Het is 25 juli, de meeste mensen zijn op of gaan met vakantie en in Nederland trekt er een serieuze storm over. Zelf vond ik het een mooie dag om even van Delft naar Amsterdam te rijden. Achteraf bleek dat ik de storm had onderschat. Caravans op de snelweg zag ik af en toe op 1 wiel en omgevallen bomen zorgden voor afgesloten snelwegen en dus files.

Om de file te ontvluchten ging ik naar een 2-baans weg binnendoor Hier rij ik dan gebukt in mijn auto onder de overhangende en zwaar bewegende takken van de oude en te hoge bomen door. Niet echt gezellig en zeker niet al te slim.

Met beweging trokken deze takken dus mijn aandacht en met beweging op je pagina trek je de aandacht van je toekomstige klant, de vraag is natuurlijk of deze aandacht ook voor meer omzet zorgt.

 

De Slider op je home pagina

Van alle A/B test specialisten hoor je dat je de slider moet afschaffen. Het schijnt in alle geteste websites de omzet te verkleinen. Toch ziet een slider er op zich mooi uit. Het maakt je pagina mooier en daardoor denk je dat je pagina optimaal is. Helaas lijkt de slider op de zwaar bewegende bomen.  Mooi van verre maar verre van mooi.

Dat je de slider kan stoppen om de tekst te lezen en dat je op de slider kan klikken om op de volgende pagina te komen is maar bij weinig mensen bekend.

Nu de slider heeft algemeen heeft afgedaan in het ontwerp komen er  andere bewegingen voor in de plaats. Deze bewegingen zijn meestal gerelateerd aan de scrol functie.

 

Snelle bewegingen op je website

Ik zie tegenwoordig steeds meer dat de scrol beweging over je pagina ervoor zorgt dat van links en rechts er foto’s en teksten naar hun juiste plaats bewegen. Het ziet er mooi uit en dus borrelt de vraag naar boven of dit echt zinvol is. Zeker als hele pagina vol beweging is. Normaal lees ik al niet veel en dat wordt alleen maar minder bij veel afleidende bewegingen.

Het ziet er wel mooi uit en het trek dus even de aandacht. Hoeveel aandacht je trekt is aanvankelijk van je doelstelling van de betreffende pagina. Als je naar de reclames op TV kijkt dan is er altijd veel beweging. Dus veel beweging op je homepagina en verkooppagina is dus niet perse slecht.

Je ziet ook steeds meer websites het doen en aangezien mensen op de verkoop pagina liever niet teveel lezen zijn heen en weer bewegende plaatjes mischien wel de oplossing. Hoe snel je iets laat bewegen is dan weer een andere vraag.

Zelf gebruik ik nu Aniview. Dit is jQuery met bestaande animatie CSS file. Een andere mogelijkheid is om WOW te gebruiken. Een goede plugin ben ik hiervoor trouwens nog niet tegengekomen.

Een mooi voorbeeld van beweging is natuurlijk op mijn eigen pagina met de prijzen voor een ontworpen website

 

De pop-up bij verlaten van website

Stel je scrolt terug naar boven om weg te klikken van de pagina en dan opeens komt de pop-up met de vraag of je de nieuwsbrief wilt ontvangen. Deze schijnt trouwens meestal goed te werken, maar ik vind dat reuze irritant, zeker als ik al lid ben van de nieuwsbrief. Met al die cookies zou toch bekend moeten zijn of ik wel of niet al op de lijst sta.

Hoe dan ook, deze irritante beweging werkt vaak goed en kan voor vele inschrijvingen zorgen.

 

De Slide-in box bij bodem of top van pagina

Deze werkt ook op de scrol en is actief als je bijvoorbeeld halverwege de pagina bent en wordt ook gebruikt om meer inschrijvingen voor een nieuwsbrief te verkrijgen. Hij is alleen minder irritant en kan buiten de te lezen tekst gehouden worden. Het vervelende is dat minder irritant misschien ook wel voor minder inschrijvingen zorgt. Een goede reden om dit dus te testen.

 

Parallax of nog langzamer

Minder of subtiele bewegingen worden ook veel gebruikt. Ook deze zijn mooi en trekken aandacht, tenminste dat is wat er wordt beweert. Je scrolt naar beneden en je achtergrond foto beweegt ten op zicht van je nieuwe tekst. Parallax effecten dus, maar dan zo weinig dat je er niet bij stilstaat. Zou het echt werken, ik hoop het. De pagina ziet er namelijk mooier uit.

De gedachte schijnt te zijn dat we door kleine bewegingen alerter worden. Als de beweging echter te klein is vraag ik me af of het onderbewuste van een bezoeker het nog wel opvalt. Maar goed dat is dus voer voor de psycholoog of de A/B tester.

 

Animatie foto’s en achtergrond video’s

Als ik animatie foto’s en zelf afspelende achtergrond video’s tegenkom, dan stop ik met lezen dus als dat de bedoeling is dan is de ontwerper geslaagd in zijn actie.

Voor SEO is algemeen bekend dat goede inhoud koning is. Goede inhoud komt hoger in de zoekmachine en wordt gedeeld op de sociale platformen. Nu worden animaties en video’s veel gedeeld, dus als je eenmaal mensen op je pagina hebt kan een animatie voor het rondsturen van je pagina zorgen. Persoonlijk vind ik ze irritant en getuigt het van een vreemde smaak. Helaas werkt irritatie meestal goed voor de marketing.

 

Beweging op Website Pagina om aandacht te trekken

De weging wordt dus tegenwoordig veel door de scrol teweeggebracht. De snelheid van de beweging is in je JavaScript meestal aan te geven. Hoewel het mooi lijkt om pagina’s vol beweging te creëren zou dit eigenlijk elke keer getest moeten worden. Niet alleen de hoeveel elementen die je laat bewegen maar ook de snelheid ervan.

Een mooi voorbeeld van veel beweging en toch goed leesbaar is 5dingen.org

Vergeet echter niet dat dezelfde beweging op de ene website hetzelfde resultaat oplevert op de volgende website. Veel zal afhangen van je doelgroep. Je doelgroep reageert op de sleutel woorden in je tekst, dus grappig genoeg bepaal je met je woorden al wat voor soort bewegingen je nodig hebt. Inderdaad dat lijkt op normale conversatie waarbij je de handen gebruikt om iets duidelijk te maken.

Ondanks dat we ongeveer weten hoe we het beste kunnen bewegen terwijl we een presentatie houden, zullen we het uiteindelijk toch bewegingen moeten testen, zoals een wetenschapper ook alles test voordat er een conclusie komt.

Pin It on Pinterest

Share This