologen die dagelijks foto’s maken passen hier goed.

Leg je bijvoorbeeld tuinen aan of ben je binnenarchitect. Bak je elke dag wat anders. Reis je veel. Maak je beelden, schilderijen of tattoos. Eet je graag buitenshuis. Dit is de plek waar al je foto’s tot recht komen. En waar mensen je volgen om jouw foto’s

Omdat mensen je volgen om de foto’s, zorg dan dat deze er mooi en verzorgd uitzien.

Jouw volgers zien niet (al) jouw posts

Bekend verschijnsel bij Facebook is dat maar een klein percentage van je volgers ook je nieuwe post te zien krijgen. Bedrijven posten daarom (te) vaak. Naar mijn mening is kwaliteit is beter dan kwantiteit. Dit geldt voor de posts op je website en ook bij de posts op de social media. Een post op de social media heeft namelijk een groter bereik en meer impact als deze wordt geliked, of als er een comment onderstaat. En dat gebeurt alleen als mensen er wat aan hebben (of als iedere vriend of collega je helpt met de re-post).

Er zijn trouwens theorieën over wanneer je een post moet showen, binnen hoeveel tijd er een like of comment moet zijn. Dat een comment zwaarder weegt dan een like. Dit allemaal om je post zoveel mogelijk reikwijdte te geven. Reden is waarschijnlijk om al die grote hoeveelheid slechte post snel eruit te filteren.

Hashtags en andere optimalisaties

Veelgebruikte hashtags toevoegen aan posts wordt nog steeds aanbevolen. Hashtags kun je zien als spam woorden die door Google worden al worden genegeerd sinds 2014. Maar die blijkbaar nog steeds door de zoekmachines in de social media als LinkedIn , Facebook en Instagram worden gebruikt om resultaten te laten zien.

Bij YouTube gelden waarschijnlijk ongeveer dezelfde SEO regels als bij Google. Dus inhoud van titel en beschrijving zijn van belang.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Picture of Gilles van der Meij

Gilles van der Meij

Mijn naam is Gilles. Ik ben eigenaar van het WordPress ontwerp kantoor in hartje Delft. Ik maak nieuwe bedrijf websites. Maak je liever zelf je website? Ik geef een online WordPress cursus

De laatste blogs

WordPress website laten maken kosten

WordPress website laten maken kosten

WordPress is wereldwijd het meest gebruikte tool om een website te maken. Door het gebruiksgemak is zo populair geworden. Maar hoeveel kost het nu om een WordPress website te laten maken? Dit hangt af van verschillende factoren, zoals het doel, de functionaliteit, het design, de inhoud en het onderhoud van de website. In dit artikel

Lees verder »
cookies

Cookies, hoe en wat

Vandaag las ik dat nog steeds bijna alle politieke partijen ongewenste cookies op hun websites gebruiken. Vreemd omdat ze zelf de AVG wetgeving hebben geschreven. De wetgeving maakt verschil in gebruik van de cookies met de verschillende doelen. De wetgeving zegt grofweg dat cookies die nodig zijn om je website te laten werken mogen. Wat

Lees verder »
Wordpress als CMS wereldleider

CMS of HML website?

De onderstaande tabel is een samenvatting van de tabel op de pagina w3tech Deze tabel lijkt duidelijk zien dat WordPress de wereld leider in elk type websites is met 43%. None zijn websites zonder CMS. Dus als je dat vertaalt dan is WordPress met 63% marktleider in de CMS (content management systemen). En het lijkt

Lees verder »
Scroll naar boven