Zoals besproken is voldoende interessante inhoud belangrijk om lezers geboeid te houden en om de pagina inhoud te laten delen via het sociale media. Verder zorgt een goede inhoud voor terugkerende lezers en/of een email bestand. Dus behalve een goede SEO ( zoekmachine optimalisatie) is een goede pagina opmaak belangrijk voor je marketing.
Een email lijst aanleggen is voor web ontwikkelaars van hoge marketing waarde. Zo worden tevreden lezers aan je gebonden. Deze lezers stuur je dan regelmatig updates van je blog en af en toe promoot je een nieuw product van je. Een blog schrijf je met een bepaalde bedoeling, dus een duidelijk eind met een verwijzing naar een product is ook onderdeel van de marketing strategie. Om je lezer zover te krijgen dat hij het eind dan ook haalt, heb je een goede pagina opmaak nodig.
Pagina opmaak bestaat uit SEO, UX en marketing. Ik zal de verdeling van deze factoren aangeven.
SEO: de zoekwoorden in je bericht
Door langere artikelen te schrijven, kun je hier meer zoekwoorden in verwerken. Ofwel lange staart zoekwoorden (mijn persoonlijke vertaling van long-tail-keywords). Lange staart zoekwoorden is dus eigenlijk een kort zinnetje. Zoiets als “het beste web ontwerp bureau in Delft is Meij web Design” Dit zal natuurlijk nooit iemand intypen in Google, maar ‘website ontwerp Delft’ zou waarschijnlijk al een betere lange staart zoekwoord zijn. Dus je probeert zelf eens zo’n kort zinnetje in Google en kijk hoe het uitpakt.
SEO specialisten zweren bij allerlei zoekwoorden onderzoek in bijvoorbeeld Google Adwords. Het zou kunnen dat dit nog steeds werkt. Maar diezelfde goeroes schrijven ook super lange artikelen. Dus te samen met het feit dat de gratis tool door Google verborgen is onder Google Adwords, en gespecialiseerd is op het Engels, schrijf ik liever wat vaker. Dat onderzoek is erg tijdrovend en je kunt beter je vrienden vragen wat zij zoal intypen.
Zoals in het artikel over pagina SEO is geschreven: de zelfde zoek woorden kopieer je en laat je behalve in je tekst ook nog eens in je beide titels en Meta beschrijving terugkomen.
SEO: De lengte van je bericht
Een perfecte pagina bestaat natuurlijk niet, of is dat maar voor een bepaalde tijd. Tekst verouderd nu eenmaal. Maar andere zaken kunnen van invloed zijn. Zo is de lengte steeds meer van belang. Een artikel van 1000 woorden is tegenwoordig vrij normaal. Waar je vroeger 2 tot 3 artikelen van een woord of 400 had, heb je er nog maar 1 lang artikel. Je verdeelt dus eigenlijk kennis over minder artikelen.
UX: Leesbare tekst
Het klinkt zo logisch. Je schrijft iets waarvan je hoopt dat er mensen zijn die dat vinden via je marketing of SEO. Het eerste doel is natuurlijk dat ze de tekst in zo verre lezen zodat ze bij je uiteindelijke doel uitkomen. Dit kan van alles zijn. In mij geval heb ik een grote navigatie aan het einde van deze pagina gezet. Ik maak het je nu makkelijk om eventueel nog een ander bericht over SEO te lezen.
Ik probeer dus mensen intern te laten klikken. Dit leidt op een lagere bounce snelheid in mijn Google Analytics, zodat de website op zich een betere waardering krijgt in Google. Met een betere positie krijg ik meer lezers en zoals dat gaat bij de marktwerking: meer lezers betekent meer klanten. Meer klanten is natuurlijk het ultieme doel. Deze pagina is echter erop gericht dat je de tekst en zijn opmaak zo goed vind, dat je nog een pagina wil bekijken.
Deze pagina moet dus goed leesbaar zijn zodat de mensen de verschillende hoofdstuk titels kunnen lezen. Zodra ze een interessante titel hebben gevonden, lezen ze misschien een stukje. Mensen zijn nu eenmaal druk en willen informatie snel tot zich nemen om iets te leren of om een probleem op te lossen. Dat stukje hoeft niet lang te zijn. Deze pagina opmaak bestaat dus uit tekst welke is opgedeeld in eetbare brokken.
