AI heeft een aanzienlijke impact gehad op de manier waarop zoekmachineoptimalisatie (SEO) werkt. Volgens een artikel van Forbes kan AI de toekomst van SEO revolutioneren door de manier waarop zoekmachines werken en hoe bedrijven hun online aanwezigheid optimaliseren te transformeren. Hier zijn enkele manieren waarop AI SEO heeft veranderd:
- AI-aangedreven zoekalgoritmen: De basis van zoekmachines zoals Google was gebaseerd op een berekening algoritmen. Door AI-aangedreven algoritmen zijn meer op taal gericht. Waarschijnlijk zullen de zoekresultaten nauwkeuriger, gepersonaliseerd en efficiënter worden. Er is dus een shift van rekenen naar taal gekomen. Een voorbeeld van AI-integratie in zoekalgoritmen is Google’s RankBrain. Bing maakt ook gebruik van AI om inhoud te begrijpen en te categoriseren en gebruikt bijvoorbeeld AI om afbeeldingen te analyseren en te begrijpen wat er op de afbeelding staat.
- Verbeterde zoekwoordonderzoek en content optimalisatie: Zoekwoordonderzoek en content optimalisatie zijn cruciale aspecten van SEO. AI kan helpen bij het automatiseren en verbeteren van deze taken, waaronder het begrijpen van de semantische relaties tussen zoekwoorden, het identificeren van zoekopdrachten trends en het voorspellen van gebruikersgedrag. AI-aangedreven tools kunnen ook helpen bij het optimaliseren van content, zodat deze relevant en boeiend is voor gebruikers. Door gebruikersgedrag te analyseren, kan AI bepalen welke content het beste presteert en aanbevelingen doen om deze te verbeteren. Bovendien kan AI helpen bij het genereren van metatags, koppen en andere on-page elementen die cruciaal zijn voor SEO-succes. Eigenlijk kun je dus het gedrag van Google en Bing kopieren met de juiste AI tools. Specifieke tools schieten momenteel als paddestoelen uit de grond.
- Verbeterde gebruikerservaring: Gebruikerservaring speelt een belangrijke rol in SEO, omdat zoekmachines websites prioriteren die een naadloze ervaring bieden aan hun gebruikers. AI kan helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring door gebruikersgedragsgegevens te analyseren, gebieden voor verbetering te identificeren en gepersonaliseerde content aan te bevelen. Bijvoorbeeld kan AI gebruikersvoorkeuren analyseren en gepersonaliseerde contentaanbevelingen doen, zodat gebruikers vinden wat ze zoeken en langer op de website blijven. Bovendien kunnen door AI aangedreven chatbots directe hulp bieden aan bezoekers, waardoor de klanttevredenheid en betrokkenheid worden verbeterd.
Hoe optimaliseer je een webpagina voor Google Rankbrain
Nu de AI sprongen vooruit gaat, zal de invloed van Google rankbrain dus ook sterker worden. Om een webpagina te optimaliseren voor Google RankBrain, zijn er verschillende stappen die je kunt volgen. Hier zijn enkele suggesties:
- Focus op gebruikerservaring: RankBrain is ontworpen om de gebruikerservaring te verbeteren door zoekresultaten te leveren die relevant en nuttig zijn voor de gebruiker. Om je webpagina meer te optimaliseren voor RankBrain, moet je meer gaan richten op het creëren van een website die: gemakkelijk te navigeren is, snel laadt en een naadloze gebruikerservaring biedt (artikel op backlinko).
- Gebruik semantische zoekwoorden: Semantische zoekwoorden zijn woorden of zinnen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van uw webpagina.
- Optimaliseer uw inhoud: Het optimaliseren van uw inhoud is een belangrijk onderdeel van SEO en kan u helpen uw webpagina hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen. Zorg ervoor dat uw inhoud relevant, nuttig en boeiend is voor uw doelgroep. Gebruik ook koppen, subkoppen en opsommingstekens om uw inhoud gemakkelijker leesbaar te maken.
- Gebruik interne links: Interne links zijn links van de ene pagina op uw website naar een andere pagina op dezelfde website. Door interne links te gebruiken, kunt u Google helpen de structuur van uw website beter te begrijpen en de relevantie van uw inhoud voor zoekopdrachten van gebruikers te vergroten.
- Verbeter de laadsnelheid van uw website: De laadsnelheid van uw website is een belangrijke factor voor zowel SEO als gebruikerservaring. Zorg ervoor dat uw website snel laadt door afbeeldingen te optimaliseren, onnodige plug-ins te verwijderen en een snelle hostingprovider te kiezen (artikel shanebarker).
- Gebruik schema markup: Schema markup is een code die u aan uw website kunt toevoegen om Google meer informatie te geven over de inhoud van uw webpagina’s. Door schema markup te gebruiken, kunt u Google helpen de relevantie van uw inhoud voor zoekopdrachten van gebruikers te vergroten (artikel spelloutmarketing).
SEO verandert nu snel onder invloed van AI. Bestaande SEO plugins helpen je hier maar gedeeltelijk mee. Er gaan zelfs al stemmen op dat optimaliseren via een SEO plugin meer op spam gaat lijken omdat deze vooral steeds naar hetzelfde woord of zoekterm kijkt. Zoekmachines begrijpen echter je gewone geschreven tekst veel beter en stoppen met het tellen van een bepaalde zoekterm. Een overdosis van het laten terugkeren van 1 zoekterm zal meer als spam worden gezien.
SEO plugins zullen dus anders moeten gaan analyseren in de nabije toekomst. Bijvoorbeeld meer op het semantische. Liefst ook m.b.v. AI.
Google analytics is al overgestapt op versie 4, waar een nieuwe benadering is gekozen voor het analyseren. Het instellen van je doelen wordt hier belangrijker.