Help, mijn website daalt in de zoekresultaat is waarschijnlijk in december 2016 een veel geslaakte kreet. De oorsprong is te vinden in de mobiel.
Mobiele zoekopdrachten krijgen per november 2016 voorrang boven de desktop zoekopdrachten. Google heeft besloten om de zoekresultaten van de desktop, de Ipad en de mobiel op 1 hoop te gooien, waarbij de ranking van de mobiel zoekpagina gebruikt wordt.
Verschillende zoekresultaat pagina’s van Google
Het klinkt misschien vreemd, maar tot nu toe kon je pagina hoog staan in een SERP (zoekmachine resultaat pagina) voor de desktop en laag staan voor dezelfde zoekopdracht in een mobiel.
Tot nu toe heeft Google dus verschillende zoekresultaat pagina’s aangehouden voor de verschillende afmetingen van de apparaten. Eigenlijk wordt hier de desktop en de mobiel gescheiden, over de tablet heb ik tot nu toe niet gehoord dat daar aparte SERP’s voor worden bijgehouden.
Hier een rijtje van bekende verschillende resultaat pagina’s
- Alles
- Afbeeldingen
- Google maps
- Nieuws
- Video
- Winkelen, alles
- Boeken
- Vluchten
Google kijkt naar je intensie van je zoekwoorden en bepaalt dan of je in een bepaalde categorie valt. Zo niet dan val je natuurlijk in alles. In dit ‘alles’ zijn dan weer 3 categoriën te verdelen.
- Ik wil iets weten ( Voor je SEO je kun je een pagina inrichten met definities van je vaktermen, verder zijn je blogartikelen belangrijk)
- Ik wil een winkel, service, café, restaurant vlakbij vinden (lokale SEO met Google Maps natuurlijk)
- Ik wil iets kopen (veel mensen vergelijken iets met hun mobiel in de winkel. In de nabije toekomst wordt het kopen via een mobiel wel iets moeilijker gemaakt)
Uiteindelijk weten we niet precies hoeveel verschillende mogelijkheden er zijn, maar met je zoekwoordonderzoek moet je zorgen dat je in de juiste categorie valt. Het makkelijkste is dus om een bepaalde zoekterm uit te proberen voordat je een bericht gaat schrijven.
Wat is belangrijk voor de mobiele website?
Er worden altijd heel veel punten aangevoerd om een webpagina geschikt te maken voor de mobiel, maar er zijn slechts 4 heel belangrijke punten:
- Je pagina dient responsive te zijn. Dus leesbaar op de mobiel
- Je pagina dient snel te laden. Mensen haken na gemiddeld 3 seconden af
- je pagina moet veilig zijn, dus https
- Zoektermen veranderen omdat mensen steeds op de mobiel naar het gesproken woord overstappen.
Responsive website
Responsive betekent dat je website goed te lezen is op de desktop, op de tablet en op de mobiel. Het meest opvallende is dat de lettertype wordt vergroot en dat je niet horizontaal hoeft te scrollen.
De meeste websites zijn nu onderhand responsive. Heb je een WordPress website dan is dit simpel op te lossen door een nieuw thema aan te schaffen. Heb je een statische HTML/CSS website, dan kun je dit in je css oplossen. Helaas is dit heel veel werk omdat je per pagina ook nog code toe moet voegen. Heb je dus een grote website van meer dan 10 pagina’s, dan heb ik al meer dan een dag werk nodig om deze responsive te maken.
