Cialdini heeft 6 richtlijnen om mensen tot koop over te laten gaan. Hier de vertaling met 10 UX website Praktijk Tips, maar eerst even de 6 regels op een rijtje:
-
- Wederkerigheid: geschenken leveren geschenken op (gratis e-boek)
- Betrokkenheid (en vastigeheid): vraag na de koop van een artikel om een survey
- Sociaal Bewijs:gebruik van referenties op de pagina bij je service of artikelen
- Mogen: wat een mooie, leuke overzichtelijke website
- Authoriteit: zij heeft een uigebreide blog over haar service
- Zeldzaamheid: nog 2 te koop
</0l>
De home pagina is de meest bezochte pagina van bijna elke website. Klanten landen hier op verschillende manieren:
75% van de bedrijven besteden geld aan advertenties en sturen de klant naar de home pagina ( i.p.v. de verkoop pagina! )
Mensen komen ook via zoekopdrachten direct op een home pagina.
Mensen lezen een blog artikel en zullen en bepaalde indruk krijgen van je website. Als de indruk goed is, de lezer tijd en interesse heeft zal hij mischien even kijken naar de home pagina
Met toekomstige klanten op je website, wil je deze natuurlijk even aan de hand nemen om je service te laten zien. Met behulp van de 6 regels van Cialdini zijn verschillende simpele tips ontwikkelt voor de website.
Tip 1: Gebruik van Weinig Keuze Opties
Mensen willen kiezen, het liefst willen ze kiezen uit 30 verschillende opties. Natuurlijk willen we dat, alleen de praktijk wijst uit dat we uiteindelijk een beslissing nemen als we de keuze mogelijkheid hebben gelimiteerd tot 3 of 4 keuzes.
Als ik bijvoorbeeld een auto wil kopen dan geeft mijn vrouw geeft me altijd twee merken en een budget (mijn vorige baas gaf me altijd 1 merk , 2 typen en een budget dus ik ben er iets op vooruit gegaan) Ik ga dan allerlei websites af, op zoek naar die ene mooie deal…Met de wetenschap hoe de prijsstelling is van een auto ga ik dan naar de verkoper om de hoek. Als ik de verkoper mag, dan zal ik uit een auto of 3 kiezen welke het wordt. Ik begon met alle merken en alle typen. Mijn vrouw of baas verminderde de keuzestress door deze te beperken.
Op een website wil je natuurlijk niet je klanten beperken, dus je schotelt ze steeds 3 of 4 keuzes voor. Als ze daar op klikken kun je ze weer 3 of 4 keuzes voorschotelen. Op de homepagina wil je mensen naar je landingspagina’s leiden. Deze staan dus expliciet op je homepagina
Tip 2: Laat de Website Bezoeker Duidelijk weten wat je Verkoopt
Dit is natuurlijk logisch. Ik probeer dit al in de naam van de website te verwoorden, maar dat is natuurlijk niet voor elk bedrijf weggelegd. Dus onder je website naam, zet je de beschrijving van je website in zo’n kort mogelijke bewoording neer (de slogan van je bedrijf).
Tip 3: Biedt iets Gratis aan
Je zult vele websites tegenkomen die een e-book gratis aanbieden als je jezelf aanmeldt voor een email lijst. Hier wordt dus meteen een tegenactie verwacht. Je kunt echter ook iets gratis aanbieden zonder een tegen actie te verlangen. Hierdoor kweek je een onbewuste schuld bij de klant. De kans is dan groter dat hij deze schuld wilt inlossen door bijvoorbeeld je product of dienst te bekijken.
