communicatie opmaak op de web

Een goede tekst op je website leidt tot meer verkoop. Dit kan de verkoop zijn van een product, een service of zelfs informatie. Goede tekst is te vergelijken met een goede presentatie, maar dan op het internet.

De focus van je web tekst

Bij het geven van een presentatie geldt dat er een specifiek einddoel moet zijn. Er is een focus naar dit einddoel en dit doel wordt benoemd. Bij een website is dit niet anders. Elke website heeft een bepaald eind doel. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld:

  • verkopen van een lidmaatschap
  • verkopen van een kop koffie
  • verkopen van een service
  • verkopen van advertentie ruimte

Er zijn nog legio meer voorbeelden, welke je makkelijk zelf kunt invullen. Uiteindelijk is de verkoop van een bepaald product je einddoel en dus je focus van de hele website.

De presentatie van je product op het web is echter niet hetzelfde als de normale presentatie zoals we die kennen uit een vergaderingszaaltje. Het grote verschil is natuurlijk dat we op het web niet kunnen communiceren met onze lichaamstaal.

Op de website moeten we een verhaal op een andere manier duidelijk maken, niet alleen aan de klant maar ook aan de zoekmachine zoals Google. De fundatie van het overtuigen  zijn de interne links en dus de structuur van je website.

 

Structuur van je website

Hoe vreemd het ook klinkt, maar na het vaststellen van de focus van je website ga je kijken hoeveel pagina’s je nodig hebt om deze focus te benadrukken. Op elke pagina zorg je ervoor dat de klant en de zoekmachine een link naar je hoofdfocus voorgeschoteld krijgt.

Ik bouw websites en dus is mijn focus om deze web service te verkopen. In mijn blog schrijf ik artikelen die de klant zou kunnen helpen bij een betere website. Met mijn artikelen geef ik gratis informatie rondom mijn focus punt. Aan de ene kant bouw ik een autoriteit op, welke 1 na de 6 pilaren van verkoop is en aan de andere kant verhoog ik de zichtbaarheid van de focus van mijn service op het web.

De zoekmachine zoals Google telt de interne links op je website en bepaalt daarmee de focus van je website. Logisch gezien kun je verwachten dat een website met een betere focus hogere status kan verwachten in de zoekresultaten.

Sommige collega’s zeggen dat je een niche moet zoeken, om nog hoog in de resultaten te kunnen komen. Dit is natuurlijk een beperkte waarheid. In principe kun je met elk product of service nog steeds even hoog komen in de zoekresultaten.

 

Web tekst focus per pagina

Goede tekst voor een website kan dus opgebouwd zijn in verschillende pagina’s. Bedenk hierbij dat elke pagina niet een pagina op zich is. Elke pagina heeft een bepaald doel rond je primaire focus en dus een bepaalde opmaak.

Hierbij zul je op elke pagina dus 1 subdoel moeten afhandelen. Je kunt dit vergelijken met een teamsport waarbij iedere speler een bepaalde rol speelt. Samen komen ze hopelijk tot een goede prestatie.

 

Het doel boven aan de pagina zetten

Nu de focus en structuur van je website en het sub doel van de te schrijven pagina is bepaal, wil je natuurlijk weten wat voor soort opmaak je nodig hebt bij welk doel.

Uit voorgaand verhaal kun je afleiden dat er verschillende opmaken voor verschillende subdoelen zijn. Wat nu echt effectief is wordt bij grote websites continue met A/B proeven getest. Wat bij de een goed werkt hoeft helaas bij de ander niet optimaal te werken.

Toch zijn er heel veel standaard opmaak tips die tevens de SEO versterken en waar je dus min of meer aan gebonden bent.

Op de website gebruiken we geen inleidende woorden, we beginnen meteen met wat we willen vertellen. We doen dit kort en duidelijk.

De lezer wil best wel naar beneden scrollen om verder te lezen c.q. scannen, maar moet eerst overtuigt zijn dat er op deze bladzijde wel iets staat wat op dat moment interessant is.

 

Doel en zoek woorden zijn verweven

Hier komen dus SEO en klantgerichtheid samen. De zoekmachine wil de beste resultaten aan de klant voorschotelen en heeft daar een model voor. Niet alle 200+ factoren zijn precies bekend, maar een zoek titel, meta beschrijving, titel en tekst met een goede focus scoort beter en wordt dus beter gevonden.

