Meest belangrijke SEO eisen anno nú [Update 2020]

SEO 2 update 2020 BERT-voice-snippets

Net wanneer je denkt dat je het allemaal wel scherp hebt, gooit Google het allemaal over een andere boeg. De zoekmachine technologie wordt constant aangepast, zodat we steeds beter passende zoekresultaten krijgen, op alle devices. Dat betekent wel dat ook je SEO strategie steeds aangepast moet worden aan de nieuwe realiteit. Doe je dat niet, dan raak je achterop. Wat zijn op dit moment de belangrijkste vereisten om een zoekresultaten-winnaar te worden? 

Zoekmachine optimalisatie blijft belangrijk 

SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel zoekmachine optimalisatie. Voor internetbegrippen bestaat het al lang, want het is een spel dat al sinds de beginjaren van het internet wordt gespeeld. Door zoekmachine optimalisatie toe te passen vergroot je de kansen om gevonden te worden door Google. En je wilt niet alleen gevonden worden, je wilt ook bij de top resultaten staan.  

Waarom? Omdat de meeste zoekers op de top 3 tot 5 resultaten klikken en de tweede of derde zoekresultatenpagina alleen worden gebruikt door de meest volhardende zoekers. Sta je niet tussen de top, dan krijg je vanuit de zoekmachines weinig bezoek, zo simpel is het. En aangezien Google wereldwijd zo’n 63.000 zoekopdrachten per seconde te verwerken heeft, en daarmee de ongekroonde koning van de zoekmachines is, zullen ook jouw potentiële bezoekers zich hoogstwaarschijnlijk daar op enig moment oriënteren. 

De belangrijkste vereisten, op dit moment 

Ok, SEO is onverminderd belangrijk en je wilt- of bent er mee aan de slag. Er zijn zoveel handboeken, tips, blogs en video’s over SEO te vinden dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. Bovendien is er ook veel verouderde content te vinden, die je juist de verkeerde kant op kan sturen. Laten we daarom eens inzoomen op wat de belangrijkste SEO vereisten zijn op dit moment en in de nabije toekomst. Heb je die in het vizier, dan ben je goed voorbereid om echte resultaten te boeken op de korte en middellange termijn. 

1 – Featured Snippets 

Je kent ze wel, de korte antwoorden op vragen die bovenaan de Google resultaten staan. We noemen dat featured snippets. Featured snippets zijn bedacht om gebruikers van de zoekmachine nog sneller een antwoord op hun vraag te geven. Omdat het boven de zoekresultaten staat wordt het in zoekmachine optimalisatie specialist jargon ook wel de ‘#0 ranking’ genoemd. En een plek die nog beter is dan de eerste plek, daar wil je als potentiële zoekresultaten-winnaar staan toch?  

Het zal je misschien opgevallen zijn dat je steeds vaker een featured snippet te zien krijgt. Dat kan kloppen, want het is massaal ontdekt. Nu dan, hoe ga je zorgen dat ook jij in zo’n featured snippet wordt vereeuwigd? 

Daar zijn een flink aantal vereisten voor. Zorg er allereerst voor dat je website van een SSL verbinding is voorzien (HTTPS). Daarnaast moet je ook echt antwoord op een vraag geven. Doe dat zo objectief mogelijk, zonder dat je SEO-intentie er vanaf spat. Schrijf voor mensen, wees inhoudelijk, doe aan bronvermelding en het helpt als je de vraag waar je antwoord op geeft ook daadwerkelijk noemt. Eigenlijk best vergelijkbaar met het aanmaken van een Wikipedia pagina. Geen wonder dat Wikipedia vaak de bron van een featured snippet is.  

Het is wat werk en vergt geduld, maar het loont de moeite. Het organisch bezoek kan door featured snippets met meerdere honderden procenten toenemen. 

2 – Voice Search 

MIsschien heb je al een Google Home of Alexa thuis staan. Je hebt wellicht eens aan Siri gevraagd om een vriend op te bellen of je clandestien geïnstalleerde Android Auto gevraagd of de supermarkt nog open is. Heb je nog nooit iets met voice gedaan? Dan ben je een groeiende minderheid. Nederlanders gebruiken namelijk in toenemende mate voice search om zoekopdrachten te starten. En de verwachting is dat dit alleen maar toe zal blijven nemen. Maar hoe zorg je dat je ook via voice goed vindbaar bent? 

Het belangrijkste verschil met een zoekopdracht die je intypt op je laptop is dat je eigenlijk een conversatie met Google voert. Stel je zoekt een recept voor tiramisu. Op Google zou je waarschijnlijk “recept tiramisu” of iets dergelijks intikken. Wanneer je Google of één van je andere assistenten iets vraagt, zal je dat veel meer conversationeel doen: “Hey Google, hoe maak ik tiramisu?”. Dit betekent dat je op meer en andere keywords gevonden moet kunnen worden, je moet veel meer vanuit de menselijke vraag dan vanuit de zoekterm denken en op basis daarvan optimaliseren. 

