Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, je hebt geen logo nodig om een website te starten. Ik weet het: ze zeggen dat een logo jouw bedrijfsindentiteit vertegenwoordigt. Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Zekere als je vanuit het oogpunt van een website kijkt. Of van de vindbaarheid van die website.
Uiteindelijk is een logo maar een plaatje. Plaatjes zijn slechter te vinden dan tekst in Google. Gebruik je dus tekst dan is je website beter te vinden. Dus vanuit SEO oogpunt is een tekst als titel met een tagline eronder altijd beter dan het uploaden van een logo.
Een tweede praktisch punt is dat een logo de branding van je bedrijf is/wordt. Je kunt daar beter even over nadenken. En dan bedoel ik langer dan een dagje of een week.
Ten derde: mensen kopen bij je of nemen de dienst bij je af voor wat je te bieden hebt. Niet omdat je een logo hebt gemaakt. Ik heb jaren geen logo gehad. En niemand is dat opgevallen. Toch kreeg ik klanten die een website nodig hadden. Gewoon door mijn bedrijfsnaam te gebruiken.En ik ben niet de enige in deze wereld. Neem bijvoorbeeld makelaars.
Makelaars zijn het school voorbeeld van bedrijven zonder logo
Ik woon in Delft en heb in het verleden vele huizen bekeken voordat ik er eentje kocht. Ik ben dus vele makelaars hier in Delft tegengekomen. Makelaars zijn lokale ondernemers. Vaak beginnen ze alleen en als ze veel huizen verkopen dan groeit hun staf.
Makelaar kantoren herken je echter niet aan hun logo. Vaak hebben gebruiken ze gewoon hun naam. Als ze hun best hebben gedaan op hun logo dan hebben ze er een dak boven getekend. Of een soort van huisje ernaast. Niet echt onderscheidend.
Nee makelaar kantoren herken je aan hun kleuren. Ze onderscheiden zich door hun kleuren. Je herkent hun verkoopborden op afstand op hun kleurgebruik. Pas als je dichter bij bent zie je de makelaarsnaam.
Nu zei ik onderscheiden in kleuren, maar ik bedoel eigenlijk: onderscheiden zich in de tint blauw. Want ze gebruiken allemaal de hoofdkleur blauw. De actie kleur is dan een tint in oranje tot aan rood. En geloof het of niet, ze hebben allemaal een huisstijl specialist betaald om dit te bedenken.
Zijn gebruikte kleuren belangrijker dan een logo?
Nee, dat denk ik niet. Maar kleuren worden geassocieerd met een bedrijfstak. Blauw bijvoorbeeld spreekt vertrouwen uit. Verkopers / politici lopen of liepen in een donkerblauw pak. Als je een grijze outfit dragen dan is er een blauwe stropdas. We vertrouwen iemand op zijn blauwe ogen. En een mooie strakke blauwe hemel of zee maakt ons ter plekke blij. Op zijn minst maakt het mij blij.
In wat voor soort markt je bedrijf opereert er hoort dus een standaard kleur bij. Mensen vertellen echter elkaar over bedrijven met waardevolle diensten of mooie producten. Ze vertellen daarbij de naam. De naam is de mond op mond reclame. De naam is belangrijk om onthouden te worden. De kleuren om het verhaal van je bedrijf te vertellen. Het logo is een soort van aankleding ervan.
Hoe herkenbaar is je logo?
Je kent het logo van de McDonald, Nike, Apple, en de NS. Simpele logo’s in kleur en tekening. Je herkent ze op afstand. En daar zijn ze voor bedoeld. Iedereen verwijst ernaar en zeggen dat daarom een logo zo belangrijk is.
Maar kun jij zo’n bekend logo uit je hoofd tekenen? Probeer eens het logo va de NS. Twee stukjes rails en twee pijlen. Grappig als je bedenkt dat de rails niet meer van de NS is, maar van Prorail. En prorail gerbuikt helemaal geen logo zelf. Hun naam is hun logo.
Ken jij het logo van het taxibedrijf waarmee je regelmatig vervoert wordt? Van je favoriete restaurant? Van de bakker? Van de lokale juwelier? Je herkent ze misschien als je hun website opent of hun zaak bezoekt, maar de vraag is of je er veel aandacht aan besteed.