Dit valt onder de 6 regels van Cialdini (wederkerigheid)
Tip 4: Spreek het Onderbewuste Brein aan
Mensen en website bezoekers nemen voor 95% beslissingen met het onderbewuste brein. Dit klinkt niet alleen als veel, maar is ook veel. Het onderbewuste brein wordt door drie dingen gestuurd:
- gevaar
- eten
- sex
Een foto met voedsel trekt dus altijd de aandacht. De meeste websites kunnen punt 2 en 3 echter niet goed (mis) bruiken voor hun verkoop doeleinden, dus belanden we met zijn allen op punt 1: gevaar. Hier zijn wat praktisch voorbeelden die je op de verschillende websites tegenkomt
- wat je gaat missen als je een product niet koopt
- een tijdlimiet bij een uitverkoop
- een beperkt aantal plaatsen bij een cursus
Dit valt dus onder de 6 regels van Cialdini (schaarsheid)
Tip 5: Gebruik een Gezicht
We zien graag met wie te maken hebben. Bij een verkoop in een winkel zit een grote gun factor. Als de klant een verkoper niet mag dan zal hij er liever niets kopen. Dit werkt in een echte winkel en ook op je website.
Tip 6: Zorg voor een Gelikte Site
Mensen gebruiken voor een eerste oordeel ongeveer 3 tot 4 seconden. Dit is zo als we iemand voor het eerst ontmoeten en een hand geven, maar dit geldt ook voor je website. Als een bezoeker langskomt dan heeft hij een eerste indruk van je site. Je site moet er dus gelikt uitzien. Dit betekent bijvoorbeeld
- geordende pagina
- een lettertype die te lezen is
- een goed contrast tussen tekst en achtergrond
- een scanbare pagina, dus sub titels
De sympathie voor een persoon of website, het lijkt bijna hetzelfde. Het valt ook onder de punten van Cialdini.
Tip 7: Leidt de Website Bezoeker aan de Hand
Ik ga altijd graag naar dezelfde supermarkt. Niet omdat ik de andere supermarkt niets gun, maar gewoon omdat ik graag weet hoe ik door een supermarkt moet lopen zonder iets te missen. Ik loop niet graag te dwalen terwijl ik mijn karretje vol gooi. Zelfs op vakantie ga ik graag terug naar dezelfde supermarkt.
Op een website is het niet anders. Mensen willen iets vertrouwds en zo min mogelijk zoeken. Het is onze taak om de bezoeker dus te helpende hand te reiken. Je kunt dit op verschillende manieren doen:
- een foto van een persoon ergens naar kijken of wijzen
- pijlen gebruiken op je website (veel banaler kan niet)
- tekst bij en op je knoppen zetten (wat zit er achter de knop, wat is het gevaar als je niet klikt )
- verschillende kleuren achtergrond gebruiken
- verschillende letter grootte gebruiken
Tip 8: Gebruik Sommige Woorden Niet
Er zijn woorden zoals de woorden omdat en want. Ze zijn beide te gebruiken, maar het schijnt beter te zijn om het woordje ‘omdat’ te gebruiken i.p.v. het woord ‘want’.
Het woordje ‘leren’ valt ook vaak slecht. Je kunt beter mensen iets laten zien of voordoen.
Tip 9: Gebruik Referenties
[testimonial_rotator id=4861]
Je kunt klanten een tekst sturen en vragen om hun goedkeuring om deze op je site als referentie te gebruiken.
Jouw product of dienst wordt dan door een derde aanbevolen. In principe maakt het voor ons niet zoveel uit wie die derde is en dat vertelt het verhaal dan ook meestal niet ( zelfs als je door een receptioniste van een bedrijf wordt doorverwezen naar haar collega die ze als specialist betiteld, geloven we dat ).
Autoriteit verkrijgen voor een dienst is dus erg handig en valt onder de 6 regels van Cialdini. De sociale referenties is ook een regel van hem.
Tip 10: Wakker de Consistentie van de Website Bezoeker aan
Dit kan bijvoorbeeld door een kort onderzoek uit te voeren bij bijvoorbeeld mensen die op je email lijst staan.
Conclusie
Je begint met de verkoop van je product op je homepagina. Je verkoopt hier je service of product. Meestal probeer je op de home pagina mensen te verleiden om verder klikken en het liefst naar de pagina waar de verkoop plaats vind.
Helaas kunnen mensen over het algemeen maar 3 of 4 punten herinnneren. Mocht je bezig zijn met de review van je website kom dan gerust nog eens terug om een ander punt te bekijken.