Hoe je een snelle pagina laadtijd krijgt
Naast een leesbare webpagina voor de mobiel, wil je dat deze ook snel laadt en weinig data verbruikt. Hier zijn verschillende mogelijkheden:
- Zorg dat je javascript / jQuery onderaan de pagina staat
- Zorg dat je afbeeldingen klein zijn
- Verminder de hoeveelheid afbeeldingen voor je mobiele pagina
- Verminder de hoeveelheid content voor de mobiele pagina (kan simpel met css opgelost worden)
- Gebruik een AMP (dit staat in de kinderschoenen, zo is er een AMP plugin voor WordPress die b.v. al je berichten wel kan omzetten. Maar alle websites die met widgets zijn opgebouwd hebben hier een probeem mee. Dit betekent trouwens ook dat bijna alle frontpagina’s niet met AMP kunnen worden uitgerust met deze plugin)
- Gebruik een cache
- Gebruik geen achtergrond video op de mobiele pagina en start gewone video’s niet automatisch
- Gebruik geen slider op de mobiel
- Zorg dat je geen link aanbiedt die spontaan een app download.
Hoe je HTTPS groen maakt
De web verandert van HTTP naar HTTPS. Tegenwoordig zijn er genoeg hostingbedrijven die gratis een SSL certificaat leveren. Er is dus niet echt een excuus om dit niet meer te doen. Heb je wel een HTTPS, maar kleurt deze niet groen? Dan heb je nog steeds een veiligheids lek. Deze spoor je op door in je website de volgende 3 zaken na te lopen:
- Heb je een fout op elke pagina? Dan gebruik je waarschijnlijk een achtergrond foto in je CSS file. Dit is te vinden door je file theme editor te openen. Met CTRL-F kun je deze doorzoeken. Zoek op ‘background-image’. Kijk of in src=”” HTTP of HTTPS is gebruikt.
- Heb je een fout op een enkele pagina dan kan dit een foto zijn of een plugin. De foto kun je verbeteren door in je ’tekst editor’ van je pagina naar ‘img’ te zoeken. Ook hier kijk je weer naar de src=’http://voorlbeeld.nl’. Verander hier de http in https dus src=’https://voorlbeeld.nl’.
- Heb je nog steeds een fout, dan moet je naar de plugins bekijken. Het is altijd een plugin die content van een 3e partij op jouw website laadt. Dit kan b.v. een plugin zijn die een video van YouTube haalt of een plugin die een advertentie zet, De plugin is vaak snel te achterhalen door te kijken welke plugin wat doet. Heb je b.v. alleen last met de pagina’s met de zijbalk. Dan gaat het waarschijnlijk om een plugin die in die zijbalk zijn werk doet. Om je zoektocht te minimaliseren: de-activeer de plugins die je niet vertrouwd, Niet gevonden, blijf de-activeren tot je https weer groen is. Hierna activeer je de plugins weer 1 voor 1. Tijdens deze zoektocht moet je wel even je cache plugin uitzetten.
Moderne zoektermen
De zoektermen veranderen en worden langer. Men zegt 50% van de zoiekopdrachten al mobiel zijn. 20% van deze 50% zoekopdrachten zijn gesproken. Dus dat is dus 10%. En dit wordt alleen maar meer. Zoektermen van 3 woorden worden dus waarschijnlijk 5 woorden. De longtail zoekwoorden zijn al belangrijk en worden alleen maar belangrijker.
Op dit moment is Google nog niet zo slim dat ze een zoekterm als ‘ik wil een brood kopen’ omzetten na een bakker of supermarkt in mijn directe omgeving. Toch is de verwachting dat Google op een gegeven moment dit soort zaken kan gaan koppelen. Maar tot zo lang kunnen we dit soort termen gewoon letterlijk optimaliseren door er een blogbericht over te schrijven.
Mijn website daalt in de zoekresultaat is nu opgelost
Als website eigenaar hoor je waarschijnlijk vaak dat er iets niet klopt. Vaak worden er van allerlei technische details naar je hoofd geslingerd waardoor je de hoofdlijnen niet meer ziet. De meeste website zijn snel om te bouwen naar een mobiele website. Met WordPress kun je dit zelf door een goed thema te kiezen. Dit geldt trouwens ook voor de webshops.
Kom je er niet uit dan kun je met me een afspraak maken om je website weer up-to-date te maken.