Wat is een landingspagina?

landing

Wat is een landingspagina? In principe is de landingspagina de pagina waarop een bezoeker terecht komt nadat hij op een link in de zoekmachine resultaat pagina (SERP) heeft geklikt. Dit kan dus elke pagina in je website zijn.

Veelal wordt er echter landingspagina mee bedoeld als je er vanuit Adwords of emailmarketing op terecht komt. Ik ga er echter vanuit in deze blog dat het elke pagina van je website kan zijn.

Dus elke pagina in mijn website is in principe een landingspagina? Ja! Waarom worden dan niet alle pagina’s  hetzelfde opgebouwd?

Soorten landingspagina’s in je website

Doordat elke pagina een landingspagina is moet je dus eigenlijk de verschillende pagina’s gaan indelen in categorieën. Bezoekers kunnen dan makkelijk zien op wat voor soort pagina ze zijn geland. En ja, verderop zal ik dieper ingaan op de zogenaamde salespagina, die duidelijk anders in structuur en opbouw is.

Goed, de verschillende pagina’s in je website dus:

  1.  De hoofdpagina: ik zelf gebruik deze om mijn belangrijkste diensten te toon te spreiden. Meestal zul je hier de links naar de belangrijkste verkooppagina’s vinden. Dit zullen slechts maximaal een drietal diensten zijn
  2. De algemene pagina’s zoals “over ons”, “contact ons”
  3. Blog pagina’s
  4. Vergaren van email gegevens
  5. Verkoop pagina’s, daar waar je een dienst of product verkoopt

1. De hoofdpagina

De hoofdpagina van een website is een prima landingspagina. Het maakt niet uit of je ZZP’er of een groot multinational bent. De home page is een sterke pagina en makkelijk voor een term te optimaliseren.

Dit optimaliseren van een hoofdpagina gaat bijna automatisch, als je bedenkt dat deze landingspagina eigenlijk een verzameling is van je belangrijkste diensten of product categorieën.

Deze pagina wordt gebruikt als landingspagina voor tv advertenties. Je kunt bijvoorbeeld denken aan tv advertenties van Zalando of Trivago

2. De algemene pagina

De algemene pagina is natuurlijk alleen een landingspagina als je echt een emailadres of telefoonnummer van een bedrijf nodig hebt.

Klanten verwachten dat je zo’n pagina hebt. Meestal is dit een hele sterke pagina omdat deze vaak veel interne links krijgt. Al deze interne links kosten dus wel punten voor je belangrijkste verkooppagina’s.

Om deze contact pagina minder belangrijk te maken, ben ik nu op mijn eigen website aan het experimenteren. Ik heb namelijk het contact formulier in de footer neergezet. In het menu is de link naar het orginele contactpagina dan verlegt naar de footer. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat er geen laadtijd is als de bezoeker op de contactlink klikt.

3. De blogpagina

De blogpagina is niet een directe verkooppagina maar meer een pagina om bezoekers te informeren.

De bezoekers van je blog zijn dan veelal op zoek naar informatie. Ze zitten dus eigenlijk bovenaan de verkoop funnel.

Met veel berichten creëer  je dus heel veel landingspagina’s voor mensen die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerpen.

Gezien het feit dat mensen ongeveer 7 contact momenten nodig hebben met je bedrijf is dit blog dus erg geschikt om deze contact momenten te maken. Je bouwt je eigen autoriteit op d.m.v. je blog.

Je blog is dus eigenlijk je content strategie. Met goede content bereik je klanten. Nu wil je natuurlijk wel dat mensen op je blogartikelen terecht komen. Hiervoor gebruik je SEO (zoekmachine optimalisatie).

Belangrijkste kenmerken in blog artikel SEO zijn de lengte van je artikel, het gebruik van een groep woorden die allemaal op hetzelfde onderwerp slaan, het intern linken.

In de cursus SEO wordt dit allemaal besproken.

4. Vergaren van email gegevens

Op veel websites wordt een boek weggegeven in ruil voor een emailadres of sociale like. Je komt op deze pagina door een interne link en onderscheidt zich daardoor in alle andere landingspagina’s waar je veelal door een externe link op terecht komt.

De opbouw van deze pagina is opgebouwd met maar 1 doel. Het ophalen van jouw contact gegevens. Veelal gebeurt dit nog met een tussen klik.

Emails worden vaak gebruikt om mensen naar binnen te trekken met uiteindelijke doel om je verkoop te verhogen. Emailmarketing dus.

5. De verkooppagina

Met een landingspagina wordt meestal de verkooppagina bedoelt. En meestal wordt dan de verkooppagina bedoelt die wordt benadert via advertenties zoals bijvoorbeeld Google Adwords.

We kennen globaal 2 verschillende verkoop pagina’s:

  1. De verkooppagina geoptimaliseerd met SEO voor de organische resultaten van Google
  2. De verkooppagina die is geoptimaliseerd voor Google Adwords De pagina waarop je land via een emaillink of via een banner

Waaraan moet een landingspagina voldoen?

Dus, zoals hierboven geschreven, bijna elke pagina op je website kan een landingspagina zijn. Uiteindelijk is het natuurlijk belangrijk dat je bezoeker ergens begint op jouw website. Het waar is eigenlijk minder belangrijk.