Maar een logo staat toch mooier?
Ja, dat klopt. Een logo staat een stuk mooier op je website en op je kaartje. Het kleed vooral je visitekaartje aan. En het kleed ook de kop van je website een beetje aan. Toch is de naam van je bedrijf belangrijker (mond op mond reclame). Dus bij de start van je website is het handig om je naam ook te verwerken in je logo. Hierdoor wordt je website duidelijker. Met een tagline wordt je website ook nog eens duidelijker.
Wat is dan de tagline?
De tagline staat onder logo/bedrijfsnaam en vertelt jouw website bezoeker precies wat jouw bedrijf doet. Je doet dit in maximaal in 5 woorden. Bijvoorbeelden van taglines: biologische groenten / geknipt voor jouw / boeken en tijdschriften / websites voor ondernemers / de nieuwste elektronica / gezonde planten en bloemen / uitgerust van A naar B / veilig naar Schiphol.
Je kunt hier heel veel varianten op verzinnen. Het mooie van een tagline is dat je die gewoon kunt veranderen. Je zet er een neer en bekijkt het eens een tijdje. Bevalt hij niet. Verander hem. Belangrijkste is, dat de tagline waarschijnlijk de eerste regel is die mensen lezen. Je kunt dus vertellen wat je doet. Of je legt er een belofte in.
Hoe maak ik een logo?
Simpel: met pen en papier schets je net zo lang totdat je iets moois hebt. Je hoeft niet iets groots te tekenen. Tenslotte bestaat Albert Hein’s logo slechts uit de letters AH, het Mc Donald’s logo uit de letter M. Apple’s logo is een appel.
Maar zoals eerder is vermeld: makelaars maken vaak gebruik van een dak of een huisje. Bomen zie je vaak bij mensen die je tuin ontwerpen of die iets verhevens met je leven doen. Fruit is weer populair bij webdesigners die Apple proberen na te doen.
Zelf heb ik een computerscherm met een sale slip als logo. Zo zie je direct dat ik iets met computers doe en het is herkenbaar voor mensen die een webshop willen. Mijn logo verandert nogal eens, omdat ik het maken leuker vind dan het hebben ervan. Ik ben trouwens niet de enige die zij logo verandert. Grote merken als Coca Cola en de Mc Donalds doen dit ook. Niet zo rigoureus als wat ik doe maar in kleine stapjes.
Logo veranderen is niet handig als je deze ook op je ruit of auto ermee beplakt. Voor de visitekaartje maakt het niet veel uit. Want voor een kleine investering heb je weer 100 nieuwe kaartjes.
Als je logo ontwerp op papier klaar is dan zet je het om tot digitaal met een programma zoals bijvoorbeeld Affinity Designer. Of je geeft het aan mij en dan maak ik het digitaal. Meestal is dit met 2 uur werk klaar. Heb je niet veel fantasie dan kan ik ook het complete ontwerp proces overnemen.
Welk formaat moet mijn logo zijn?
Het formaat is SVG voor getekende logo’s is voor de website het handigst. Dat komt omdat dit formaat het kleinst is, ongeveer 3 KB. En daardoor het snelste laad. Ze komen ook het scherpste over. Daarnaast kun je ook een png formaat gebruiken. JPG of jpeg is niet erg gangbaar voor een logo omdat deze meestal doorschijnend zijn en op elke andere ondergrond kleur goed moet uitkomen.
Heb ik een logo nodig: eind conclusie
Heb ik een logo nodig voor mijn website conclusie: in het begin kun je het voor je uitschuiven. Je website op zichzelf is belangrijker en heeft meer prioriteit dan je logo. Met de website trek je klanten of je gebruikt hem als landing voor de verkoop. Een logo is slechts een klein onderdeel in je marketing. Het staat mooier op je drukwerk. Het kan voor branding zorgen.
Je naam en kleurgebruik op je website is belangrijker voor je marketing dan je logo. Zeker in het begin. Helaas zijn ondernemers net mensen en pronken we graag met het logo. Daardoor kan het logo (of onze precisie) ons weleens in de weg zitten.
Wil je toch een logo? Ik help je er graag mee.