Lokale SEO is waarschijnlijk voor heel veel bedrijven belangrijk.
Stel dat iemand zoekt op de term: ‘web design in Delft’ … Google presenteert dan eerst een paar advertenties, waarna de lijst van lokale bedrijven komt. Deze mensen hebben zich bij Google hebben ingeschreven als bedrijf. Erg handig staat naast de lijst ook nog eens een Google map geprojecteerd.
Na deze lijst komen pas de bedrijven die via de normale SEO hoog in de index van Google staan. Voor bedrijven die zich in web design in Delft hebben gespecialiseerd is dit natuurlijk een soort uithangbord. Hoe goed kun jij jezelf presenteren op bepaalde zoekwoorden. Wel zo belangrijk als je advies aan klanten geeft.
Hoe belangrijk deze normale SEO dus ook is, als je een lokaal bedrijf hebt en je wilt dat mensen dus lokaal bij je langskomen, dan zul je jezelf moeten aanmelden bij Google, Bing en Yahoo.
Je bedrijf op meerdere plaatsen
Stel je hebt een bedrijf in Delft en wilt ook in Rotterdam en Den Haag gevonden worden. Tot voor kort moest je daar een fysiek adres creëren. Dit zal voor veel bedrijven geen enkel probleem zijn, aangezien ze toch een lokale vestiging hebben. Andere bedrijven gebruikten hier een postbus voor.
Tegenwoordig geeft Google je meerdere opties in het aanmelden van een bedrijf. Je kunt nu een bedrijf voor een bepaald zoek gebied opgeven. Ook zijn er tegenwoordig verschillende verificatie mogelijk
Aanmelden bij Google mijnbedrijf
Wat voor bedrijf je ook hebt, en hoe je die gaat aanmelden. Een Google+ pagina voor je bedrijf is noodzakelijk voor de aanmelding. Mocht je nu nog steeds geen Google+ pagina hebben voor je bedrijf, maar je wilt wel lokaal beter gevonden worden in de zoekopdrachten van Google dan wordt het de hoogste tijd om er eentje aan te maken.
Ben je van mening dat dit allemaal te veel van het goede is, of denk je nog steeds dat Facebook meer dan voldoende is….dan kun je nu naar de andere artikelen over zoekmachine optimalisatie gaan. Google promoot namelijk voornamelijk zijn eigen producten.
Na de Google+ pagina komt de keuze in de categorie. Vervolgens de bedrijfsnaam, gegevens en telefoon nummer opgeven.
Die categorieën in Google Mijnbedrijf
Google heeft het bedrijfsleven in de volgende drie categorieën verdeeld:
- lokaal bedrijf met een fysiek adres zoals een winkel, restaurant, hotels, cafés (de klant komt dus bij jouw op bezoek)
- lokaal bedrijf met een service gebied, zoals loodgieter, landschapsarchitect, (pizza) koeriersbedrijf
- artiest, merk of organisatie
De meeste bedrijven zullen dus uit optie 1 of 2 kiezen.
Zoals met zo vele vragen lijstjes, is deze ook niet al te ingewikkeld. Aan het einde komt er een verificatie, en ook hier heeft Google verschillende vormen van
Laatste update is dat Google heeft aangekondigd dat je gegevens vers behoren te zijn. Dit houdt in dat je regelmatig moet inloggen op je account ( indicatie is half jaarlijks ).
Sommige bedrijven krijgen een email van Google mochten ze enige tijd niet zijn ingelogd, maar wie in die categorie zit, verteld het verhaal niet.
YouTube kanaal omzetten naar andere Google+ pagina
Goed, aangezien ik enkele jaren in Brunei heb gewoond en daar wat video’s had opgenomen, wilde ik deze van het ene Google+ kanaal naar mijn bedrijf kanaal overzetten.
Zomaar een video weggooien en weer uploaden is namelijk niet zo handig. Denk maar eens aan je abonnees, links in de berichten, teksten om de video’s heen, hoe vaak bekeken enz…
Gelukkig kan een YouTube kanaal makkelijk omgezet worden. Dit gaat als volgt:
- YouTube accountinstellingen
- overzicht
- geavanceerd
- accountgegevens
- kanaalgegevens overzetten naar ander Google+ profiel of andere Google+ pagina
Lokale SEO met Bing
Bing doet praktisch hetzelfde als Google. Je kunt nu naar de website Bing Places for business gaan.
Ook bij Bing kennen ze drie categorieën:
- lokaal bedrijf met een fysiek adres zoals een winkel, restaurant, hotels, cafés (de klant komt dus bij jouw op bezoek)
- lokaal bedrijf met een service gebied, zoals loodgieter, landschapsarchitect, (pizza) koeriersbedrijf
- keten met verschillende vestigingen
Lokale SEO met Yahoo en andere zoekmachines
Dit lokale SEO kun je verder heel uitgebreid gaan aanpakken. Ik kwam zelf een pakket tegen bij Yahoo waar je maandelijks kunt doneren om je bedrijf gegevens in verschilellende lijsten te krijgen.
Ik kan niet vertellen of dit nu echt nodig is, maar uiteindelijk kun je het als een marketing tool zien. Overal op de deur kloppen en hopen dat er een klant achter staat. Persoonlijk hou ik het op de gratis lijsten. Ook Yahoo heeft er eentje. Maar de pagina geeft in ieder geval aan, waar je zoal je bedrijf kunt registreren.
Met je marketing kun je ook de oud bekenden zoals de telefoon boek en gouden gids dan niet over slaan, al weet ik niet of er nog veel mensen gebruik van maken.
SEO: de verschillende onderdelen
web ontwerp
- responsief en mobiel vriendelijk
- snelle laadtijd
- professioneel uiterlijk, geeft autoriteit en links
- minimale bestanden voor css, JavaScript
- laadt boven de vouw snel
- gebruikt weinig plug-ins
een host
- zorgt voor een snelle veilige verbinding
- staat vlak bij je klanten
- html cache van website
- https verbinding
- nieuwe server, liefst SSD
andere SEO
- webmaster en sitemaps
- index preferentie
- de uitgelichte SEO in 2015
- plugins ter SEO verbetering
- lokale SEO