Een vraag die door elke ondernemer te beantwoorden is. Als bedrijf wil je inkomsten genereren. Inkomsten zorgen er tenslotte voor dat je de huur kunt betalen. Voor inkomsten heb je omzet nodig. Je verkoopt daarvoor een dienst of een product. Degene die dit koopt noemen we de klant.
Een goed website ontwerp begint daarom vaak met de vraag: hoe spreek ik een klant aan. Welke indentiteit neem ik aan als bedrijf. Hoe win ik het vertrouwen van een bezoeker. En hoe haal ik die website bezoeker over om met mijn bedrijf in zee te gaan? Om klant te worden?
Jouw website ontwerp houdt rekening met de taal
Je schrijftaal en spreektaal zijn tegenwoordig min of meer hetzelfde. Het afstandelijk schrijven is een beetje uit de tijd. Als je een product verkoopt dan kom je er nog wel mee weg. Als je een dienst verkoopt dan vertrouwen mensen je voornamelijk als ze ook worden aangesproken in de tekst.
Bij veel diensten is het goed om te beseffen dat een klant een oplossing zoekt voor een probleem of wens. En soms zoeken ze een tussen wens om hun uiteindelijke doel te bereiken. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld iemand met een bier buik die een sixpack wilt. Veel mensen zien het strakke lijf bijvoorbeeld als een kwaad iets om zich aantrekkelijker te voelen. Een ander voorbeeld is een verwaarloosde tuin omtoveren in een gezellig terras met bloemetjes en bijtjes, zodat je daar kunt ontspannen met een glas wijn.
Naast de beschrijving houd je bij verkoop van diensten ook rekening met hoe je de klant aanspreekt. Dus gebruik je het woordje “u” of “je”. Dit is niet alleen alleen een website dingetje. Ook in je bedrijf heb je een bepaalde cultuur. Je merkt dat als je wat ouder wordt je vaker het woord “je” gaat gebruiken. Maar dat wil niet direct zeggen dat je dit ook op je website moet doen.
De trend in Nederland is trouwens wel dat je iemand bij de voornaam noemt. Vraag is natuurlijk of dit ook in jouw branche is. Zelf heb ik voor “je” gekozen.
Je website ontwerp houdt rekening met jouw bedrijf
Als bedrijf kun je ervoor kiezen om met een merkloos wit busje rondrijden. Hoewel ik begrijp waarom sommige ondernemers dit doen, wekt een witte bus niet aan vertrouwen. Je laat namelijk je indentiteit niet niet zien.
Op het web werkt dit ook zo. Tegenwoordig verwacht je een website als je een bedrijf in Google opzoekt. Op de website verwacht je een uitleg van de diensten. Natuurlijk doe je dit in de huisstijl van je bedrijf.
Zoals je merkt laat ik de producten maar weg. 2020 Is een harde leerschool geweest voor de ondernemer met de winkel. Iedere winkelier kan je nu vertellen dat er in slechte tijden wel verkoop online is maar niet tot weinig in de winkel.
Vertrouwen wekken met je website
Vertrouwen opwekken begint met het wegnemen van wantrouwen. Zo is een indentiteit belangrijk voor vertrouwen. Als ik iets koop bij een webshop dan bekijk ik altijd het adres van de webshop. Zo koop ik zelf nooit iets van een webshop zonder adresgegevens.
Geen adresgegevens is als een rode vlag. Een tweede rode vlag is geen kvk nummer. Al vraag ik me weleens af waar dat nummer nu eigenlijk voor staat.
Nog een rode vlag is trouwens een 085 of 088 telefoon nummer. Van dit soort nummers krijg ik toch steeds vaker een vreemde smaak in mijn mond. Sorry voor de ondernemer die wel goede bedoelingen heeft met zo’n nummer, maar vaak wordt dit soort nummers toch door telefoon verkopers misbruikt.
Een oranje vlag is voor de website die niet responsief is of die echt zo gedateerd is dat het pijn aan je ogen doet. Of waar de foto’s overduidelijk stockfoto’s zijn. Je kunt trouwens best onderdelen van een stockfoto gebruiken. Maar er is een too much in dit verhaal.
De meeste website hebben wel een groene vlag. Ze zien er goed uit. Er staat een slotje voor de url. Er zijn foto’s op die wat over de dienst van het bedrijf zegt. En er is ook wat te vinden over de mensen van het bedrijf.
Wil je nog een stap verder gaan, dan laat je reviews op website zien. Zelf denk ik dat je een review ergens moet kunnen. controleren. Anders is het maar een stukje tekst tussen aanhalingstekens. Maar goed, het blijkt dat mensen tekst tussen aanhalingstekens al meer vertrouwen dan gewone tekst. Hangt dus een beetje van je klant af.
Nog meer vertrouwen wekken doe je bijvoorbeeld in detail. Strakkere vormgeving. Geen spelfouten. Puntgewijs voordelen opnoemen. Bij een knop zeggen wat de klant ka verwachten als ze erop klikken. Waar ze naar toegaan. Bijvoorbeeld “bekijk nu hier mijn aanbod” Of geruststellende woorden. Zoiets als “je koopt nog niets” of “je hoeft nog geen creditkaart gegevens achter te laten”
De route bepalen die je klant aflegt op je website
Je denkt misschien dat je klant na je hoofdpagina je meteen belt. Meestal is dat niet zo. De klant klik op je website rond om vertrouwen te krijgen. Om een indruk van je bedrijf te krijgen.
Je stuurt dit klikgedrag van je toekomstige klant met de knoppen en het menu op je website. Je laat bijvoorbeeld knoppen op jouw hoofdpagina prominenter voorkomen dan andere knoppen.
Belangrijke pagina’s laat je terugkomen in de knoppen. Zelf ben ik erg trots op het werk wat ik lever. Ik gebruik dat door het ze te showen op mijn portfolio pagina. Dus veel knoppen gaan naar mijn portfolio pagina. Op die pagina heb ik dan weer knoppen naar mijn diensten pagina. Vanaf die pagina staan dan weer knoppen naar mijn contactpagina.
Klanten leggen dus een route af op mijn website. Raken ze de uitgestippelde weg kwijt, dan staat er altijd nog de grote contactknop boven in het menu.
Je ziet dat de knoppen de route bepalen op je website. Met de tekst op de knop / met de contrast kleur van de knop / met de afmeting van de knop wordt dan bepaalt of een knop meer of minder wordt gebruikt.
Een goed website ontwerp begint bij jezelf als ondernemer. Jij kent jouw dienst. Jij kent jouw klant. Gebruik die kennis in je ontwerp.