Nu is een hoofdpagina duidelijk anders ingedeeld dan de verkooppagina of de contactpagina. Toch kun je de volgende overeenkomsten tussen al deze verschillende pagina’s zien:

  • Bepaal per pagina 1 doel. Dit klinkt logisch want je toekomstige klanten zijn op het web opgegaan om een antwoord te vinden op 1 probleem. Google wil voor dit probleem het beste antwoord geven. (zonder dat ze steeds Wikipedia laten zien…) .
    • De contact pagina heeft het verstrekken van je contact gegevens als doel
    • Per service pagina is het doel 1 service per pagina
    • Voor je product pagina is dat 1 product
    • Op de homepagina leg je uit wat je bedrijf doet. Dit moet heel duidelijk zijn
  • Nadat je het voor dat ene probleem een oplossing hebt gegeven, zorg je ervoor dat de bezoeker een overduidelijke CTA (click to action) button kan vinden. Deze knop is niet te missen, qua grootte, qua kleur en qua ankertekst. Vaak wordt hier nog een rustgevende tekst of pijltje bijgezet
  • Er staan foto’s op de pagina die horen bij dat ene doel. Het kan het probleem of de oplossing visualiseren. De gebruikte foto’s moeten dus duidelijk zijn en het liefst passen in de kleurstelling van de website.
  • Er is hier ook weer onderscheidt tussen de verschillende landingspagina’s
    • Voor de verkoop pagina moet de tekst overtuigend zijn. Benoem het probleem en de oplossing die door jouw bedrijf wordt geleverd. Vertel al de pluspunten van jouw oplossing. Laat andere klanten aan het woord, laat eerder geleverd werk zien. Maak er geen blogpagina van.
    • Voor de blog pagina moet de tekst informatief zijn. Zorg dat je zoveel mogelijk over dat ene probleem bij elkaar zoekt en opschrijft. Zorg voor veel interne links zodat de bezoeker nog meer informatie van jouw website kan halen.
    • De tekst op de homepagina is kort en beschrijft wat je bedrijf doet. Daarna link je door naar de belangrijkste diensten of producten.
    • De contact pagina heeft maar 1 doel: je gegevens delen. Meer tekst heb je eigenlijk niet nodig. Een afbeelding van Google map is eigenlijk overbodig. Het staat leuk, maar zorgt voor een trage pagina. Verder gebruikt bijna niemand deze informatie.
    • De pagina om email adressen te vergaren zijn simpel. Je geeft iets weg in ruil voor contactgegevens.
    • De algemene voorwaarden pagina en de cookies pagina zijn geen landingspagina’s. Ze zijn puur informatief en heeft geen franje nodig

De Adwords landingspagina

Mocht je Google Adwords gebruiken dan wil je een aparte landingspagina bouwen voor deze advertentie. Je betaalt tenslotte per klik.

Deze klik kan € 0.01 maar ook € 10.00 kosten. Deze prijs per klik kun je naar beneden halen door de kwaliteit van de pagina te verhogen.

De kwaliteit wordt verhoogt door alleen over de ene dienst of product te praten op de landingspagina welke ook in je advertentie wordt genoemd.

De titel van de pagina is niet SEO belangrijk. Je kunt dus al meteen met overtuigen beginnen. Focus op wat de klant wilt.

Haal het menu en de footer weg. Je betaalt per klik dus de klant is niet op zoek naar informatie maar heeft de portemonnee al onder hand bereik.

Zet de voordelen van je product op een rijtje

Vraag referenties aan klanten en gebruik deze

Gebruik een logo balk

Zet de productinformatie neer

Sluit af met een call to action

Uiteindelijk wordt deze pagina bepaalt door overtuigende verkoop tekst. Deze tekst hoeft niet lang te zijn. Veelzeggende foto’s zijn misschien nog wel belangrijker

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Picture of Gilles van der Meij

Gilles van der Meij

Mijn naam is Gilles. Ik ben eigenaar van het WordPress ontwerp kantoor in hartje Delft. Ik ontwerp nieuwe websites voor bedrijven en ik heb een online WordPress cursus gemaakt voor jou.

De laatste blogs

WordPress website laten maken kosten

WordPress website laten maken kosten

WordPress is wereldwijd het meest gebruikte tool om een website te maken. Door het gebruiksgemak is zo populair geworden. Maar hoeveel kost het nu om een WordPress website te laten maken? Dit hangt af van verschillende factoren, zoals het doel, de functionaliteit, het design, de inhoud en het onderhoud van de website. In dit artikel

Lees verder »
cookies

Cookies, hoe en wat

Vandaag las ik dat nog steeds bijna alle politieke partijen ongewenste cookies op hun websites gebruiken. Vreemd omdat ze zelf de AVG wetgeving hebben geschreven. De wetgeving maakt verschil in gebruik van de cookies met de verschillende doelen. De wetgeving zegt grofweg dat cookies die nodig zijn om je website te laten werken mogen. Wat

Lees verder »
Wordpress als CMS wereldleider

CMS of HML website?

De onderstaande tabel is een samenvatting van de tabel op de pagina w3tech Deze tabel lijkt duidelijk zien dat WordPress de wereld leider in elk type websites is met 43%. None zijn websites zonder CMS. Dus als je dat vertaalt dan is WordPress met 63% marktleider in de CMS (content management systemen). En het lijkt

Lees verder »
Scroll naar boven