Een titel van je artikel moet aan ten minste 2 zaken voldoen:
- SEO vriendelijk, waardoor je hoger in Google komt
- Mensen prikkelen om je artikel te gaan lezen
Beide punten zijn voor titels van belang om gelezen te worden. Google heeft een dienst als Google Nieuws en heeft hier dan ook richtlijnen voor opgesteld.
Google webmaster central blog
Google Webmaster Central Blog geeft adviezen hoe je zaken het beste kunt aanpakken. Google’s praktische tips voor titels
Ze hebben deze tips ontwikkelt voor Google nieuws. Grote kans is dat jouw artikelen hier niet op verschijnen.
Je denkt dan misschien, wat heb ik eraan? Wel, dezelfde tips gelden voor de SEO van elk artikel. Hieronder zal ik de tips 1 voor 1 behandelen.
1. Plaats de titel prominent en in een H1 tag
Mensen zien graag wat ze gaan lezen. Ze lezen dus de titel boven je blog. Om duidelijk aan Google te maken dat dit je hoofd titel is zet je deze in een h1 tag.
Met WordPress kun je makkelijk kiezen tussen de verschillende tag, zie de foto hierboven.
H1 staat voor heading 1. WordPress 5.0 regelt dit dus voor jou automatisch.
Gebruik je niet de standaard Gutenberg editor maar bijvoorbeeld een WordPress thema als Divi. Dan zul je hier aandacht aan moeten schenken.
Dit soort thema’s doen dit namelijk niet automatisch.
2. Gebruik voor de tussenkoppen de H2- H6 tags
Je hebt in WordPress keuze uit 6 verschillende koppen. H1 t/m H6.
H1 wordt bovenaan de bladzijde gebruikt. Als titel van het artikel.
H2 gebruik je voor de tussenkoppen.
Op de foto zie je dat ze verschillend van grootte zijn. Zo gebruik je ze ook op je website.
Zo zie je vaak in de koppen van widgets dat deze op een H4 zijn ingesteld (widgets gebruik je in je zijbalk of in de footer).
3. De H1 kop van je artikel kopieer je in je Yoast SEO titel
De ‘ Yoast’ SEO titel laat Google zien in de zoekresultaten. Het is klantvriendelijk als bezoekers in Google op een titel klikken, dat ze deze ook boven het artikel terug vinden.
Mocht je geen gebruik maken van de Yoast SEO plugin, dan zul je een andere manier moeten vinden om de zoek titel naar je hand te zetten.
In sommige thema’s kun je dit standaard doen. Je hebt dan in principe geen SEO plugin nodig, al is het voor de meeste mensen wel aan te raden.
Grappig weetje: Joost is sinds 2019 werkzaam bij WordPress
4. De H1 titel, niet als hyperlink bovenin je artikel plaatsen
Een hyperlink wijst altijd naar een andere pagina. Of naar een ander gedeelte op dezelfde pagina.
Zodra je dus je hoofdtitel als hyperlink naar zichzelf plaatst dan is dit verwarrend voor de bezoeker. Je klikt erop en dezelfde pagina herlaadt zich.
5. De anker van een link naar je artikel is dezelfde als de H1
Een anker van een link is dat gedeelte van je link wat de lezer ziet. Het is bij veel thema’s een andere kleur of zelfs onderstreept. Zo herkent de lezer dat hij hier kan klikken en dat hij ergens anders heen gaat.
Omdat de lezer hierop kan klikken, is het logisch dat hij weet waar hij heen gaat. Dus als je op je blogpagina een verzameling van links opneemt dan vindt Google dat deze links duidelijk moeten zijn.
Datgene wat de lezer ziet moet dus gelijk zijn aan de titel van het artikel.
Deze regel over ankers op je website geldt niet alleen voor de artikelen maar ook voor elke andere link die je maakt op je website.
6. Neem geen datum of tijd in je artikel H1 op
Google wil eigenlijk weten wanneer een artikel is gepubliceerd. Hij neemt artikelen op in Google nieuws.
Bij Google Nieuws zie je trouwens regelmatig een datum in de titel…
WordPress zet automatisch een datum en een schrijver onder het artikel, tenzij je dit in je thema uitzet.
7. De titel moet minimaal 10 tekens en 2 woorden lang zijn
Een robot heeft nu eenmaal iets van tekst nodig om het te begrijpen. Zo wordt er ook aanbevolen om een artikel minimaal uit 300 woorden te laten bestaan. Dit heeft dezelfde reden.
8. De titel van je artikel mag maximaal 22 woorden lang zijn. Dat betekent dus een hele lange titel van 22 woorden
Deze barrière is voornamelijk voor Google Nieuws.
Google beveelt aan dat de titel boven je artikel hetzelfde is als de SEO titel (van Yoast). In dit licht kun je ook beredeneren dat je artikel titel niet te lang mag zijn.
De titel zoals Google deze in zijn zoekresultaten laat zien is namelijk 55 tot 60 leestekens.
Gebruik je de 22 woorden als artikel titel dan wordt deze door de 55 – 60 tekens al afgekapt in de Google resultaten. Een afgekapte titel is eigenlijk nooit goed.