Er is in de zoekmachine optimalisatie altijd genoeg te doen. Zo zijn er de zoekwoorden op je pagina en de inkomende links. Maar bij het opstarten van je website moet je nog even aan de webmaster tools van Google en Bing denken.
Je aanmelden bij webmaster tools zorgt voor een betere communicatie tussen jouw en de zoekmachines. Er zijn nog meer voordelen, maar in eerste instantie wil je dat de zoekmachines van het bestaan van je website afweten. Eigenlijk het begin van de SEO
Help de Google en Bing robot
Een zoekmachine bestaat uit verschillende onderdelen. Zo hebben ze een robot spin die het web doorzoekt naar links tussen verschillende websites, naar interne links en naar nieuwe pagina’s. Een pagina zonder interne of externe link is lastig te vinden, aangezien de robots van Google of Bing alleen maar links volgt.
Heb je een nieuwe website of een nieuw bericht dan kun je Google of Bing op de volgende manieren op de hoogte brengen:
- De robot spin volgt een interne of externe link vanaf een andere webpagina
- Via Google Webmaster en Bing Webmaster kun een website of sitemap aanmelden
- Je kunt een sitemap met alle web pagina’s naar de root van je website op je server uploaden
- Met de robot tekst file kun je de Google spin vertellen om sommige webpagina’s niet te bezoeken
- Via de httaccess kun je een re-direct aanleggen van een webpagina naar een andere. Je kunt hier ook andere IP adressen blokkeren
- Je kunt de canonical gebruiken in de header van je pagina om aan te geven dat je alleen een www variant wilt gebruiken. Voorbeeld:
<link rel="canonical" href="http://www.maritime-mea.com" />
Met httaccess, robot text, en canonical gebruik kun je beter even wachten totdat je meer bekend bent met een website.
Zelf gebruik ik geen robot text variant. De robot text heeft geen SEO waarde, behalve dan dat je een file met documenten kunt blokkeren (bijvoorbeeld je e-books download links). De httaccess wordt soms door een plugin gebruikt.
De canonical heeft wel een SEO waarde. De index van Google ziet bijvoorbeeld www.meijwebdesign.nl en meijwebdesign.nl als twee verschillende websites.
Dit is niet erg handig aangezien je de bezoekers nu over twee websites verspreidt. Hierdoor zullen beide waarschijnlijk de verworven punten verdelen. Dit is slecht voor je indexering in de zoekresultaten. Het is beter om 1 webpagina veel punten toe te kennen, zodat deze tenminste op de eerste pagina van de zoekresultaten uitkomt.
Zowel Google als Bing hebben zoiets als webmaster tools. Het klinkt duurder dan het eigenlijk is. Het is een tool waardoor je met Google en Bing kan communiceren.
Beide webmaster tools werken ongeveer hetzelfde en hebben vele voordelen:
- je meld hier je website aan
- je verifieer hier dat je de eigenaar of webmaster bent.
- je kunt de zoekmachine aangeven dat je een bepaalde sitemap hebt vernieuwd
- je kunt zien of je website problemen heeft
- je kunt zien of je website mobiel vriendelijk is
- je ziet de zoekwoorden die worden ingetypt door de klant
- je ziet inkomende en interne links
- je ziet je gebruikte zoekwoorden
De sitemap
Zodra je bij webmasters hebt aangegeven dat je een website hebt, kunt je via de sitemap aangeven welke pagina’s je op je website hebt. De sitemap zul je eerst even moeten genereren. Ik gebruik vaak xml-sitemap.com. Op de pagina staat precies wat je moet doen. Hier de hoofdlijnen:
- vul je website URL in
- geef aan hoe vaak je een nieuwe pagina upload ( b.v. maandelijks)
- laatste modificatie: kun je laten staan op servers response
- prioriteit, kun je op automatisch berekenen zetten
- klik: start
- na een minuut is je sitemap klaar
- klik op download de sitemap.xml
- upload de sitemap.xml naar de root van je website
- geef in je Google en Bing webmaster je URL naar de sitemap
Dit sitemap gebeuren kost wat tijd, maar af en toe eens een nieuwe uploaden, kan geen kwaad. Er zijn ook plugins die dit voor je doen. Met plugins moet je natuurlijk wel vertrouwen hebben dat ze ook daadwerkelijk echt werken. Ditzelfde geldt voor de back-ups die je af en toe moet maken van je website.
Index preferentie
De frequentie van nieuwe pagina’s en berichten is belangrijk om op te geven. Google geeft namelijk een index prioriteit aan nieuws. Deze kunnen in hun sitemap bijvoorbeeld aangeven dat hun berichten bijna per uur wisselen. Door dit op je sitemap aan te geven springen je berichten, zodra ze gepubliceerd zijn, vrij hoog in de Google index. Het nadeel is natuurlijk dat ze de volgende dag alweer uit de zoek resultaten zijn verdwenen.
Naast de voorkeur voor nieuws heeft Google indexering ook een sterke voorkeur voor websites van regeringen en gemeenten. Een link vanaf zo’n site geeft jouw webpagina een geweldige boost.
Google Analytics
Google Analytics doet wat de naam zegt. Het analyseert je pagina. En dan voornamelijk alles wat met het verkeer naar je pagina heeft te maken. Dit kan erg ver gaan en wordt gebruikt om te begrijpen wat voor soort mensen je pagina bezoeken.
Meestal wordt dit account meteen ook maar opgezet bij een nieuwe website. Hiernaast zie je op de foto ongeveer de helft, van wat voor gegevens Google Analytics allemaal voor je verzamelt.
Behalve dat het je vertelt waar de klant woont en hoe hij op je website is gekomen, geeft Google Analytics ook de Users Flow op je website aan. Je ziet op welke pagina de klanten binnenkomen en op welke pagina ze de site weer verlaten.
Google Analytics is niet echt SEO, maar met de gegevens die het je geeft, kun je pagina’s optimaliseren zodat de Users Flow en hopelijk je verkoop verbeterd
SEO: het eind slot
Na mijn verschillende berichten over SEO, zul je zien dat je aan veel zaken moet denken. Toch is zoekmachine optimalisatie geen rocket science. Deze pagina is geschreven om je te helpen om termen als webmaster tools, sitemaps, etc beter te begrijpen.
De beste zoekmachine optimalisatie blijven de hoeveelheid berichten. En dit noemen we dan een blog. Een blog kun je het beste van WordPress maken en is bij elke bestaande website in te passen. Wil hulp bij het installeren, kom gerust even langs. Wil je een mooie design voor je blog, kijk dan even bij onze designs. Ze zijn alle mobiel (responsief) en SEO vriendelijk ontworpen, dus dat helpt jouw bedrijf om beter vindbaar te worden.
SEO: de verschillende onderdelen
web ontwerp
- responsief en mobiel vriendelijk
- snelle laadtijd
- professioneel uiterlijk, geeft autoriteit en links
- minimale bestanden voor css, JavaScript
- laadt boven de vouw snel
- gebruikt weinig plug-ins
een host
- zorgt voor een snelle veilige verbinding
- staat vlak bij je klanten
- html cache van website
- https verbinding
- nieuwe server, liefst SSD
andere SEO
- webmaster en sitemaps
- index preferentie
- de uitgelichte SEO in 2015
- plugins ter SEO verbetering
- lokale SEO