Daarnaast heeft de voice gestuurde search een voorkeur voor lokale resultaten, simpelweg omdat men daar met voice gestuurde zoekopdrachten vaker naar zoekt. Ben je een lokale business, zorg dan dat Google dat weet. Zorg tot slot dat je rijke, lange content schrijft die conversationeel van aard is, en waar meerdere zoektermen in de vorm van echte vragen zijn opgenomen. Google zal het waarderen en je voorrang geven bij de voice gestuurde zoekopdrachten. 

3 – BERT 

Bert wordt door sommigen de belangrijkste Google Search update ooit genoemd. Nee, Google heeft zijn update niet vernoemd naar de gele beste vriend van Ernie. BERT staat voor “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”. Het betekent zoveel als ‘meer denken zoals een mens’. Google draait al een tijdje mee en is uit ons leven niet meer weg te denken. En net als wij, leert en groeit Google met de dag. In dit geval heeft het dankzij artificial intelligence nog beter geleerd om zoals wij, mensen, te denken. Dat betekent dat Google nog veel beter geschreven teksten begrijpt dan eerder het geval was, maar bijvoorbeeld ook kan voorspellen wat je gaat typen wanneer je de eerste woorden hebt ingevuld.  

Het slechte nieuws is dat er geen 3 gouden regels zijn waarmee je direct op BERT inspeelt en dankzij dit nieuwe algoritme een echte zoekresultaten-winnaar wordt. Het goede nieuws is, dat zolang jij echte, waardevolle content schrijft die vanuit de gebruiker bedacht is, dat BERT toch echt goed nieuws voor je is. Content wordt hierdoor niet minder belangrijk, het wordt juist nog veel belangrijker. Maar Google gaat wel als een mens je tekst beoordelen. 25 keer je keyword herhalen in een onmogelijk te lezen tekst zal je dus niet naar plek 1 helpen, maar een daadwerkelijk waardevol artikel wel. 

De belangrijkste SEO vereisten in je voordeel gebruiken 

We kunnen wel concluderen dat het spel dat we in de begindagen van SEO optimalisatie speelden, namelijk zoveel mogelijk links oogsten en je keywords maar vaak genoeg herhalen, tot het verleden behoren. Al een tijdje overigens, dat is niets nieuws. Maar de rode draad door alle belangrijkste SEO vereisten is relevantie. Zolang je relevant bent voor jouw beoogde bezoekers, zal Google je waarderen. En natuurlijk zijn er talloze hygiëne factoren waar je op kunt letten om al stappen te zetten, maar zonder echte relevantie wordt het moeilijk. 

Probeer je bezoekers echt te helpen, schrijf conversationeel, rijke en echte content, en geef antwoord op vragen. Dan zet jij essentiële stappen om morgen een echte zoekresultaten-winnaar te worden.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Foto van Romano Groenewoud

Romano Groenewoud

Romano Groenewoud is in het kort een internet ondernemer, SEO specialist en travel addict. Zijn persoonlijke missie is om het toch wat bevuilde vak van zoekmachine marketing in beter daglicht te zetten door met SEOgeek gepersonaliseerde, duurzame maar bovenal effectieve zoekmachine optimalisatie campagnes voor een select aantal klanten te verzorgen.

De laatste blogs

WordPress website laten maken kosten

WordPress website laten maken kosten

WordPress is wereldwijd het meest gebruikte tool om een website te maken. Door het gebruiksgemak is zo populair geworden. Maar hoeveel kost het nu om een WordPress website te laten maken? Dit hangt af van verschillende factoren, zoals het doel, de functionaliteit, het design, de inhoud en het onderhoud van de website. In dit artikel

Lees verder »
cookies

Cookies, hoe en wat

Vandaag las ik dat nog steeds bijna alle politieke partijen ongewenste cookies op hun websites gebruiken. Vreemd omdat ze zelf de AVG wetgeving hebben geschreven. De wetgeving maakt verschil in gebruik van de cookies met de verschillende doelen. De wetgeving zegt grofweg dat cookies die nodig zijn om je website te laten werken mogen. Wat

Lees verder »
Wordpress als CMS wereldleider

CMS of HML website?

De onderstaande tabel is een samenvatting van de tabel op de pagina w3tech Deze tabel lijkt duidelijk zien dat WordPress de wereld leider in elk type websites is met 43%. None zijn websites zonder CMS. Dus als je dat vertaalt dan is WordPress met 63% marktleider in de CMS (content management systemen). En het lijkt

Lees verder »
Scroll naar boven