UX: Spelling check
Om een tekst goed leesbaar te houden, zul je weinig ingewikkelde woorden gebruiken. Zinnen zijn niet onnodig lang en ontdaan van tierelantijn. En dan de spelling check. Het is onderhand bij iedereen bekend dat we woorden herkennen, ook als er letters verkeerd staan. Toch komt een tekst zonder al teveel type fouten professioneler over en zal het zal daardoor voor mensen makkelijker zijn om het via de sociale media te delen.
Ik schrijf dit WordPress bericht in de browser van Firefox. In Firefox kun je verschillende ad-ons downloaden. In mij geval heb ik een Nederlands woordenboek gedownload, welke automatisch mijn tekst checkt op schrijf fouten. Dus geen plug-in die je website vertraagd, maar gewoon gratis in de browser.
UX: juiste Contrast gebruiken
De contrast van je tekst is belangrijk. Het beste contrast om snel te lezen is een maximaal contrast dus zwart op wit of visa versa. Meestal gebruiken we geen zwart maar een donker grijs. Dit oogt beter. Licht grijs oogt misschien nog beter maar is slechter en dus trager / moeilijker te lezen.
Nu kun je contrast dus gebruiken om de lezer bepaalde stukken te laten lezen en bepaalde stukken over te laten slaan. Het schijnt dat we automatisch langzamer gaan lezen als er een slecht contrast is. We verwachten dan ook dat de tekst die in een slechter contrast is geschreven moeilijker te begrijpen is. Net zoiets als de kleine lettertjes van een contract dus.
UX: juiste Letter Grootte en Familie gebruiken
Contrast wordt dus gebruikt om ergens meer of minder aandacht op te laten vestigen, net zoals de grote van de letter of de achtergrond kleur van de tekst. Maak je opeens een ander blok met blauwe achtergrond dan valt dat op en zal er even de aandacht op gevestigd worden.
De grootte van de letter moet dus makkelijk leesbaar zijn, zeg minimaal 18 pixels. De font ofwel familie is bedoeld voor het uiterlijk. Maar zelfs een ander font kan ervoor zorgen dat iets wel of niet goed gelezen kan worden. Tegenwoordig zijn er zoveel soorten dat je eindeloos kan variëren.
Je kunt dus een kleiner letter type met een moeilijker te lezen font op een minder contrast aanbieden. Als je het dan ook nog de tekst in hoofdletters schrijft dan wordt het bijna door iedereen overgeslagen.
Om een pagina opmaak er mooi uit te laten zin, kun je niet teveel verschillende fonts gebruiken. Al is dat natuurlijk slechts een richtlijn aangezien we niet allemaal hetzelfde mooi vinden.
UX: Hoofdletters zijn Slechter leesbaar
Vreemd genoeg zijn we slechter in het lezen van teksten die in hoofdletter zijn geschreven.Toch gebeurt dit regelmatig om bijvoorbeeld de navigatie opmaak er beter uit te laten zien.
Een hoofdletter aan het begin van een woord legt weer een bepaalde nadruk op een woord. Zoals ik in de titels op verschillende plaatsen toch een hoofd letter gebruik. Niet echt Nederlands, maar waarschijnlijk is dat een kwestie van tijd…
UX: Tekst op een achtergrond Foto?
Een achtergrond foto zie je nog regelmatig, dus er zijn veel website eigenaars die dit mooi vinden. Er kleven echter nogal wat bezwaren hieraan.
- de foto leidt de aandacht van de tekst
- de foto zorgt vaak voor een slecht contrast, hetgeen slecht leest
- de foto is vaak een veel te groot bestand, hetgeen laadtijd kost
Toch heb ik op de home pagina drie foto’s gebruikt. Ze behoren bij de pagina ontwerp. Toch heb ik kleine bestanden van ongeveer 50kB gebruikt, dus ze laden snel. Het contrast heb ik verhoogt door een donker blauwe filter te gebruiken. De foto’s zouden iets aan de tekst moeten toevoegen. Naar mijn mening zeggen ze iets over ontwerp, de computer en responsief ontwerp, maar dat is persoonlijk….
Ondanks dat ik mijn gebruik van deze foto’s heb overdacht, kun je nog kunnen aanvoeren dat de tekst niet de volle aandacht krijgt. Ik kan dan alleen maar zeggen…een foto zegt meer dan 1000 woorden. Helaas helpen alleen de 1000 woorden beter met je positie in de zoek resultaten van Google…
SEO en UX: veel of weinig Foto’s?
