WordPress SEO Specialist - meer bezoekers in Google
(SEO is een Engelse term die staat voor Search Engine Optimization = zoekmachine optimalisatie )
Wil je hoger scoren in de zoekmachine van Google dan is het verstandig om je website onder de loep te nemen qua SEO. Ik doe dit op uurbasis. Bij een WordPress website gaat SEO hand in hand met een SEO plugin. Hier zijn er verschillende van in de markt.
Elke website heeft meerdere pagina’s. Elke pagina kun je apart adresseren voor Google. Ook wel optimalisatie genoemd. Begrijp je niet hoe dat werkt. Ik kan dat voor je doen. Ik gebruik altijd de plugin van Rankmath hiervoor.
Wil je weten wat zo’n plugin doet. Klik dan eens op de knop hiernaast en lees eens waarom deze plugin door SEO specialisten wordt gebruikt.
WordPress SEO strategie in 5 simpele stappen (organische SEO)
(bereik: Nederland of ander land)
- organische SEO – zoekwoorden optimalisatie
- website structuur – web architectuur dus
- pagina optimalisatie – woorden op de juiste plek
- stuctured data – extra jason code voor Google
- content marketing – blog / nieuwsberichten
WordPress Lokale SEO strategie
(bereik: Delft of andere stad)
Met lokale SEO bereik je de lokale klant. Voor bedrijven die vooral lokaal leveren hebben, is dit belangrijk.
Lokale SEO staat niet op zich. Ook bij lokale SEO heb je de organische SEO nodig. Het is dus een toevoeging.
WordPress SEO Delft: de 5 stappen in detail
Ben jij benieuwd welke zoekwoorden vaak door jouw begeerde klanten worden gebruikt in Google?
Zou je willen weten hoe een klant op jouw website terecht komt? En op welke pagina? Google heeft hier verschillende gratis tools voor. Tools die erop zijn gericht om jou aan de juiste zoekwoorden te helpen.
Gebruik je namelijk de verkeerde zoekwoorden dan loop je veel potentiële klanten mis.
SEO begint met het vinden van de juiste zoektermen. Ik gebruik hier de Google keyword (zoekwoorden) planner tool voor. In combinatie met je concurrentie profiel bepaal ik de beste zoektermen per pagina van jouw website. Na onderling overleg, wordt zo de zoekwoorden start strategie bepaald. Blijkt dat Google anders reageert dan verwacht, dan wordt een zoekwoord later bijgesteld.
Zoekwoorden bepaling is de belangrijkste stap van je SEO strategie. Stap 1 dus.
1. Juiste SEO zoektermen vinden
Voor elke pagina van je website wordt de beste zoekterm bepaalt. Voor deze pagina is dat bijvoorbeeld “seo specialist delft”.
In een tool zoals zoekwoord planner van Google bekijk ik of jouw klanten deze term ook echt gebruiken.
Via je concurrentie analyse bekijken we of dit zoekwoord ook daadwerkelijk een haalbaar doel is (in combinatie met de omvang van je website en de structuur van je website – beide zijn aan te passen)
2. Website structuur
De structuur van je website bepaald hoe snel jouw bezoeker bij zijn / haar doel komt. Zo geef je met je menu en met jouw interne links aan hoe belangrijk bepaalde pagina’s zijn.
Google vindt de structuur van je interne links erg belangrijk. Deze structuur is op verschillende andere manieren te beïnvloeden. Je hoofdmenu is slechts 1 manier.
3. Onpage optimalisatie
De zoektermen zet je op de juiste plaats in je tekst. Je maakt daarmee aan je lezer en aan Google duidelijk waar je pagina over gaat.
Hierbij wordt in WordPress vaak een plugin gebruikt. Simpel dus. Wil jij weten hoe je dit doet? Ik leg het je uit of ik doe het voor je.
4. Structured Data
Structured data is extra code die de Google machine vertelt waar de pagina overgaat. Wat bijvoorbeeld de prijs van een product is, hoeveel sterren je voor reviews hebt of hoe een recept is. Deze data is geschreven met Jason. Google deze soms zien in de zoekresultaten als rich snippets.
5. Content Marketing
Content marketing SEO bestaat voornamelijk uit teksten. Alleen je bedrijfspagina’s is meestal niet genoeg om ook door Google als autoriteit gezien te worden. Hiervoor dient jouw blog op je website. Zo’n blog heeft als voordeel dat je website wordt gevonden op meerdere long tale zoekwoorden. Artikelen kunnen in tegenstelling tot je bedrijfspagina’s backlinks ontvangen (dit zijn links vanaf een andere website).
Door je uitgebreide blog krijgen je bedrijfspagina’s krijgen ook meer interne links. Deze links geven waarde door. Hierdoor stijgt de bedrijfspagina in Google.
Een blog is dus de manier om je bedrijfspagina omhoog te schrijven. Wil jij een blag starten, maar heb je nu nog geen inspiratie? Ik laat je zien hoe je daar aankomt. Bovendien kan ik een blog in je WordPress website integreren.
SEO Delft: Zoekmachine optimalisatie tips
Content marketing voor de zoekmachine optimalisatie kan ook met jouw website. Zo is een kleine blog altijd beter dan geen blog. Heb je moeite met schrijven? Dan heb ik hier 2 tips:
- Laat je zelfgeschreven teksten corrigeren door een vriend of copywriter
- Of maak een blog die bestaat uit foto’s van je projecten. En zet een kleine beschrijving van je project onder de foto. Zo kun je wat over het project vertellen. Waar het project plaatsvond. En andere details die klanten je vaak vragen.
Ook door een klein blog met beperkte teksten zal Google je website bedrijfspagina’s vaak hoger gaan plaatsen.
Een andere tip die je waarschijnlijk ook nog niet toepast: zorg dat de de robot van Google genoeg te lezen heeft op je bedrijfspagina.
Wil je meer weten over de praktische SEO Delft tips? Schrijf me dan een email en ik geef je feedback voor jouw website. Dit geldt ook voor websites buiten Delft.