Ik kom mensen tegen die hun website plotseling uit Google hebben zien verdwijnen na de introductie van een nieuw ontworpen website. Bedrijven denken vaak dat de oude pagina’s niet van belang zijn. Dat een nieuw jasje voor de website genoeg is. En komen er vaak te laat uit achter dat klanten wegblijven omdat veel pagina’s een nieuwe titel hebben gekregen.
Dat komt door de zoekmachines indexen. Zoekmachines zoals Google gebruikt namelijk bladzijden. Zogenaamde indexen. Een index is een bladzijde die door Google wordt bewaart. Daar staan de zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm. Eigenlijk is deze bladzijde waarschijnlijk voor een hele rij met vergelijkbare zoekwoorden.
Het is dus niet zo dat Google elke keer het hele wereldwijde web afstruint naar geschikte websites zodra je wat intypt. Dat zou veel te lang duren namelijk. Nee, Google heeft daar de index pagina’s voor. Ze toont je deze kant en klare index pagina als jij naar iets zoekt.
Elke pagina van je website heeft een apart adres. Een aparte titel. Ook wel URL genoemd. Om al je pagina’s te behouden voor Google moet je dus weten welke webpagina’s Google in haar indexen heeft opgeslagen.
Welke pagina’s van je oude website staan in Google index?
Je kunt deze URL’s (dit zijn de namen van je website pagina’s) vinden door in de Google search balk het volgende te typen: site:jouwwebsite.nl. Zorg ervoor dat je geen spatie typt tussen site: en de naam van je website. Anders krijg je veel te veel informatie. Dus:
- site:meijwebdesign.nl geeft de juiste informatie om je URL’s te vinden
- site: meijwebdesign.nl geeft alle informatie waar je website wordt vermeld
Jouw oude pagina’s vinden voor blijvende vindbaarheid in Google
Bedrijven staan er vaak niet bij stil dat hun website weleens voor heel veel verschillende zoekwoorden op de heel veel index pagina’s van Google staan. Als je dit niet in kaart brengt dan kun je in de nabije toekomst heel veel klanten gaan mislopen. Gewoon omdat die vroeger via een zoekactie in Google bij jouw bedrijf uitkwamen.
Als je niet de oude pagina’s in Google’s index weet, dan kun je ze niet doorlinken. Zodra je een nieuwe website introduceert met nieuwe website pagina titels, dan zal de index van Google niet meer up to date zijn.
Google laat bij een zoekactie nog steeds de oude index pagina’s met de adressen van je oude webpagina’s.
Een oude URL in de index van Google die niet meer aan een bestaande pagina staat gekoppeld, zal een 404 geven voor de bezoeker genereren. 1 Keer een 404 vindt Google niet erg. 100 Keer een 404 teruggeven is voor Google een indicatie dat er iets niet klopt op met je website. Je oude url’s worden van de index pagina’s afgehaald door Google.
Waarom je daalt in Google ranking zonder je oude URL’s
De machine van Google zal niet alleen jouw oude website pagina’s (die een 404 geven) uit zijn index halen, maar ook je opgebouwde naam krijgt nu minder krediet in Google. Gedeeltelijk omdat je website kleiner wordt in de ogen van Google. Gedeeltelijk heb je heel veel 404’s gegenereerd, waar Google je niet dankbaar voor is. Je website zal dus over het geheel dalen in de ranking van Google.
Je oude website had hiernaast ook nog als een link waarde in Google. Bestaande uit 2 soorten link types:
- je interne linkssysteem – ankers in je teksten (hoe de pagina’s met elkaar zijn verbonden)
- het externe linksysteem – backlinks genoemd (hoe ander websites naar jouw website linken)
Bij wisselen naar een nieuwe website verbreek je dit link systeem. Tenminste als je er geen actie opneemt. De kracht van je opgebouwde link systeem naar NUL worden gereduceerd. Daarmee wordt ook de waarde van je website opgeheven.
Je begint dus online alsof je bedrijf net nieuw is. Enige waarde die overblijft is de tijd die je domeinnaam heeft bestaan. Het AD had die ervaring in 2009. Ryan Air had die ervaring in 2014. Beide misten daarmee heel veel inkomsten. En ze zijn helaas niet de enige die het verkeerd hebben gedaan.
Hoe je wel je positie houdt in Google
Zoals ik in het begin van dit verhaal heb, kijk je eerst wat de URL’s zijn die Google van je kent. Het beste is om de oude url’s te hergebruiken. Als je een WordPress website hebt en deze geef je een nieuw ontwerp dan is dit geen enkel probleem. Ga je van een ander website systeem over dan kun je nog steeds dezelfde URL’s gebruiken. Alleen dat is een stuk meer werk.
Nu wil je bij een nieuw website ontwerp (redesign) meestal ook een ander structuur van je website. Je website wordt via een nieuwe organisatie opgebouwd. Je houdt dan de 2 na beste optie over: De oude pagina doorlinken naar de nieuwe pagina via een 301. Je houdt dan ongeveer 75% van de oorspronkelijke pagina waarde over.
Wat nu als je een hele nieuwe domeinnaam kiest?
Geloof me of niet. Maar sommige marketingbureaus vinden dat jouw bedrijfsnaam niet goed goed klinkt en stellen daarom een nieuwe naam voor. Dit is een persoonlijke keuze.
Er zijn 2 route mogelijkheden: oude website gewoon als eerste te verhuizen naar de nieuwe domein. Daarna oude domeinnaam doorlinken naar de nieuwe domeinnaam. Dit kost officieel 75% van je ranking waarde. Maar mijn ervaring is dat je domeinnamen redelijk makkelijk uitwisselt. Zonder dat je echt wegzakt. Voordeel is dat je bestaande klanten alvast aan je nieuwe naam kunnen wennen. Hierna krijg je nog steeds dat je de oude pagina’s door moet linken naar de nieuwe pagina (als je een nieuw menu structuur gaat maken). Dit systeem bestaat dus uit 2 – 3 stappen.
Andere systeem is om nieuwe domeinnaam en nieuwe ontwerp in 1 keer te introduceren. Dit is iets minder werk. Je linkt dan nog steeds elke oude pagina naar de nieuwe pagina. Wat je niet moet doen is om in optie 2 gewoon het oude domein naar het nieuwe domein te verwijzen. Je krijgt dan nog steeds vele 404’s en zult nog steeds dalen in de ranking.
Positie in Google behouden: conclusie:
Bij elk redesign van jouw bedrijfswebsite moet je eerst je huidige pagina’s in kaart brengen. Zo voorkom je dat je uit de index van Google valt.
Mocht je dit vergeten zijn tijdens de introductie van je nieuwe website, maar Google kent nog veel oude URL’s. Ga ze dan alsnog doorlinken met een 301. Hiermee beperk je de 404’s en daarmee de waarde schade.