Oh ja…foto’s. Een foto zegt dus veel en kleurt de pagina……Maar teveel of te groot leidt af, zeker bij animatie foto’s ben ik zoveel afgeleid dat ik geen tekst meer op die pagina lees. En op een breedbeeld scherm is dat erg veel tekst.
Veel artikelen hebben daarom gewoon 1 hoofdfoto en die mag dan wel weer heel groot zijn. Het probleem van grote foto’s zijn natuurlijk de bestanden. Om de hoofd foto een beetje aantrekkelijk te houden, zonder al te grote bestanden te moeten laden gebruik je bijvoorbeeld een foto editor.
Foto’s zijn vaak te groot voor website doeleinden. Foto’s zijn vaak de oorzaak van een trage laadtijd van je web pagina. Kijk hiervoor uit en zorg dat je foto minimaal is in pixels en qua kB. rond de 30 kB voor een kleine foto en rond de 150 kB voor je hoofdfoto.
Voor je mobiel vriendelijke pagina is een foto met een andere bestand grootte voor de telefoon waarschijnlijk de volgende stap in responsief design en SEO
SEO: de Interne Link en Externe Link
Linken is een zeer uitgebreide business en behoort zowel tot je data architectuur (UX) als je marketing en SEO. Je wilt natuurlijk je bezoeker zoveel mogelijk informatie geven. Dit doe je met interne links. Een link naar een bron in de buiten wereld, dus andere website is goed, maar over het algemeen wil je hier niet mee strooien.
Je wil je verdiende pagina waarde namelijk op je eigen site houden. Deze interne / externe verhouding strategie moet je maar eens goed over denken. Als je naar een andere site wil linken, zorg dan in ieder geval dat je er heel veel interne links er tegenover zet, op die manier zijn de punten van de externe link niet hoog.
De link in ieder geval niet naar een rechtstreekse concurrent maar naar een partner zoals eerder besproken of een een zeer gerenommeerde bron die sowieso geen directe concurrent is.
Een link naar een advertentie is een externe link en je kunt hier je eigen klanten voor je eigen producten door kwijt raken. Zijn de advertenties je hoofd inkomen dan is er natuurlijk niets mis mee.
Zo is een CTA (call to action) knop een mooi aangeklede link. Waar je zoiets neerzet en hoe je zoiets maakt zal ik in een ander bericht schrijven.
SEO en marketing: de Sociale Media knoppen
Kun je in een simpele, heldere en op een elegante manier schrijven, welke de lezer boeit, dan wordt je tekst vanzelf gedeeld via de sociale deel knoppen op de website. Maar waar zet je die knoppen eigenlijk?
Ik heb bijvoorbeeld geen knoppen op mijn hoofd pagina’s staan. Ik wil daar namelijk een dienst of ontwerp verkopen. Op deze pagina’s zet ik zo min mogelijk bijzaken die de aandacht kunnen afleiden van de verkoop.
Op mijn blog zet ik wel sociale media knoppen. Hoewel er wordt beweert dat deze zowel boven als onder je tekst moeten staan, vind ik dit persoonlijk een beetje teveel van het goede. De gedachte om ze bovenaan je bladzijde te zetten is om mensen over te halen om het bericht ook te gaan lezen. Onderaan de pagina wil je dan, dat er nog een keer op geklikt wordt.. Op veel blogs zie ze aan de zijkant staan.
Persoonlijk vind ik dat niet mooi, bovendien leidt het af van het verhaal. Maar goed de pagina opmaak blijft natuurlijk ook iets persoonlijks en er zijn waarschijnlijk net zoveel redenen te bedenken om ze aan de zijkant te zetten, zodat ze altijd in zicht zijn. In ieder geval is het duidelijk dat er van de bezoeker een sociaal media klik wordt verwacht.
Als je dit artikel wilt delen, dan zou ik dat geweldig vinden!
SEO: de verschillende onderdelen
web ontwerp
- responsief en mobiel vriendelijk
- snelle laadtijd
- professioneel uiterlijk, geeft autoriteit en links
- minimale bestanden voor css, JavaScript
- laadt boven de vouw snel
- gebruikt weinig plug-ins
een host
- zorgt voor een snelle veilige verbinding
- staat vlak bij je klanten
- html cache van website
- https verbinding
- nieuwe server, liefst SSD
andere SEO
- webmaster en sitemaps
- index preferentie
- de uitgelichte SEO in 2015
- plugins ter SEO verbetering
- lokale SEO