Je doelstelling van de te schrijven pagina krijgt dus een titel en deze zul je moeten testen in de zoekmachine waar jij graag hoog komt te staan met de pagina. Door woorden anders te omschrijven krijg je andere zoek resultaten en op deze manier kun je zien tussen welke zoek resultaten je terecht komt. Of je dan wel of niet hoog staat hangt van heel veel SEO factoren af, maar ook van de concurrentie.

 

De lengte van je web tekst

Zoekmachines hebben een minimaal aantal woorden nodig om de doel van een bepaalde pagina te beoordelen. Hele lange artikelen worden meestal in het blog geschreven en niet als vaste pagina. Vaste pagina’s voor de verkoop worden meestal kort en bondig gehouden.

De super lange artikelen worden gebruikt om een bepaalde positie in Google te claimen en jezelf te verkopen. Om een service of product te verkopen zijn deze super lange artikelen niet echt geschikt. De kans is namelijk groot om de interesse van de klant te verliezen.

Verkoop teksten worden kort en bondig gehouden. Met daarna een Call to Action knop.

De lengte van een web tekst hangt dus af van het sub doel van een bepaalde pagina.

 

De opmaak van de pagina

Voor de opmaak van elke web pagina geldt dat scanbaar en makkelijk te verteren zijn. Op een korte verkooppagina is dit relatief makkelijk. Op een lange pagina gebruik je daar allerlei simpele trucjes voor. Het belangrijkste is dat je pagina’s verdeelt in kleine hapklare stukjes met een duidelijke sub titels.

 

Foto’s op de pagina

Foto’s en video’s trekken in principe de aandacht van de bezoeker, waardoor deze nog minder leest. Over het algemeen kun je zeggen dat er op de verkoop pagina meer foto’s en video’s worden gebruikt. In een lang blog zie je over het algemeen minder gebruik van foto’s.

In een blog hangt het echter nog wel wat van het onderwerp af. Mensen lezen nou eenmaal liever een stripboek dan een normaal boek. Dit alles heeft met het simpel presenteren te maken.

De verkoop pagina heeft vele foto’s. Mensen die wijzen of kijken naar je aanbieding. Pijlen die belangrijke zaken aanwijzen. Vinkjes die alle pluspunten nog eens benadrukken.

 

Video’s op de pagina

De video leidt nog meer de aandacht af van de tekst. Het geeft je in theorie de mogelijkheid om een iets persoonlijker band met de bezoeker te kweken. Dit gaat helaas vaak mis. Tegenwoordig zie de video vaak in achtergrond op de hoofdpagina. Soms zegt het wat over de zaak, maar vaak wordt er maar wat gekozen.

De video heeft natuurlijk wel weer SEO waarde, zeker als deze op bijvoorbeeld YouTube wordt gezet.

 

Links op je pagina

Ook hier hangt de van de doelstelling van je pagina af.

Op verkooppagina’s wordt er zo min mogelijk links gebruikt. Sommige landingspagina’s halen zelfs alles weg, waar maar een link kan staan. Dus het menu, de footer en de zij balken. Zelf haal ik de zij balk weg omdat hier naar de laatste blogs wordt gelinkt.

Het verkeer is natuurlijk 1-richting. Dus van blog naar verkoop en het liefst niet andersom.

 

De goede tekst in de website

Een verkoper die verkoopt stemt de tekst op de luisteraar af. Op de web kunnen we dat niet. Er is geen direct contact. Toch willen we een zo groot mogelijke groep aan ons binden. De boodschap overbrengen via een website is lastig omdat

  • mensen nemen niet echt de tijd hebben om alles te lezen, ze scannen de tekst
  • normaal gesproken wordt de communicatie voor een groot gedeelte door lichaamshouding bepaalt
  • als digitaal verkoper kun je niet reageren op teleurstellingen van je klant, in de normale wereld kun je daar wel op anticiperen door te reageren op de micro expressies op iemands gezicht
  • wat op de ene website werkt, hoeft op de andere website niet werken

Tekst is vervangbaar en dit is wat er staat te gebeuren. Bepaalde teksten voor bepaalde groepen klanten, eigenlijk doen de reclame blokken dit al. Koop je op de web dan achtervolgen dezelfde type reclames je.

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This