In 2021 heeft Google een SEO update uitgerold waarbij de pagina kwaliteit (PQ = page quality) van belang is. Bij een te lage kwaliteit van een pagina zal Google de pagina wel zien, maar niet opnemen in zijn zoekmachine index.
Het niet opnemen in de index van Google betekent eigenlijk dat je pagina niet in Google zoekmachine wordt getoond als de pagina opzoekt.
Je kunt dit het snelste controleren door het woord “site:” voor je website pagina te zetten in de zoekbalk. Zie plaatje hieronder.
Google search console checken voor pagina
Als je de pagina niet ziet dan kun je in je Google search console zien of Google de pagina heeft gecrawld.
Google geeft je onder de tab: “dekking” 4 verschillende grafieken. Je kunt de grafiek zien door op “fout”, “geldig met waarschuwingen”, “geldig” of “uitgesloten” te klikken. De pagina’s eronder horen bij de grafiek die je oproept. Zo kun je bijvoorbeeld onder de “uitgesloten” grafiek de term zien “gevonden- momenteel niet geïndexeerd”.
Als je op deze term klikt dan zie je de pagina’s die waarschijnlijk een te lage kwaliteit in de ogen van Google heeft.
Wat is pagina kwaliteit volgens Google
Wel Google heeft daar een zeer uitgebreid SEO rapport over gepubliceerd. Dit boekwerk is 172 pagina’s lang en daarmee niet erg toegankelijk.
Google gebruikt de term Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (E-A-T) heel veel in dit SEO kwaliteitsrapport. Google wilt dus zien dat je op de pagina laat zien dat je een expert bent met voldoende kennis en dat je betrouwbaar bent.
Doel van de pagina, de inhoud van de pagina en de URL moeten in lijn zijn met elkaar. Deze paar punten kun je vaak met je SEO plugin ongeveer nagaan en hoewel er vaak wordt beweerd dat een pagina niet erg lang hoeft te zijn om door Google te worden begrepen, kun je ervan uit gaan dat voor de gemiddelde kleine website die de meeste bedrijven hebben, er toch wel voldoende originele inhoud op een pagina moet staan.
Er moet informatie zijn over de verantwoordelijke van de hoofd content (in het rapport geschreven als MC = main content)
Dat betekent dat als je dit over je webpagina duidelijk maakt
Deze factoren zorgen voor een lage SEO ranking
- Een misleidende titel – titel en MC (main content) horen niet bij elkaar
- Spelling en grammatica fouten
- Weinig E-A-T dus Google betwijfelt of je een expert in dit gebied bent, eigenlijk wordt hier wel de hele website in ogenschouw meegenomen.
- weinig diepgang in je tekst
- te algemeen beschreven
- website gaat ergens anders over – zie je hoofdpagina
- geen reviews van klanten
- geen contact pagina
- geen over ons pagina
- er missen zaken zoals baktijd, temperatuur, ingrediënten, gereedschap op bijvoorbeeld een recepten pagina. Je kunt het recept daardoor niet namaken
- er is te weinig inhoud zodat Google de intentie van de pagina niet kan vaststellen. Hier komen die 300 woorden vandaan die je vaak in de SEO plugins ziet. Rank Math houdt zelfs 600 woorden aan. Toch is er nergens geschreven door Google hoeveel woorden deze nodig heeft om de pagina als voldoende te beoordelen. We hebben het hier wel over de MC (main content – hoofd verhaal) en niet over de SC, dus bijvoorbeeld de schrijver, de reviews of de related berichten.
- Veel advertenties tussen de inhoud waardoor de lezer niet echt meer de inhoud kan onderscheiden van de advertenties.
- verkeerde labels bij advertenties zodat de lezer niet ziet of het een advertentie is
- pop-ups die de content blokken niet makkelijk dicht te klappen zijn
- gehackte website
- websites die woorden spammen
- websites met misleidende informatie
Gekopieerde hoofd content
Speciale aandacht wil ik nog geven aan de pagina 7.5.4. van het Google rapport over de kwaliteit pagina.
Er staan hier verschillende mogelijkheden maar bij veel websites is het nu zo dat pagina’s worden gekopieerd en waarna er slechts een zin of een woord worden verandert. Google neemt tot nu toe deze pagina’s wel op in de index maar ik verwacht dat dit in de toekomst stopt. Groot voorbeeld is de stad automatisch veranderen in een template.
Bij nieuwe websites worden dat soort pagina’s niet meer geïndexeerd en is er meer moeite nodig. Dus meerdere alinea’s veranderen.
Hoge pagina kwaliteit pagina schrijf je zo
Zorg dat je een SEO plugin gebruikt. Deze zal je vertellen of je voldoende hebt beschreven. En of de titel met de hoofdinhoud overeenkomt.
De SEO plugin vertelt je dat je minimaal 300 woorden nodig hebt. Als je dit naast het feit legt dat je wilt overkomen als een expert, dan klopt dit als een bus. Want welke expert beschrijft iets in 10 woorden?
Tenslotte zorg je ervoor dat je alle lage kwaliteitsfactoren ondervangt. Dit komt eigenlijk neer dat jij als ondernemer je bedrijf normaal neerzet. Dat de bezoeker vertrouwen in je website en product krijgt. O.a. door je adres gegevens, je inschrijving bij de KVK, je contact gegevens zoals een email adres en een telefoonnummer. Op de over ons pagina schrijf je iets over het bedrijf. En er is een privacy pagina.